• BMW serii 3 produkowane jest już od ponad 45 lat i do debiutu obecnej generacji w 2018 r. z taśm fabrycznych zjechało ponad 15 milionów egzemplarzy tego modelu
  • Obecna, 7. generacja BMW serii 3 jest największą „trójką” w historii modelu i jakością wykonania, stylistyką oraz luksusem bardzo mocno zbliżyła się do BMW serii 5
  • Wybór nowego BMW serii 3 ułatwia szeroka gama dostępnych silników, w tym wersja hybrydowa, a także szereg opcji wyposażenia
  • BMW oferuje swoim klientom (indywidualnym i firmowym) cztery opcje finansowania: dwa rodzaje kredytów i dwa rodzaje leasingu

BMW serii 3 - historia modelu

Od początku historii BMW serii 3 aż do momentu wprowadzenia 7. generacji w 2018 r. na całym świecie sprzedano ponad 15,5 miliona egzemplarzy „trójek”. Dzisiaj co piąte kupowane BMW należy do serii 3. Ale jak wyglądała ta droga do sukcesu?

Wszystko zaczęło się w 1975 r. od następcy modelu E114. Zaprezentowana wtedy „trójka” nosiła kod fabryczny E21 i była dostępna jako 2-drzwiowy sedan oraz 2-drzwiowy kabriolet, chociaż sprzedaż tego ostatniego była znikoma. Auto miało tradycyjnie napęd na tylne koła i oferowane było z 4- i 6-cylindrowymi silnikami rzędowymi łączonymi z przekładnią manualną (4 lub 5 biegów) bądź automatyczną (3 biegi).

Pierwszą „trójkę” w 1982 r. zastąpiła 2. generacja (E30), która była już dostępna w czterech wersjach nadwoziowych: 2- i 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi oraz 2-drzwiowy kabriolet. Seria E30 stała się dla BMW wyjątkową z kilku powodów. Niemiecki producent zastosował w niej silniki wysokoprężne, wprowadził napęd na cztery koła, a przede wszystkim opracował wersję M.

Polscy miłośnicy BMW z pewnością doskonale pamiętają, a wielu z nich do dzisiaj z sentymentem wspomina, 3. generację. E36 zostało zaprezentowane w 1990 r. i wniosło do serii 3 zauważalny powiew świeżości, zarówno w stylistyce nadwozia, jak i we wnętrzu. Znacznie nowocześniejsze niż dotychczas w połączeniu z bardzo dobrymi własnościami jezdnymi, sprawdzonymi silnikami i wysokiej jakości materiałami zachęciło do zakupu o 400 tys. osób więcej niż E30 (2,75 mln vs 2,35 mln). Samochód był dostępny z tymi samymi rodzajami nadwozi co poprzednik, a jedyną zmianą było wprowadzenie wersji hatchback, która została wydzielona jako BMW 3 Compact. O ile jednak E36 było chwalone za właściwości jezdne, to krytyka należała się za niski poziom ochrony pasażerów.

Foto: Auto Świat

Tę kwestię poprawiono w kolejnej, 4. generacji (E46) z 1998 r. Chociaż samochód zachował proporcje wcześniejszej generacji, to miał daleko zmienioną linię stylistyczną nadwozia i wnętrza. Wybór „trójki” ułatwiała szeroka gama dostępnych silników, zarówno benzynowych jak i diesli. Mimo swojego mniej wyrazistego charakteru niż E36, to właśnie 4. generacja stała najpopularniejszą spośród wszystkich modeli serii 3. W ciągu siedmiu lat produkcji zdecydowało się na nią 3,3 miliona kierowców.

