To ostatni z trzech budowanych odcinków A2 od Mińska Mazowieckiego do Siedlec. Ma 12,9 km długości i połączył sąsiednie fragmenty autostrady otwarte w sierpniu br.: Kałuszyn – Groszki (3,6 km) i Siedlce Zachód – Siedlce Południe (3,4 km).
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała, że w tym roku oddała do ruchu prawie 38 km autostrady A2.
Trasa odcinka Groszki – Siedlce Zachód w całości biegnie po nowym śladzie. GDDKiA wyliczyła, że powstała na niej ok. 600-metrowa estakada w dolinie Kostrzynia, wybudowano osiem wiaduktów nad autostradą, 13 przejść dla zwierząt i sieć dróg lokalnych.
Autostrada A2 ze specjalnym pasem. To pilotaż
Na nowych odcinkach A2 przygotowano rezerwę pod dobudowę trzecich pasów ruchu w obu kierunkach. Nie ma jednak szerokiego pasa zieleni, zamiast tego zdecydowano się na wykończenie obszaru pomiędzy jezdniami w innej technologii.
Zastosowano utwardzone kruszywo. Dzięki temu ma wzrosnąć bezpieczeństwo na trasie, ponieważ przyczepna nawierzchnia zminimalizuje ryzyko wpadnięcia w poślizg po zjechaniu z jezdni głównej, a także ograniczy koszty utrzymania drogi (nie będzie też utrudnień w ruchu spowodowanych koniecznością koszenia traw).
Autostrada A2 - co dalej?
GDDKiA dodaje, że w realizacji znajdują się kolejne cztery odcinki A2 do Białej Podlaskiej o łącznej długości ponad 65 km. Zgodnie z planem mają zostać udostępnione do ruchu w 2025 r.
W przygotowaniu jest przedłużenie A2 do granicy z Białorusią o łącznej długości ok. 32 km. To jednak nieco odleglejsza przyszłość.
Coraz bliżej jest do rozpoczęcia prac nad poszerzeniem autostrady A2 od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa (w sumie 89 km). W 2025 r. GDDKiA ogłosi przetargi na wyłonienie wykonawców rozbudowy trasy o trzeci pas ruchu w każdym kierunku. Realizacja planowana jest na lata 2026-2029.