Do podróży trzeba przygotować nie tylko samochód, lecz także system nawigacyjny. Będzie on prowadził nas do celu sprawnie tylko wtedy, gdy zainstalujemy aktualne mapy. Jest to szczególnie istotne w takich krajach jak Polska, gdzie pokrycie map wciąż nie jest doskonałe i poprawia się z kwartału na kwartał. Wciąż też powstają nowe drogi,więc system musi o nich wiedzieć, by wyznaczyć optymalną trasę z uwzględnieniem nowych obwodnic, rond i korzystnych objazdów.
Jednak nawet najświeższa mapa to nie wszystko. Coraz częściej oprócz mapy i jej zasobów aktualizuje się bazę przydatnych lokalizacji POI, takich jak np. lista fotoradarów. Co ważne, użyteczne adresy można w przypadku większości nawigacji pobrać za darmo, więc szkoda byłoby nie skorzystać z możliwości wzbogacenia systemu o najświeższe dane.
Przed podróżą radzimy starannie zaplanować trasę i skorzystać z informacji dostępnych w serwisach internetowych. Jeśli chodzi o polskie drogi, dobry serwis dla kierowców,uwzględniający warunki pogodowe, stan nawierzchni, a nawet podgląd z kamer monitorujących, prowadzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Dzięki niemu będziemy mogli dowiedzieć się, z czym musimy liczyć się podczas podróży po wybranej trasie.
Baza POI obejmuje miejsca i obiekty użyteczności publicznej, a także wszelkie inne przydatne adresy i lokalizacje. Kategorie są rozmaite: apteki, szpitale, posterunki policji, banki i bankomaty, obiekty sportowe, wyciągi narciarskie, hotele, stacje obsługi samochodów oraz wiele innych.
W bazie POI możemy także znaleźć informacje o fotoradarach, miejscach, w których prowadzone są kontrole radarowe lub często działają nieoznakowane auta policyjne, jak również o innych niespodziankach, jakie mogą spotkać nas w trakcie podróży. Warto zatem mieć zawsze jak najświeższą bazę danych.
Dostęp do bazy adresów POI bywa zazwyczaj bezpłatny. Część firm próbuje na tym zarabiać (np. serwis POI Finder obsługujący Beckera), jednak łatwo znaleźć w internecie interesujące katalogi, które są udostępniane za darmo. Niestety, nie wszystkie są godne uwagi, można bowiem natknąć się na strony, które udostępniają bazy aktualizowane po raz ostatni kilka lat temu!
W sieci znajdziemy również serwisy dostępne tylko dla użytkowników korzystających z aktywnej licencji (np. Miplo.pl dla AutoMapy). Dostęp do danych wiąże się wtedy z opłaceniem aktualizacji programu nawigacyjnego i map.
Dane POI instaluje się najczęściej bardzo prosto. W większości przypadków wystarczy pobrać je na dysk twardy komputera, a następnie skopiować na kartę pamięci nawigatora. Informacje o tym, w jakim miejscu zapisać na karcie folder POI, znajdziemy na stronach udostępniających dane. Problem ten nie dotyczy użytkowników tych nawigacji, do których dołączono oprogramowanie zarządzające zasobami sprzętu (np. TomTom Home czy Becker POI Finder). Wystarczy wskazać w menu programu potrzebne punkty POI, a system automatycznie je pobierze i zainstaluje we właściwej lokalizacji.
Aktualizacja programu nawigacyjnego to coś zupełnie innego niż odświeżenie map! Pakiety aktualizacyjne zawierają poprawki wprowadzone po to, by usunąć błędy wykryte w programie albo dodać mu nowe funkcje. Po aktualizacjiaplikacji mogą więc pojawić się nowe przydatne usługi, takie jak np. wskazywanie odpowiedniego pasa ruchu albo wyświetlanie ograniczeń prędkości czy innych ostrzeżeń.
Poprawki do programu dostępne są zazwyczaj bezpłatnie, tymbardziej warto więc je pobrać i korzystać z najnowszej wersji. Zresztą coraz częściej aktualizacja software’u okazuje się konieczna, bo bez niej nie można zainstalować najświeższych map i korzystać z nich.
Aktualizacja jest zwykle dostępna na stronie internetowej producenta sprzętu lub programu nawigacyjnego. Pakiet trzeba pobrać, a następnie zgodnie z instrukcją obsługi zainstalować w urządzeniu. W przypadku nawigacji, do których dołączono program zarządzający sprzętem przy użyciu domowego komputera, aktualizacja oprogramowania powinna się odbywać automatycznie po podłączeniu nawigacji.
Aby sprawdzić, czy w urządzeniu jest najnowszy program, należy poszukać zakładki „O programie” (lub nazwanej podobnie) w menu aplikacji. Znajdziemy tam numer wersji, który należy porównać z numerem najnowszego wydania.
1. Aktualizacja programu to pakiet poprawek usuwających wykryte błędy. Niekiedy wzbogaca on też aplikację o nowe funkcje.
2. W przypadku urządzeń takich jak Becker, Mio czy TomTom program zainstalowany na domowym komputerze automatycznie sprawdzi, czy dostępne są aktualizacje.
3. By ustalić, z jakiej wersji software’u korzystamy, należy poszukać w menu urządzenia albo programu zakładki „O programie” lub podobnej.
