Logo
WiadomościTa część silnika spędza sen z powiek wielu kierowcom. Lepiej unikać tych nawyków

Ta część silnika spędza sen z powiek wielu kierowcom. Lepiej unikać tych nawyków

Pytania o rozrząd i częstotliwość wymiany jego elementów nurtują wielu kierowców. Wiele zależy od tego, czy jest napędzany przez łańcuch, czy przez pasek. Według producentów to pierwsze rozwiązanie jest trwalsze i nie wymaga tak częstej wymiany, jak drugie. Rzeczywistość może jednak okazać się inna.

Częstotliwość wymiany rozrządu lub jego elementów zależy m.in. od sposobu eksploatacji samochodu
Anatoliy Cherkas / Shutterstock
Częstotliwość wymiany rozrządu lub jego elementów zależy m.in. od sposobu eksploatacji samochodu
  • Eksploatacja oraz regularna wymiana rozrządu zależy od modelu, sposobu użytkowania oraz przebytego przebiegu pojazdu
  • Profilaktyczne podejście do wymiany rozrządu, szczególnie w zakupionym używanym aucie, może zapobiec poważnym awariom silnika
  • Koszty wymiany rozrządu, łącząc ceny części i pracy mechanika, wahają się od kilkuset do kilku tysięcy złotych, zależnie od rodzaju napędu

Rozrząd i jego rola w silniku

Rozrząd jest jednym z najważniejszych elementów silnika samochodu. Odpowiada za sterowanie elementami regulującymi przepływ gazów, paliwa i spalin. Niektórzy kierowcy i mechanicy uważają, że należy cały ten układ wymieniać profilaktycznie w przypadku zakupu używanego samochodu, a w tym, który już użytkujemy — co kilka lat. Wiele zależy jednak od sposobu eksploatacji samochodu, m.in. od liczby przejechanych kilometrów. Wymieniać należy też element napędzający, czyli pasek lub łańcuch. W pierwszym przypadku — co 80-200 tys. km lub co pięć lat, w drugim — teoretycznie znacznie rzadziej. Są to jednak reguły czysto umowne, bo uzależnione m.in. od modelu i stanu technicznego samochodu.

Zobacz także: Taka eksploatacja wykończy twój silnik. Z wymianą oleju nie warto

Łańcuch rozrządu - jak można go uszkodzić

Chociaż wydawałoby się, że łańcuch rozrządu wytrzyma dłużej niż pasek, nie zawsze ta teoria się sprawdza. W niektórych modelach ten element rozciąga się szybciej, niż powinien, co może prowadzić do uszkodzenia całego układu, a w efekcie — do utraty mocy, nierównej pracy silnika, a nawet jego uszkodzenia. W takim przypadku naprawa może być bardzo kosztowna. Zanim jednak dojdzie do tak skrajnej sytuacji, na desce rozdzielczej powinna zapalić się kontrolka "check engine", motywująca do wizyty w warsztacie.

Łańcuch rozrządu: przekleństwo czy atut?
Łańcuch rozrządu: przekleństwo czy atut?Auto Świat

Szybkiemu zużywaniu się łańcucha można też zapobiec, m.in. wymieniając częściej olej, przeprowadzając regularne kontrole stanu łańcucha, a także zmieniając styl jazdy. Należy unikać m.in. gwałtownego przyspieszania na zimnym silniku czy jazdy na wysokich obrotach tuż po uruchomieniu samochodu.

Zobacz także: Kupiłeś używane auto? Co drugie psuje się w ciągu roku. Te naprawy są najdroższe

Wymiana paska rozrządu

Pasek rozrządu jest w porównaniu do łańcucha lżejszy i łatwiejszy do wymiany, a sama wymiana — tańsza. Jego ewentualna awaria jednak również może skutkować uszkodzeniem silnika. Co do częstotliwości wymiany paska zalecenia producentów są różne, w zależności od marki i modelu. Wahają się od ok. 80 tys. przejechanych kilometrów do nawet 200 tys. Jeśli samochód nie jest zbyt często używany, terminy wymiany paska liczą się w latach jego eksploatacji. Niektóre modele wytrzymują w takich przypadkach nawet do 10 lat.

Pasek rozrządu to ważny kawałek gumy: radzimy kiedy go warto wymienić
Pasek rozrządu to ważny kawałek gumy: radzimy kiedy go warto wymienićAuto Świat

Według źródeł koszt wymiany paska rozrządu to od 700 do ok. 1,5 tys. zł, ale w przypadku bardziej skomplikowanych silników może to kosztować więcej. Wymiana łańcucha rozrządu może kosztować właściciela samochodu nawet kilka tysięcy złotych. Warto pamiętać, że kosztowne są nie tylko części, ale sama robocizna.