Foto: archiwum / Auto Świat

Pod koniec 2004 r. BMW zaprezentowało kolejne wcielenie serii 3 (E90/E91). Samochód zyskał dłuższe i szersze nadwozie i po raz pierwszy dostępny był z systemem iDrive połączony z systemem GPS. Ponadto 5. generacja BMW serii 3 była pierwszą, która otrzymała pięć gwiazdek w teście Euro NCAP. Ciekawostką jest fakt, że zaprezentowane nieco później coupé i coupé-cabrio (z twardym dachem) różniły się od sedana i kombi stylistyką przedniego pasa, dzięki czemu wersje te zyskały swój indywidualny charakter.

Foto: Auto Świat

Po siedmiu latach produkcji E90/E91 BMW pokazało światu następców. F30/F31 stały się jednymi z najpopularniejszych samochodów klasy premium na polskim rynku. I nic dziwnego - od strony wzorniczej „trójka” stała się bardziej elegancka, można powiedzieć jeszcze bardziej premium. 6. generacja była też pierwszą, która została okrojona do dwóch wersji nadwoziowych, czyli sedana i kombi. Pozostałe wersje stworzyły całkowicie nową serię 4. Modele F30/F31 to już na wskroś nowoczesne konstrukcje, w których znaleźć można m.in. wyświetlacz head-up, aktywny tempomat, system kamer wspomagających parkowanie i wiele innych rozwiązań zwiększających komfort, bezpieczeństwo i przyjemność podróżowania.

Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat

BMW serii 3 - najnowsza generacja hitu BMW

Na wyniki sprzedażowe najnowszej, siódmej generacji BMW serii 3 trzeba będzie jeszcze poczekać kilka lat, bo ta jest wciąż produkowana. Sedan o oznaczeniu kodowym G20 zadebiutował w 2018 r., a kombi G21, czyli w firmowej nomenklaturze Touring, pojawiło się rok później.

Foto: BMW

Od strony wizualnej „trójka” zbliżyła się do BMW serii 5, dzięki czemu prezentuje się jak rasowe auto klasy premium - a przecież wciąż mamy do czynienia z samochodem klasy średniej. W porównaniu z poprzednikiem auta urosły na długość i szerokość, projektanci zwiększyli również rozstaw osi. Wszystko to ma swoje odzwierciedlenie w jeszcze przestronniejszym nadwoziu.

Foto: BMW

Na plus trzeba zaliczyć także ograniczenie masy oraz dopracowanie aerodynamiki, co w połączeniu ze zoptymalizowanymi jednostkami napędowymi przekłada się na jeszcze niższe zużycie paliwa. Na fanów skrajnie oszczędnej jazdy czekają (wreszcie) wersje hybrydowe, które umożliwiają jazdę w trybie czysto elektrycznym, choć na bardzo ograniczonym dystansie.

BMW przyzwyczaiło nas do tego, że projektuje auta z fantastycznymi układami jezdnymi i najnowsze BMW serii 3 nie daje podstaw do narzekania. Idealny rozkład masy w połączeniu z optymalnie dostrojonym zawieszeniem gwarantują znakomitą przyczepność na szybko pokonywanych zakrętach i dobrą stabilność przy wysokich prędkościach.

BMW serii 3 - wnętrze - komfortowe i relaksujące

Szlachetna elegancja nadwozia harmonijnie współgra z gustownie zaprojektowanym wnętrzem, które teraz zapewnia dostęp do najnowszych rozwiązań technicznych. Wszystko dlatego, że w G20 zadebiutowała 7. generacja systemu iDrive, który teraz kusi większymi ekranami i dodatkowymi funkcjami.

Foto: archiwum

Wszystkich, dla których nowinki techniczne mają drugorzędne znaczenie, ucieszy większa przestrzeń w kabinie w porównaniu z poprzednimi generacjami serii 3. Z przodu wygodną pozycję znajdzie praktycznie każdy, z tyłu bez trudu zmieszczą się pasażerowie o wzroście ponad 180 cm. Także bagażniki nie dają powodu do narzekań. Do sedana można zapakować 480 l (375 l w wersji hybrydowej), do kombi od 500 do 1510 l (410-1420 l w hybrydzie).

