Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Pochodzi z Rosji i ma śledzić polskich kierowców – nowy fotoradar wkrótce trafi na drogi

Pochodzi z Rosji i ma śledzić polskich kierowców – nowy fotoradar wkrótce trafi na drogi

Zurad Fotorapid Pro – to oficjalna nazwa nowego fotoradaru oferowanego przez należącą do państwowej Polskiej Grupy Zbrojeniowej firmę ZURAD , ale już nawet jego wygląd zdradza bliskie pokrewieństwo z rosyjskim fotoradarem Simicon Cordon.Pro. Co potrafi nowe urządzenie i jak trafiło do oferty polskiej zbrojeniówki?

Fotoradar Fotorapid ProŹródło: ZURAD
  • Zurad Fotorapid Pro może nadzorować jednocześnie nawet do sześciu pasów drogi, mierząc prędkość do 32 aut
  • Urządzenie automatycznie rozpoznaje numery rejestracyjne oraz rozpoznaje typ pojazdu
  • Fotorapid Pro może pracować zarówno jako urządzenie mobilne, zamontowane w samochodzie, stacjonarne (na wysięgniku nad drogą), a używany w zestawach może wykonywać odcinkowe pomiary prędkości
  • Urządzenie o zbliżonych funkcjach oferowane już było na polskim rynku w 2015 r., ale prawdopodobnie z racji mało popularnego pochodzenia, nie znalazło zainteresowania polskich służb
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Firma Zurad ma kilkadziesiąt lat tradycji w produkcji urządzeń radarowych – w czasach głębokiego PRL-u wytwarzanych początkowo pod marką Unitra Rawar. Na archiwalnych zdjęciach przy milicyjnych radiowozach widać często charakterystyczne radary Mirado-732, przypominające zminiaturyzowane radary lotnicze. Zurad był przez wiele lat głównym dostawcą sprzętu pomiarowego najpierw dla Milicji Obywatelskiej, później dla Policji, straży miejskich i gminnych, a także dla ITD (starsze przydrożne fotoradary to najczęściej urządzenia tej marki). I choć z wyroby ZURAD-u zwykle nie nadążały za zagraniczną konkurencją, to na krajowym rynku marka znana była w branży z tego, że doskonale radziła sobie ze zdobywaniem zamówień i wygrywaniem przetargów organizowanych przez państwowe instytucje, a także miała świetne kontakty z instytucjami legalizującymi sprzęt pomiarowy.

Zurad potrzebuje nowego modelu

W ostatnich latach oczekiwania wobec sprzętu, nawet tego kupowanego przez państwowe instytucje, najwyraźniej wzrosły i dotychczasowe przeboje ZURAD-u są stopniowo wypierane przez urządzenia zagranicznych producentów. Zurad kilka przetargów przegrał, nad częścią zapowiadanych wcześniej mierników trwają jeszcze prace. Najwyższy czas na nowe urządzenia! Najwyraźniej jednak potencjał badawczo-rozwojowy producenta z kilkudziesięcioletnią tradycją pozostawia nieco do życzenia, bo nowy Fotorapid Pro nie do końca jest rodzimą konstrukcją.

Fotorapid Pro: czy to naprawdę nowość?

W wywiadzie udzielonym portalowi dziennik.pl, przedstawiciele ZURADU przyznają, że „Fotorapid PRO jest dalekim rozwinięciem fotoradaru INTEGRA 3D, który był produkowany w Polsce na rosyjskiej licencji.”

Przypomnijmy więc: Intregra 3D to przeznaczona na polski rynek i w Polsce składana wersja rosyjskiego fotoradaru śledzącego Cordon marki Simicon, a urządzenie jest obecne na polskim rynku (z dokumentacją pozwalającą na jego stosowanie) od 2015 . Już wtedy pisaliśmy o tym urządzeniu na łamach Auto Świata: W Integrze 3d zastosowano tzw. radar śledzący, który pozwala na jednoczesne nadzorowanie ruchu aż 32 pojazdów znajdujących się nawet na 6 pasach drogi, na odcinku o długości ok. 100 metrów. Urządzenie nie tylko mierzy prędkość poszczególnych obiektów, lecz także wylicza odległości między nimi, określa kierunek jazdy (wyłapuje auta jadące pod prąd lub poruszające się po poboczu albo wyłączonym pasie drogi), skanuje numery rejestracyjne w celu sprawdzenia ich w bazach danych (może wychwycić auta poszukiwane przez policję).Przyrząd może też nadzorować przejazdy na czerwonym świetle, buspasy czy też przejazdy kolejowe – czyli robi to, do czego dotychczas były potrzebne osobne urządzenia. Dzięki odpowiedniej konfiguracji zestawy fotoradarów Integra 3d mogą być wykorzystywane nawet do wykonywania odcinkowych pomiarów prędkości!

