Tegoroczna sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła po jedenastu miesiącach roku 217 523 sztuki, o 0,3% (683 auta) więcej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. W przedostatnim miesiącu sprzedaży salony samochodowe opuściło 21 331 aut, co oznacza wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca o 2,1%, a do listopada 2005 roku – o 24,6%.

Coraz bardziej prawdopodobne wydaje się przekroczenie ubiegłorocznego wyniku sprzedaży nowych aut na polskim rynku (dla przypomnienia było to 235,5 tys. aut). Ostatni kwartał może być najlepszym od początku roku. Poziom sprzedaży w ujęciu kwartalnym kształtował się w 2006 roku następująco: I kwartał – 58 463 sztuki, II kwartał – 61 291 sztuk, III kwartał – 55 572 sztuki. Rezultat października i listopada to łącznie 42 216 sztuk; można bez większego ryzyka założyć, że wynik grudniowy osiągnie poziom 20 tysięcy aut.

Średnia dzienna sprzedaż wyniosła w listopadzie 889 aut (dla porównania w poprzednich miesiącach było to kolejno 713, 754, 802, 832, 819, 840, 730, 674, 736 i 805 aut w październiku). Warto podkreślić, że w porównaniu listopadowych wyników 2005 i 2006 roku dominuje tendencja rosnąca na korzyść bieżącego roku: spośród 43 marek dostępnych na rynku aż 32 osiągnęły większe wyniki niż przed rokiem (w podsumowaniu wyników skumulowanych jest 25 takich firm).

Kolejność najpopularniejszych marek na polskim rynku nie uległa istotnym zmianom, jednak coraz mniejsze różnice między wynikami czołowych producentów zapowiadają ostrą rywalizację o miejsca w rocznym podsumowaniu. Najciekawsza walka rozegra się między liderami rynku – Toyotą i Skodą. Nieprzerwanie, przez jedenaście miesięcy roku, japoński producent utrzymuje się na pierwszej pozycji listy rankingowej, uwzględniającej wynik sumaryczny. Na koniec listopada sprzedaż Toyoty wynosi 25 999 sztuk i jest o 6,7% większa niż rok wcześniej. Druga na rynku Skoda sprzedała od początku roku 25 908 swoich aut, o 2,1% więcej niż przed rokiem. Dystans dzielący obu producentów – 91 sztuk – jest niewielki, zwłaszcza, że listopadowy wynik czeskiej marki – 2 634 auta - jest o ponad 600 sztuk większy niż Toyoty – 2 029 aut. Jeśli w grudniu Skoda utrzyma przewagę, zakończy 2006 rok na najwyższym podium, a więc odzyska pozycję sprzed roku.

Podobna rywalizacja rozgrywa się o trzecią lokatę na rynku między Fiatem i Oplem. Po jedenastu miesiącach sprzedaży medalowe miejsce utrzymał Fiat z wynikiem 22 407 aut, o 0,8% mniejszym niż rok wcześniej. Na samochody Opla zdecydowało się od początku roku 21 977 nabywców, co oznacza wzrost w ciągu roku o 14,4%. Rezultaty miesięcznej sprzedaży w listopadzie stawiają wymienione marki w odwrotnej kolejności: Opel uzyskał większy wynik – 2 221 sztuk (+32,0%), podczas gdy samochody Fiata kupiło 2 178 osób (+13,0%). Kolejne pozycje nie przyniosą zmian w najbliższym czasie. Na piątym miejscu uplasował się Ford z rezultatem na koniec listopada 16 288 aut (spadek o 6,4%), przy czym w przedostatnim miesiącu roku producent ten sprzedał 1 559 pojazdów, o 13,8% więcej niż przed rokiem. Dokładnie o 2 tysiące mniej samochodów od Forda sprzedał w Polsce Renault i uzyskał wynik 14 288 aut, o 6,4% mniejszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W listopadzie francuski producent znalazł 1 101 nabywców (15,4% wzrostu). Na miejscach siódmym i ósmym nastąpiła jedyna w czołowej dziesiątce rynku zamiana. Znakomite wyniki sprzedaży nowych modeli Volkswagena – 13 715 aut od początku roku (+23,9%; w listopadzie 1 839 aut, +68,7%) pozwoliły na awans niemieckiego producenta, natomiast Peugeot z wynikiem 13 677 sprzedanych samochodów (spadek o 2,9%) nie utrzymał dotychczasowej lokaty (w listopadzie 1 393 sztuki, +39,6%).

Czołową dziesiątkę podsumowania tradycyjnie zamykają Citroen i Honda. Francuski producent sprzedał od początku roku 10 896 swoich aut, o 10,7% mniej niż przed rokiem, ale wynik listopadowy w wysokości 1 143 sztuki jest o 56,8% większy od ubiegłorocznego. Na zakup samochodów japońskiej marki zdecydowało się łącznie 9 043 klientów, o 1,5% mniej niż rok wcześniej. W listopadzie Honda odnotowała ponad 50-procentowy wzrost miesięcznej sprzedaży i uzyskała wynik 984 auta.

Utrzymuje się dobra passa producentów aut z "wyższej półki": wysokie tempo wzrostu sprzedaży utrzymują Mercedes (2 744 auta, +23,6%), Subaru (1 112 aut, +24,5%), Alfa Romeo (639 aut, +40,4%), Lexus (570 aut, +119,2%), Land Rover (521 aut, +65,9%), Jeep (441 aut, +35,3%), Saab (380 aut, +72,7%), Jaguar (212 aut, +133,0%) czy Lancia (94 auta, +49,2%). Rekordowy wskaźnik niezmiennie należy do SsangYonga (+475,9%).

źródło: Samar