Foto: archiwum

Praktycznym rozwiązaniem w wersji kombi jest otwierana oddzielnie szyba w tylnej klapie. Dzięki niej, aby włożyć lub wyjąć niewielki bagaż nie trzeba podnosić całej klapy. Standardem w tej wersji jest także tylna kanapa z oparciami składanymi w proporcji 40:20:40, co ułatwia przewożenie długich przedmiotów, np. nart lub desek snowboardowych.

Foto: BMW

BMW serii 3 - wyposażenie - atrakcyjne już w standardzie

W BMW próżno szukać wersji wyposażenia w typowym tego słowa znaczeniu i sytuacja ta dotyczy również serii 3. W przeciwieństwie do większości producentów, niemiecka firma oferuje kilka wariantów modelu. Co prawda różnią się między sobą poziomem wyposażenia, ale za to są dostępne praktycznie z każdym oferowanym silnikiem. Dzięki temu to klient decyduje, czy przy ograniczonym budżecie woli mieć np. mocniejszy silnik i podstawowe wyposażenie czy odwrotnie.

W obecnej serii 3 punktem wyjścia jest linia podstawowa, w której seryjnie montowane są m.in. standardowe fotele przednie z regulacją wysokości siedzenia, klimatyzacja automatyczna, skórzana kierownica z przyciskami wielofunkcyjnymi, tempomat, zestaw głośnomówiący ze złączem USB, welurowe dywaniki, diodowe reflektory oraz centralny wyświetlacz BMW Live Cockpit z dotykowym ekranem o przekątnej 8,8 cala, podgrzewane lusterka zewnętrzne oraz matowe listwy ozdobne w kolorze kwarcowego srebra. Seryjnie wersja sedan wyjeżdża na 16-calowych koła aluminiowych, natomiast kombi na 17-calowych felgach.

Foto: archiwum

Jeśli zależy nam na klimatyzacji automatycznej, dodatkowych schowkach, automatycznie przyciemnianym lusterku wstecznym oraz czujnikach parkowania z przodu i z tyłu, powinniśmy zainteresować się modelem Advantage. Linia Sport Line swoimi sportowymi fotelami przednimi oraz sportowa kierownicą z pewnością przekona do siebie miłośników dynamicznej jazdy. Ponadto w tej wersji znajdziemy również 17-calowe felgi aluminiowe, oświetlenie ambientowe, a także czarne obramowania M Shadowline na wysoki połysk.

Foto: archiwum

Elegancja i styl to słowa kluczowe w przypadku wersji Luxury Line, dającej namiastkę, nomen omen, luksusu. Fotele pokryte skórzaną tapicerką Vernasca, aluminiowe listwy progowe (z przodu z logo BMW), atrapa chłodnicy z chromowanymi listwami grilla i otaczającymi ramkami oraz imitujące drewno listwy ozdobne nadają tej linii szlachetny wygląd. Co ciekawe, modele Luxury Line wyposażone są również w sportowe fotele przednie oraz sportową kierownicę.

Foto: archiwum

Zwieńczeniem wszystkich wersji jest linia M Sport. Wszechobecne symbole M nie pozwalają zapomnieć, że mamy do czynienia właśnie z nią. Dodatkową wskazówką są także fotele z tapicerką łączącą Alcantarę i Sensatec, skrócona dźwignia zmiany biegów z, a jakże, znaczkiem M w przypadku skrzyni manualnej, 18-calowe felgi oraz pakiet aerodynamiczny. To czego nie widać, a nadaje linii M Sport wyjątkowy charakter, to sportowy układ jezdny M z adaptacyjnym sportowym układem kierowniczym.

