Auto Świat Wiadomości Aktualności O tej drodze mówi się od 30 lat. ZOS w końcu powstanie z tunelem pod rzeką

O tej drodze mówi się od 30 lat. ZOS w końcu powstanie z tunelem pod rzeką

Drogowcy planują aż 5-kilometrowy tunel pod wodą. Będzie on na Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu drogi S6, o której mówi się od 30 lat. GDDKiA zapowiada, że tunel ten będzie najdłuższy w Polsce. Drogowcy już wiedzą, kiedy możemy nim przejechać.

Zachodnia Obwodnica Szczecina
GDDKiA
Zachodnia Obwodnica Szczecina
  • Planowany 5-kilometrowy tunel pod wodą na obwodnicy Szczecina w ciągu drogi S6 będzie najdłuższy w Polsce
  • Tunel ma znacząco poprawić połączenie Szczecina z siecią dróg szybkiego ruchu
  • Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina została podzielona na trzy odcinki realizacyjne

Szczecin czeka na tę trasę od dziesiątek lat. Koncepcja budowy drogi, która od północy i zachodu ominie Szczecin wraz z przeprawą przez Odrę, pojawiła się już na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku, a w latach 90. przygotowano pierwsze koncepcje przebiegu trasy. Droga ma odciążyć obecny przebieg dróg A6, S3 i S6 omijających Szczecin od południa oraz wschodu. Nowa S6 domknie ring wokół miasta, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Powstanie aż 5-kilometrowy tunel pod rzeką

Najtrudniejszym elementem całej trasy będzie aż 5-kilometrowy tunel, który przeprowadzi kierowców pod rzeką Odrą. Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.

Tunel na drodze S6 pod Odrą
Tunel na drodze S6 pod OdrąGDDKiA

ZOS będzie miało ok. 50 km

Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 została podzielona na trzy odcinki realizacyjne:

  • Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km);
  • Dołuje – Police (11,9 km);
  • Police – Goleniów (23,4 km).

Nowa droga będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie.

Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) - mapa
Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) - mapaGDDKiA

Na te drogi jeszcze poczekamy

Zakończenie budowy tras jest planowane w 2028 r., natomiast odcinek Police - Goleniów z tunelem pod Odrą, będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu o długości 5 km. Kierowcy z tego odcinka skorzystają prawdopodobnie w 2032 r.

Należy jeszcze dodać, że od września trwa już przetarg na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. W ramach tej inwestycji powstanie między innymi nowy węzeł drogowy Kołbaskowo, łączący ZOS z DK13 i autostradą A6.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków