"Po analizie wszystkich dostępnych wariantów i przeprowadzeniu szerokich konsultacji społecznych wydałam postanowienie uzgadniające realizację Wschodniej Obwodnicy Warszawy według wariantu WIIIA (red. przez Wesołą) - poinformowała minister rozwoju regionalnego (MRR) Grażyna Gęsicka podczas konferencji prasowej, która obyła się 10 lipca 2007 r.

Przypomnijmy, sprawa trafiła do MRR po tym jak minister środowiska Jan Szyszko wskazał przebieg trasy przez Halinów, a nie przez gminę Wesoła w której mieszka.

"Od 1992 roku we wszystkich dokumentach planistycznych Warszawy droga przebiega według wariantu WIIIA. Inne warianty a zwłaszcza wariant W3 (red. przez Halinów) powstały niedawno. Osoby, które osiedliły się na tych terenach, mogłyby się czuć w sposób niewłaściwy zaskoczone, że droga ekspresowa powstaje w miejscu wcześniej nie sygnalizowanym" - wyjaśniła minister.

Istotne jest również, że wariant WIIIA nie narusza granicy Mazowieckiego Parku Krajobrazowego. Długość wybranego projektu wynosi około 19 km i jest o ok. 9 km krótsza od wariantu W3, co sprawia, że jest on optymalny pod względem finansowym.

Przebieg obwodnicy będzie niewątpliwie ingerował w środowisko przyrodnicze, w tym dzielnicy Wesoła, natomiast jest możliwy do zaakceptowania przy zastosowaniu niezbędnych środków minimalizujących i kompensujących, których zastosowanie zostało nakazane inwestorowi.

"Mogliśmy wziąć jeszcze pod uwagę wariant zerowy i nie budować w ogóle tej drogi. Przyjęcie tego wariantu spowodowałoby jednak znaczne utrudnienia dla wszystkich mieszkańców Warszawy i okolic" - powiedziała minister Gęsicka. "Żaden przebieg wschodniej obwodnicy nie mógł znaleźć powszechnej akceptacji. Myślę jednak, że decyzja którą podjęłam jest decyzją słuszną i w perspektywie kilku lat mieszkańcy Wesołej uznają, że była ona właściwa" - podsumowała minister Gęsicka.

Od decyzji MRR w sprawie Wschodniej Obwodnicy Warszawy strony mogą się odwołać. Natomiast ostateczną decyzję w sprawie obwodnicy podejmie Wojewoda Mazowiecki. Będzie mógł wziąć pod uwagę pomysł GDDKiA, by wydłużyć planowany tunel pod Wesołą z 800 do 950 m. Pomysł ten został zgłoszony w końcowej fazie procedury w MRR, z tego względu nie mógł zostać teraz uwzględniony.