Zielone strzałki wracają do łask Problem z zielonymi strzałkami zaczął się prawie pięć lat temu. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach wprowadziło przepis, który zabraniał umieszczania strzałek na skrzyżowaniach, gdzie ruch jest kolizyjny.

W praktyce oznaczało to, że zdecydowana większość strzałek była umieszczona w niedozwolonych miejscach. Prawie na każdym skrzyżowaniu bowiem krzyżuje się kilka kierunków jazdy samochodów, do tego dochodzą przejścia dla pieszych czy przejazdy dla rowerów. Efekt był taki, że to co działało dobrze, zostało dość nagle przerwane. Strzałki zostały demontowane bądź zasłaniane i tylko nieliczne ostały się zmianom przepisów. W następstwie w wielu miejscach, gdzie dotąd ruch był dość sprawny, zaczęły powstawać korki. W wielu przypadkach kierowcy jeździli tak (tzn. skręcali) jakby strzałki wciąż istniały. Co ciekawe, w momencie, kiedy w Polsce następował odwrót strzałek, za naszą zachodnią granicą np. zaczęto wprowadzać takie rozwiązanie, jako ułatwiające znacznie ruch miejski.

Na szczęście w końcu Ministerstwo Infrastruktury posłuchało głosów nie tylko samych kierowców, ale również np. służb drogowych, wg których zniesienie strzałek na kolizyjnych skrzyżowaniach wcale nie przyczyniło się do poprawy bezpieczeństwa.

Jak możemy wyczytać w komunikacie MI:

"28 marca br. zostało podpisane rozporządzenie, które umożliwia m.in. dalsze stosowanie na skrzyżowaniach sygnału dopuszczającego skręcanie w kierunku wskazanym strzałką (sygnalizatorów S-2), tzw. "zielonej strzałki". Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach wejdzie w życie po upływie 30 dni od jego ogłoszenia.

Ponadto uproszczono przepisy umożliwiające stosowanie sygnału kierunkowego S-3 oraz uwypuklono wymóg zapewnienia bezpieczeństwa pieszym i pojazdom, dla których wyświetlany jest w tym czasie sygnał zielony."