Do 2028 roku koncern Volkswagena planuje sprzedać na świecie około 22 mln samochodów elektrycznych. Wymaga to istotnej zmiany w infrastrukturze produkcyjnej. Taka transformacja jest planowana i wdrażana już od kilku lat. Kluczową rolę w przedsięwzięciu odgrywa zakład w Zwickau: po raz pierwszy tak duża fabryka samochodów została przekształcona na produkcję wyłącznie aut elektrycznych. Są już efekty transformacji – 4 listopada 2019 roku oficjalnie rozpoczęto seryjną produkcję Volkswagena ID.3. Białe ID.3 – pierwszy egzemplarz kompaktowego Volkswagena z rodziny ID., samochodów elektrycznych nowej generacji – zjechał z linii montażowej właśnie w Zwickau. ID.3 ustanawia nowe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju: jego produkcja jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, także gdy uwzględni się łańcuch dostaw. Do produkcji na przykład ogniw akumulatora ID.3 jest wykorzystywana wyłącznie energia pochodząca ze źródeł odnawialnych. Emisja CO2, której w procesie produkcji nie da się uniknąć, jest rekompensowana udziałem w certyfikowanych projektach służących ochronie środowiska, między innymi poprzez inwestycje w projekt klimatyczny Katingan Mataya Forest Protection na wyspie Borneo.

Oprócz fabryki w Zwickau w produkcję ID.3 są zaangażowane również zakłady w Brunszwiku, Kassel, Salzgitter i Wolfsburgu. Wytwarzane są tam kluczowe elementy, takie jak silniki elektryczne i akumulatory. Fabryki w Emden i Hanowerze rozpoczną produkcję samochodów elektrycznych w 2022 r.

Swój udział w elektromobilności Volkswagena ma też Polska – w odlewni VW Poznań rozpoczęła się seryjna produkcja elementu obudowy elektrycznego silnika ID.3. Produkowany w Poznaniu komponent trafia do zakładu w Kassel, w którym powstaje elektryczny układ napędowy tego modelu. Wielkość produkcji obudów jest szacowana na pół miliona sztuk rocznie. Na zakup urządzeń i przebudowę niezbędnej infrastruktury spółka przeznaczyła ponad 40 mln zł. W hali o powierzchni 1200 m2 zbudowano nowoczesną linię produkcyjną z maszynami odlewniczymi i służącymi do obróbki. Produkcja w odlewni Volkswagen Poznań jest neutralna pod względem emisji CO2. Warto też podkreślić, że części wytwarzane w Poznaniu są wysyłane do zakładów VW m.in. w Niemczech, Czechach, Chinach, Indiach, Brazylii i na Węgrzech.