Teraz wystarczy wymienić nazwę „Integra 3d” na „Fotorapid Pro” i już mamy niemal aktualny opis zuradowskiej nowości. Warto tylko jeszcze podkreślić, że urządzenie może mierzyć odstępy między autami – co po niedawnej zmianie przepisów (minimalny, wymagany odstęp równy połowie prędkości) nabrało dodatkowego znaczenia. Bardzo ciekawą funkcją urządzenia jest możliwość montowania go również w autach (to akurat funkcja, której Inegra 3d zaoferować nie mogła – to doskonała alternatywa dla stosowanych obecnie wideorejestratorów, które dają bardzo nieprecyzyjne pomiary prędkości. Oczywiście, nie zgadza się też wygląd tych urządzeń, bo Integra bazowała na starszej wersji urządzenia Simicon Cordon, a Fotorapid Pro jest oparty na nowym, mocno zmodyfikowanym i unowocześnionym urządzeniu Simicon Cordon.Pro.

Fotorapid Pro: konstrukcja producenta kontrowersyjnych radarów Iskra

Warto wiedzieć, że nowy radar bazuje na konstrukcji opracowanej i wytwarzanej przez tego samego producenta, co kontrowersyjne radary ręczne Iskra, których kilkaset trafiło na wyposażenie polskiej policji. Kontrowersyjne, bo choć bez porównania nowocześniejsze od mierników Rapid, dostarczanych wcześniej przez ZURAD, to wymagające dobrze przeszkolonej obsługi, a w rękach osoby bez odpowiedniego przygotowania generujące często błędne pomiary. Część Iskier trafiła do polskich policjantów z pominięciem oficjalnego dystrybutora w wersji nie dostosowanej do polskich wymagań metrologicznych – a i tak urządzenia te uzyskiwały urzędową legalizację.

Fotorapid Pro: inny od rosyjskiego pierwowzoru?

Ponieważ rosyjski sprzęt nie cieszy się w Polsce dobrą sławą, w wywiadzie dla serwisu auto.dziennik.pl starają się podkreślać polski wkład w konstrukcję tego urządzenia. W artykule znalazła się też wzmianka o tym, że urządzenie wyposażono w głowicę radarową niemieckiej firmy SMARTMICRO – tyle, że wersja rosyjska też ma głowicę tej samej firmy. Mowa jest też o złożonych algorytmach analizy obrazu opartych na technologii sieci neuronowych, przygotowanych przez chorwackiego informatyka. Rzeczywiście, pierwotna Integra 3d pochwalić się nimi nie mogła, ale są one stosowane w aktualnej wersji rosyjskiej Cordon.Pro. Dane Fotorapida Pro i Cordona.Pro wyglądają bliźniaczo – rodzimy, Polski wkład jest więc skutecznie ukryty.

Zurad pomoże Rosjanom wejść na europejskie rynki?

Dla rosyjskiej firmy Simicon partner taki jak ZURAD wydaje się doskonałą „partią” – w końcu produkowane, czy może składane przez ZURAD (zakład znajdujący się na terenie Unii Europejskiej, produkujący także na potrzeby armii NATO) urządzenia, z metką „made in EU” będą mogły w Europie łatwiej znaleźć zbyt, niż pod marką z Rosji. Mówiąc wprost – Zurad może pomóc Rosjanom wejść na europejskie rynki. A że możliwości urządzeń rzeczywiście wydają się imponujące, to jeśli ZURAD wróci do swojej dawnej skuteczności w przetargach, być może rzeczywiście już wkrótce trafią na polskie drogi.

Podstawowe funkcje fotoradarów Fotorapid Pro i Simicon Cordon.Pro:

  • 4 warianty systemu i tryby pracy: stacjonarny dostosowany do zasilania z sieci
  • , mobilny dla pojazdu patrolowego, przenośny na trójnogu, pomiar średniej prędkości na odcinku od 200 m do 5 km (przy zastosowaniu dwóch przyrządów, w tym jeden może być mobilny).
  • Automatyczny rejestr wykroczeń w ruchu drogowym.
  • Jednoczesny nadzór nawet nad sześcioma pasami ruchu w dwóch kierunkach
  • Osobno definiowane progi prędkości dla każdego z pasów i dla różnych typów pojazdów.
  • Możliwość rejestrowania wykroczeń innych niż przekroczenie prędkości (np. jazda pod prąd, poruszanie się autem ciężarowym mimo zakazu).
  • Rozpoznawanie numerów rejestracyjnych do prędkości 300 km/h!
  • Pomiar prędkości mierzonych pojazdów z dokładnością +/- 1 km.
  • Zakres pomiaru prędkości 2–300 km/h.
  • Oddzielne ograniczenia prędkości dla różnych pasów i samochodów, ciężarówek i autobusów.
  • Dane dowodowe i nagrywanie wideo dla każdego wykrytego naruszenia.
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków