Trudno dziś o bardziej uniwersalną koncepcję współczesnego samochodu niż SUV-y. Są wyższe od klasycznych aut osobowych, a więc zapewniają lepszą widoczność zza kierownicy, oraz nieco lepiej sprawują się poza drogami utwardzonymi. Z drugiej strony często nie grzeszą obszernością i praktycznością kabiny. Na tym tle zdecydowanie pozytywnie wyróżnia się nowy Volkswagen Tiguan, dzięki któremu odkryjesz możliwości niedostępne w innych znanych kompaktowych SUV-ach i crossoverach.
O klasę wyżej
Już podczas wsiadania nowy Tiguan przyjemnie nas zaskoczy - przytulnością wnętrza i doskonałymi materiałami wykończeniowymi, znanymi do niedawna z aut segmentu premium. Są one zresztą gwarancją tego, że wnętrze naszego samochodu będzie wyglądać po latach tak samo jak w dniu zakupu.
Kolejnym pozytywnym zaskoczeniem jest obszerność kabiny Volkswagena oraz niezwykła funkcjonalność znana dotąd głównie z minivanów. W SUV-ie Volkswagena elementy obsługi znajdują się dokładnie tam gdzie tego oczekujesz. U większości rywali nie znajdziemy np. możliwości regulacji kąta oparcia tylnej kanapy oraz możliwości jej przesuwania. W Tiguanie jest ona standardem. Pasażerowie z tyłu, tak jak w minivanach, mogą korzystać ze składanych stolików zamontowanych na oparciach przednich foteli. Co więcej bez problemów zapakujemy wszystkie nasze rzeczy do licznych zmyślnie zaprojektowanych schowków na desce rozdzielczej, w drzwiach czy w podłokietniku. Specjalne szuflady znajdziemy nawet pod przednimi fotelami. Pasażerowie dysponują jeszcze obszernym bagażnikiem o pojemności 615 litrów, który jest aż 145 litrów pojemniejszy niż w poprzedniej generacji. Przedział bagażowy można łatwo powiększyć składając na płasko oparcia (dzielone również w proporcjach 40/20/40). Wówczas osiągniemy imponującą wartość 1655 litrów. To więcej niż w pół metra dłuższych samochodach kombi klasy średniej! Uniwersalność Tiguana jeszcze wzrasta w momencie złożenia na płasko fotela pasażera z przodu. Wówczas swobodnie przewieziemy w tym samochodzie przedmioty o długości ponad dwóch metrów, np. dywan, czy regał. Przed ubrudzeniem bagażnika mogą nas ochronić idealnie dopasowane gumowe maty lub wanna z tworzywa, odporna na działanie kwasów i łatwa w czyszczeniu.
Niezwykle użytecznym przy załadunku rozwiązaniem może być funkcja Easy Open. Jeśli mamy zajęte ręce pakunkami, wystarczy podejść do bagażnika, poruszyć nogą z tyłu samochodu, a system wyczuje nasz kluczyk w kieszeni i otworzy klapę. Pokrywa bagażnika następnie może zamknąć się automatycznie dzięki funkcji Easy Close.
Nowy Tiguan, dzięki mocnym silnikom bez problemów może holować przyczepę hamowaną o masie 2500 kg. Jeśli nie czujesz się pewnie w manewrach z przyczepą, np. przy cofaniu, z pomocą przyjdzie asystent jazdy Trailer Assist. Dzięki temu rozwiązaniu Tiguan z przyczepą może sam sprawnie wycofać i zaparkować. Kierowca musi jedynie obserwować manewr oraz w odpowiednich momentach wciskać pedał gazu lub hamulca. ESP działa w czasie jazdy zapobiegając niestabilności przyczepy poprzez odpowiednie przyhamowanie kół.
