Auto Świat Wiadomości Aktualności Z hiszpańskim temperamentem

Z hiszpańskim temperamentem

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo SA (SEAT), zostało założone w roku 1950. Udziałowcami przedsiębiorstwa był Narodowy Instytut Przemysłu (INI), sześć banków oraz Fiat.

W 1950 roku pod Barceloną rozpoczęła się budowa fabryki. Fiat, będący udziałowcem nowej firmy, udostępnił również licencję na produkcję aut. Od pierwszego Seata 1400, który zjechał z taśm montażowych 13 listopada 1953 roku, samochody przez wiele lat były niemal identyczne ze swoimi włoskimi protoplastami. Tak było aż do maja 1980 roku, kiedy to Fiat odsprzedał swe udziały INI. Oznaczało to jednocześnie zakończenie 30-letniej współpracy. Firma szybko odnalazła się w nowej sytuacji. Opracowano nową strategię i rozpoczęto prace projektowe nad skonstruowaniem nowych, już własnych samochodów. Były to modele Ronda, Ibiza, Malaga i Marbella.Samotność Seata nie trwała jednak długo, bowiem 30 września 1982 roku podpisano umowę o współpracy przemysłowej i handlowej z Volkswagenem. Początkowo Seat zajął się sprzedażą importowanych i składanych w Hiszpanii VW oraz Audi. Od roku 1983 w zakładach w Zona Franca ruszyła produkcja Passata, a rok później w Pampelunie Polo.Współpraca z Volkswagenem systematycznie była rozszerzana i wreszcie w czerwcu 1986 roku Niemcy wykupili 51 procent akcji Seata, który tym samym stał się trzecią marką w Grupie VW. Pod koniec tegoż roku Niemcy powiększyli swe udziały do 75 procent.Już pod opieką nowego partnera do produkcji zostały wdrożone modele opracowane przez Seata po rozstaniu się z Fiatem. W roku 1983 na rynek trafiają Fura i Ronda, w roku następnym Ibiza, w 1986 Marbella, a w 1987 roku Malaga.Na salonie samochodowym w Barcelonie 4 maja 1991 roku został zaprezentowany Seat Toledo, który był pierwszym samochodem opracowanym przez Seata we współpracy z Volkswagenem. Do produkcji weszła również nowa Ibiza (w roku 1993) oraz jej wersja sedan, czyli Cordoba.Obecnie Seat w Grupie Volkswagena spełnia podobną rolę do tej, którą ma Alfa Romeo w Fiacie. Projektowane samochody mają sportowy charakter i przeznaczone są przede wszystkim dla młodych klientów lubiących tego typu auta. Widać to również w projektowanych concept carach. Dowodem na sportowe aspiracje Seata są z pewnością Ibiza i Cordoba w topowej wersji Cupra, z silnikiem o mocy 156 KM. Nie oznacza to oczywiście, że dostępne są tylko auta z górnej półki cenowej. Do wyboru są mała, miejska Arosa, Ibiza i Cordoba ze słabszymi silnikami, limuzyna Toledo oraz najnowsze dziecko Seata model Leon, który również może występować z bardzo mocnym silnikiem o mocy 180 KM. W ofercie znajduje się również przeznaczony dla większych rodzin van Alhambra, opracowany wspólnie z VW i Fordem. Związki Seata ze sportem to nie tylko rasowy wygląd samochodów, ale także udział w zawodach. Po raz pierwszy marka Seat pojawiła się w sporcie samochodowym w roku 1971, kiedy to została utworzona specjalna konkurencja dla Seatów - Formuła 1430. Startujący wówczas zawodnicy korzystali z modelu 1430, który został wprowadzony do sprzedaży dwa lata wcześniej. Obecnie w rajdach bierze udział z dużym powodzeniem Seat Ibiza Kit Car i Cordoba WRC. Największym sukcesem odniesionym przez firmę w sporcie dzięki temu modelowi było zwycięstwo w mistrzostwach świata w latach 1996-1998 wśród samochodów Formuły 2, czyli napędzanych na jedną oś.Tomasz Kamiński

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków