- Planowany 5-kilometrowy tunel pod wodą na obwodnicy Szczecina w ciągu drogi S6 będzie najdłuższy w Polsce
- Tunel ma znacząco poprawić połączenie Szczecina z siecią dróg szybkiego ruchu
- Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina została podzielona na trzy odcinki realizacyjne
Szczecin czeka na tę trasę od dziesiątek lat. Koncepcja budowy drogi, która od północy i zachodu ominie Szczecin wraz z przeprawą przez Odrę, pojawiła się już na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku, a w latach 90. przygotowano pierwsze koncepcje przebiegu trasy. Droga ma odciążyć obecny przebieg dróg A6, S3 i S6 omijających Szczecin od południa oraz wschodu. Nowa S6 domknie ring wokół miasta, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPowstanie aż 5-kilometrowy tunel pod rzeką
Najtrudniejszym elementem całej trasy będzie aż 5-kilometrowy tunel, który przeprowadzi kierowców pod rzeką Odrą. Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.
- Przeczytaj także: Pan Jarosław sprzedał starego Focusa, za jakiś czas odezwał się klient i chciał pieniędzy. Niepokojący trend
ZOS będzie miało ok. 50 km
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 została podzielona na trzy odcinki realizacyjne:
- Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km);
- Dołuje – Police (11,9 km);
- Police – Goleniów (23,4 km).
Nowa droga będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie.
- Przeczytaj także: Czegoś tak szokującego nie widzieli jeszcze nawet inspektorzy ITD. Opadły im szczęki
Na te drogi jeszcze poczekamy
Zakończenie budowy tras jest planowane w 2028 r., natomiast odcinek Police - Goleniów z tunelem pod Odrą, będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu o długości 5 km. Kierowcy z tego odcinka skorzystają prawdopodobnie w 2032 r.
Należy jeszcze dodać, że od września trwa już przetarg na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. W ramach tej inwestycji powstanie między innymi nowy węzeł drogowy Kołbaskowo, łączący ZOS z DK13 i autostradą A6.