Oczywiście standardowe wyposażenie to tylko początek wydatków. Lista opcjonalnego wyposażenia jest bardzo długa i pozwala doposażyć auto m.in. w podgrzewane (także tylne) i elektrycznie sterowane fotele, podgrzewaną kierownicę, wysokiej jakości system audio, reflektory laserowe, system nawigacji satelitarnej czy też wyświetlacz head-up. Na szczęście część opcji dostępna jest w pakietach, które są tańsze niż zakup każdego elementu osobno.

BMW serii 3 - silniki - moc pod dostatkiem

Jedną z niewątpliwych zalet serii 3 i generalnie samochodów BMW, na którą często wskazują użytkownicy, są bardzo dobre jednostki napędowe. Te przeważnie wyróżniają się wysoką kulturą pracy, są dość oszczędne, a przy tym zapewniają dużą dynamikę.

Obecnie klienci mogą wybierać pomiędzy czterocylindrowymi, 2-litrowymi silnikami benzynowymi (318i/156 KM, 320i/184 KM, 330i/258 KM) lub Diesla (316d/122 KM*, 318d/150 KM, 320d/190 KM) oraz jednostkami sześciocylindrowymi o pojemności 3 litrów - benzynową (M340i/374 KM) lub dieslem (330d/286 KM, M340d/340 KM). Bez wątpienia zagorzali miłośnicy marki zwrócą uwagę właśnie na te ostatnie, bo już od wielu lat 6-cylindrowe motory uchodzą za jedne z najlepszych w ofercie BMW. Na szczęście w serii 3 producent nie oferuje (przynajmniej na razie) silników 3-cylindrowych, które w ocenie wielu osób nie pasowałyby do charakteru modelu.

Foto: archiwum

Ofertę uzupełniają dwie odmiany hybrydowe (320e/163 KM*, 330e/184 KM), w których za napęd odpowiada 2-litrowa jednostka benzynowa wspomagana przez silnik elektryczny. Modele te umożliwiają jazdę w trybie czysto elektrycznym, przy czym w zależności od warunków jazdy maksymalny zasięg wynosi ok. 30 km. Zwieńczeniem gamy silnikowej są trzylitrowe motory montowane w modelach M, generujące moc 480 KM (M3) lub 510 KM (M3 Competition).

W układzie przeniesienia napędu BMW stosuje 6-biegową przekładnię manualną oraz 8-biegową skrzynię automatyczną. Ta pierwsza oferowana jest w modelach 318i, 316d, 318d i 320d. Wymagający klienci mogą dopłacić 9 tys. zł i zamiast skrzyni manualnej wybrać bardziej komfortową w codziennym użytkowaniu przekładnię automatyczną będącą standardem dla pozostałych wersji.

BMW 320d xDrive G20 Foto: archiwum
BMW 320d xDrive G20

Napęd w niemal wszystkich samochodach przenoszony jest na tylne koła. Wyjątkiem są wersje M340i xDrive i M340d xDrive, gdzie seryjnie montowany jest wyłącznie układ xDrive (4x4). Ten występuje również w topowym M3 Competition M xDrive i opcjonalnie dostępny jest w 320i (sedan), 330i, 320d, 330d oraz 330e.

*Te wersje dostępne są tylko w sedanie.

BMW serii 3 - cena - jak w aucie klasy premium

BMW postrzegane jest jako producent drogich aut, a seria 3 skutecznie tę tezę potwierdza. Częściowym wytłumaczeniem może być zastosowanie wysokiej jakości materiałów wykończeniowych i dość bogatego wyposażenia standardowego, choć nie zmienia to faktu, że wielu konkurentów oferuje podobną jakość i wyposażenie, ale niższym kosztem.

