W 1981 roku firma z Sant'Agata Bolognese pokazała pojazd o nazwie Cheetah, czyli gepard. Samochód wyposażono w 12-cylindrowy, widlasty silnik Chryslera o pojemności 4,7 l i mocy 382 KM. Ten prototyp nie doczekał się jednak produkcji. Zamiast niego podczas salonu samochodowego w Brukseli w roku 1986 przedstawiono Lamborghini LM002, które już niebawem miało wyjechać na drogi.
Tego kanciastego potwora wyposażono w silnik V12 o pojemności 5,2 l oraz maksymalnej mocy 450 KM. Gwarantowało to niezłe osiągi - auto od 0 do 100 km/h przyspieszało w 7,7 s. Mogło jeździć nawet na gorszej benzynie. Układ zasilania zaopatrzono w szereg filtrów, które miały oczyścić paliwo, zanim trafi do gaźników.
W terenówce zamontowano także ogromną chłodnicę efektywnie spisującą się nawet w ekstremalnych, saharyjskich upałach, a specjalny system filtrów powietrza miał za zadanie powstrzymać wdzierający się do silnika pustynny pył i piasek. Pirelli dla LM002 przygotowało specjalne opony Scorpion, które wypracowały kompromis pomiędzy optymalnym zachowaniem się ogumienia podczas jazdy po szosie i w terenie.
Co więcej, miały być wyjątkowo odporne na wysokie temperatury występujące podczas używania ich w przypadku utraty ciśnienia. Według danych fabrycznych łącznie wyprodukowano 301 Lamborghini LM002. Ostatnich 60 egzemplarzy należało do specjalnej serii LM American przeznaczonej na rynek północnoamerykański. Wersja zaprezentowana na Auto Show w Detroit w 1992 roku różniła się od wcześniejszej bogatszym wyposażeniem wnętrza i chromowanymi zderzakami.
Sportowe marzenia zginęły przed Dakarem
W roku 1988 pojawił się projekt, aby Lamborghini LM002 wystawić w Rajdzie Dakar. Kierowcą miał być doświadczony Sandro Munari. Przygotowano rajdowy pojazd, który wyposażono w klatkę bezpieczeństwa, sportowe fotele i system GPS. Silnik wzmocniono do 600 KM. Niestety, kłopoty z finansowaniem projektu sprawiły, że to auto nie wybrało sie w daleką drogę do Dakaru.
Włoski mistrz kierownicy wziął udział w Rajdzie Faraonów 1987 oraz rok później w mniej liczącej się terenowej imprezie w Grecji, ale bez większych sukcesów. Ten samochód po prostu nie nadawał się do sportu. Za to znakomicie sprawdzał się na polowaniach czy podczas spokojnej, terenowej jazdy po piaszczystych wydmach Arabii Saudyjskiej lub po słonecznych bulwarach Kalifornii.
Auto dla królów, szejków, aktorów oraz armii
Pierwszy LM002 został sprzedany królowi Hassanowi z Maroka. Kolejne trafiły do podobnych dygnitarzy, naftowych magnatów i innych sławnych osób. Właścicielami terenowych Lamborghini byli m.in. mistrz świata Formuły 1 z1982 roku Keke Rosberg oraz amerykański aktor, odtwórca roli Rambo, Sylvester Stalone. Kilka egzemplarzy przystosowanych do zamontowania karabinu maszynowego trafiło do saudyjskich sił zbrojnych. Według innych wiadomości 100 sztuk tych pojazdów dla swej armii zamówił libijski przywódca Muammar Kaddafi.
Produkcję LM002 zakończono w roku 1993. W tym czasie firma AM General rozpoczęła wytwarzanie cywilnej wersji wojskowego pojazdu Humvee, czyli Hummera H1.Na początku były traktory Automobili Lamborghini S.p.A powstało w 1963 roku w małej, włoskiej miejscowości Sant'Agata Bolognese pod Bolonią. Firmę założył Ferruccio Lamborghini, który wcześniej zaczynał od produkcji traktorów. Jego marzeniem było wytwarzanie sportowych aut takich, jak Ferrari, a ponieważ był spod znaku Byka, takie właśnie zwierzę znalazło się w logo nowej firmy.
Pierwszy samochód wyprodukowany przez Lamborghini to model 350GT. Potem przyszła kolej na tak znane pojazdy, jak Miura, Espada, Jarama czy też legendarny Countach, który jest jednymz najbardziej rozpoznawalnych aut na świecie. W ostatnim okresie bramy włoskiej firmy opuszczały modele Diablo, Murcielago i Gallardo. Ferruccio Lamborghini stracił kontrolę nad przedsiębiorstwem w roku 1972. 5 lat później zarządzająca grupa biznesmenów ogłosiła bankructwo. W roku 1984 firmę przejął Patrick Mimram, który sprzedał ją Chryslerowi. Potem właścicielem był Megatech, a od roku 1998 należy do Grupy Volkswagena.