Przyjemność nade wszystko
Prowadzenie Tiguana jest przyjemne jak w samochodach kompaktowych o sportowym zacięciu. SUV Volkswagena imponuje precyzją układu kierowniczego, stabilnością jazdy i pewnością, że każdy kolejny łuk drogi przejedziemy dokładnie tak jak sobie zażyczymy. Oprócz doskonałego zestrojenia zawieszenia, dopasowanego do wyższego nadwozia Tiguana, sekretem perfekcyjnego prowadzenia jest m.in. elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS+. Wchodząc w zakręt XDS+ powoduje zwiększenie ciśnienia w hamulcach przy kołach po wewnętrznej stronie zakrętu. Dzięki temu zwiększa się precyzja prowadzenia pojazdu, jego stabilność i wzrasta bezpieczeństwo. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy w mgnieniu oka reaguje na sytuacje krytyczne i pomaga zapobiegać wpadnięciu pojazdu w poślizg bądź wypadnięciu z toru jazdy. Dokonuje tego poprzez optymalne rozdzielenie momentu obrotowego na każde z kół i przenoszenie napędu na koła o lepszej przyczepności.
Dla jeszcze bardziej wymagających Volkswagen przygotował adaptacyjny system regulacji zawieszenia (DCC). Dzięki elektronicznemu sterowaniu pracą amortyzatorów, Tiguan nieustannie dostosowuje twardość zawieszenia do jakości nawierzchni i parametrów jazdy.
Dzielny w terenie
Znakomite zachowanie na asfalcie Volkswagena Tiguana nie oznacza kompromisów podczas jazdy poza drogami utwardzonymi. Tiguan to kompaktowy SUV, którym w wersji z napędem na cztery koła 4MOTION, nie będziesz się bać zjazdu z utwardzonej drogi. Tiguan w wersji 4MOTION ma zwiększony o 11 mm prześwit w stosunku do klasycznego modelu (do 200 mm). Na życzenie możemy zmienić przednią część nadwozia, dzięki czemu kąt natarcia w Tiguanie wzrośnie z 18,3 stopnia do 25,6 stopni. Do tego silnik i skrzynię biegów możemy zabezpieczyć solidną metalową osłoną pod podwoziem.
Przy niewielkim obciążeniu napędzana jest zazwyczaj tylko przednia oś Tiguana, co wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Gdy tylko pojawi się ryzyko utraty przyczepności w ułamku sekundy dołączana jest tylna oś przez sprzęgło Haldex piątej generacji. Dzięki temu rozwiązaniu Tiguan z napędem 4MOTION doskonale sprawdzi się na śliskiej nawierzchni, w deszczu lub śniegu, utrzymując zadany tor jazdy i wyraźnie podnosząc bezpieczeństwo.
W Tiguanie debiutuje specjalnie opracowany dla niego układ 4MOTION Active Control, dzięki któremu łatwo dopasujemy Tiguana do warunków w jakich będzie wykorzystywany. Specjalnym pokrętłem na konsoli między fotelami możemy wybrać tryby: Snow, Normal, Offroad lub Offroad Individual. Przycisk na srodku pokrętła pozwala wybrać ponadto profil jazdy, do wyboru są również cztery: Comfort, Sport, Eco lub Individual. Wybór wpływa na charakterystykę pracy układu napędowego, działanie ESP oraz siłę tłumienia amortyzatorów. W terenowym trybie Offroad możemy liczyć na bardziej precyzyjne dozowanie gazu poprzez elektroniczny pedał, precyzyjne działanie ASR regulujące liczbę obrotów kół i zapewniające odpowiednią trakcję. Do tego aktywują się użyteczne systemy wspomagające wjazd i zjazd ze stromego wzniesienia. Podczas jazdy w terenie po zmroku kierowcę wspomagają również dynamiczne światła skrętne. Kierują one mocniejszy i szerszy snop światła na strefę tuż przed samochodem. Dzięki temu możemy uniknąć przypadkowego najechania na przeszkodę. Przydatną nowinką w Tiguanie jest Active Info Display ze wskaźnikami informującymi o terenowych właściwościach samochodu. Na przykład na 12,3-calowym ekranie, który zastąpił klasyczne zegary, po wyborze trybu offroadowego, możemy śledzić wskaźnik kąta skrętu kierowniczy oraz kompas. Dzięki tym rozwiązaniom Tiguan okaże się w pełni użytecznym pojazdem w terenie.
Volkswagen Tiguan drugiej generacji jest jeżdżącym dowodem na to, że połączenie najlepszych cech trzech typów samochodów, czyli praktyczności minivana, prowadzenia pojazdów kompaktowych oraz dzielności na bezdrożach znaną z aut terenowych jest możliwe.