Aby stać się właścicielem najtańszego BMW serii 3 trzeba mieć przynajmniej 138 tys. zł, bo tyle kosztuje model 318i w wersji sedan. To dość dużo, zważywszy na to, że dostajemy samochód z manualną przekładnią i nadwoziem, które pod względem przestronności nie może równać się z najlepszymi konkurentami w swojej klasie. Jeszcze więcej trzeba wydać na najtańszego diesla - 316d sedan kosztuje już niemal 149 tys. zł. Miłośnicy hybryd muszą przeznaczyć na serię 3 minimum 185 tys. zł, o ile wystarczy im wersja 320e. Najdroższa w zakupie jest topowe BMW M3 Competition M xDrive - w tym przypadku BMW ustaliło cenę na poziomie niemal 458 tys. zł. Niezależnie od wybranej wersji silnikowej, modele kombi wymagają dopłaty nieco ponad 9 tys. zł.

BMW serii 3 - finansowanie - kredyt i leasing

BMW nie różnicuje oferowanych opcji finansowania w zależności od tego, czy chcemy wykorzystywać samochód na własny użytek, czy też będzie to auto firmowe. Wszyscy klienci mają do wyboru dwie opcje kredytu, tj. BMW Kredyt i BMW Kredyt Niska Rata oraz dwie formy leasingu - BMW Comfort Lease i BMW Leasing:

  • BMW Kredyt umożliwia zawarcie umowy kredytowej na okres nawet 120 miesięcy. W ocenie BMW zaletami tego rozwiązania są szybka procedura przyznania kredytu i minimalne wymagania dokumentowe.
  • BMW Kredyt Niska Rata oferuje możliwość pozostawienia części kapitału na koniec trwania umowy kredytowej (ostatnia rata tzw. balonowa). Dzięki temu klient zyskuje niższe comiesięczne raty. Przy wkładzie własnym wynoszącym od 0 do 50 proc. maksymalna wartość raty balonowej w zależności od długości trwania umowy kredytowej wynosi od 45 proc. przy okresie finansowania na 60 miesięcy do 60 proc. przy umowie na 24 miesiące. Umowę można zakończyć przenosząc ratę balonową na nową umowę w ramach opcji BMW Kredyt lub po prostu spłacić ratę balonową.
  • BMW Comfort Lease pozwala dostosować parametry umowy, wybierając m.in. wysokość wkładu własnego (od 0 do 35 proc.), okres finansowania (od 24 do 60 miesięcy) i raty (stałe lub zmienne). W tej opcji leasingu klient spłaca tę część wartości samochodu, która zużywa się w trakcie umowy. Na koniec użytkownik auta może wykupić pojazd, zwrócić lub wziąć nowy.
  • BMW Leasing Konsumencki umożliwia dostosowanie okresu trwania leasingu (minimalnie są to 24 miesiące, maksymalnie 60 miesięcy), wybór wysokości wkładu własnego (od 0 proc.) oraz rat (stałe lub zmienne). W zależności od okresu finansowania wartość końcowa wynosi od 0,5 proc. do 40 proc.

BMW serii 3 - naszym zdaniem

Kilkadziesiąt lat temu seria 3 pozwalała wejść do świata BMW także tym klientom, którzy mieli dość ograniczony budżet. Wraz z wprowadzeniem serii 1 oraz 2 samochody z serii 3 automatycznie stały się propozycją dla zamożniejszych nabywców. Nie zmienia to faktu, że „trójka” jest tym prawdziwym BMW, które zapewni frajdę nie tylko kierowcy, lecz także pozostałym pasażerom.

Niestety, seria 3, jak to w BMW, do tanich nie należy i w przypadku zakupu tego modelu trzeba liczyć się z wydatkiem blisko 200 tys. zł. Oczywiście ceny wyjściowych modeli są niższe, ale powiedzmy sobie szczerze, że jeśli już kupować BMW 3, to warto wybrać jedną z mocniejszych wersji 2-litrowego silnika i z nieco bogatszym wyposażeniem niż podstawowe. Na szczęście w zamian otrzymujemy auto, które sprawia ogromną radość podczas jazdy i dzięki zastosowaniu wysokiej jakości materiałów daje nadzieję, że nawet po wielu latach użytkowania będzie zachęcało do dalekich, bezproblemowych podróży.