Ile kosztują nowe mapy? Każda firma ma swoją politykę cenową i promocyjną, więc ceny aktualizacji mogą się bardzo różnić. Zwykle nowe mapy dostępne są w formie abonamentu na określony czas lub liczbę aktualizacji, powoli odchodzi się bowiem od sprzedaży pojedynczych pakietów. Na ogół lepiej nieco dopłacić i kupić np. roczny czy dwuletni abonament na dostęp do nowych map.
Ceny wahają się od kilkudziesięciu (np. roczny abonament na mapę Polski w AutoMapie kosztuje 79 zł) aż do kilkuset złotych. Najmniej zapłacimy za mapę jednego kraju lub regionu, najwięcej – za kompletną mapę Europy (od 149 zł do ponad 500 zł). Dostawcy map coraz częściej proponują specjalne promocje, w ramach których można obniżyć koszty aktualizacji.
TomTom w cenie jednej mapy oferuje pakiet czterech aktualizacji w ciągu roku, a także regularnie przygotowuje promocyjne obniżki. iGO często stosuje specjalne zniżki na wybrane mapy w ramach sezonowych promocji. Becker przy okazji świąt kusi z kolei atrakcyjnymi pakietami dwuletnich subskrypcji na mapy. Podobnie atrakcyjne promocje ogłaszają również MapaMap, Navigon i inne firmy.
Wyjątkową ofertą może poszczycić się Garmin, który za 350 zł proponuje dożywotnią aktualizację jednego urządzenia. Promocja jest jednak przypisana do określonego egzemplarza sprzętu, więc przepada, gdy nawigacja się zepsuje.
Aktualizacja map - Nowe mapy publikowane są zwykle kilka razy w roku. Największe firmy udostępniają je co kwartał, a część producentów (m.in. AutoMapa i Navigo) aktualizuje swoje plany nawet częściej. Warto regularnie odświeżać mapy. Należy jednak przy tym pamiętać, że jest to towar, którego zwykle nie udostępnia się za darmo. Pierwsze mapy wliczone są w cenę programu lub sprzętu do nawigacji, ale za najświeższe plany trzeba już zapłacić wytwórcy map.
Mapy udostępniane są w internecie, na stronach producentów sprzętu. Należy je samodzielnie pobrać – alternatywnym rozwiązaniem jest zainstalowanie w domowym komputerze oprogramowania, które automatycznie sprawdza dostępność aktualizacji. Dzięki temu nie trzeba tracić czasu na samodzielne poszukiwania.
Mapy pobiera się z firmowych serwerów. Wielkość pakietu danych zależy od programu oraz zakresu pokrycia. Obecnie bardzo szczegółowe mapy Europy zajmują nawet ponad 2 GB. Należy zatem sprawdzić w komputerze, czy na dysku twardym jest wystarczająco dużo miejsca, by zmieścił się plik. Szybkość pobierania zależy od jakości łącza internetowego. W przypadku łączy o niskiej prędkości pobranie mapy Europy może zająć nawet kilka godzin. Najlepiej zatem zostawićwłączony komputer na noc, by zdążył pobrać potrzebne dane.
Pobrane mapy należy skopiować do pamięci wewnętrznej nawigacji lub na jej kartę pamięci. Aby aktualizacja przebiegła sprawnie, radzimy skorzystać z czytnika kart pamięci, bowiem transfer danych i zapis na karcie trwają wtedy o wiele szybciej niż w sytuacji, gdy nawigację (z zainstalowaną kartą) podłączamy kablem USB do komputera.
1. Za mapy trzeba zwykle płacić, chyba że aktualizacje wliczono już w cenę urządzenia lub programu nawigacyjnego.
2. Dane udostępniane są na stronach producentów nawigacji i oprogramowania.
3. Szczegółowa mapa Europy może zająć nawet ponad 2 GB. Sprawdźmy, czy mamy wystarczająco dużo miejsca na dysku, karcie lub w pamięci urządzenia nawigacyjnego.
4. Aby poprawnie zainstalować mapy, może być potrzebny numer licencji programu. Miejmy go zawsze pod ręką!
Planowanie podróży - Zanim wyruszymy, warto sprawdzić w internecie, co nas może spotkać na wybranej trasie. Na stronach takich jak np. gddkia.gov.pl można zapoznać się z najnowszymi danymi dotyczącymi sytuacji na drogach (warunki pogodowe, korki i inne utrudnienia). Bardzo pożyteczne są kamery monitorujące drogi, dzięki którym na bieżąco sprawdzimy stan nawierzchni, a także natężenie ruchu w interesującym nas miejscu. Podobne informacje znajdziemy też w serwisach z bezpłatnymi mapami (np. Targeo.pl. Emapi.pl i inne).
Popularne serwisy internetowe starają się dość często odświeżać mapy, dzięki czemu można ustalić, jakie roboty drogowe napotkamy wzdłuż wybranej trasy. Niekiedy plany nowych dróg ukazują się, jeszcze zanim zostały one oficjalnie oddane do użytku. Tak było np. z nowym odcinkiem trasy S8 w Warszawie, który pokazano na mapach MapGO i Targeo, zanim można było na niego wjechać.
Na mapach publikowanych w internecie coraz częściej pojawiają się wizualizacje natężenia ruchu drogowego. Do podawanych informacji należy podchodzić z dystansem, gdyż nierzadko bazują one na danych statystycznych. Aby zweryfikować komunikaty o korkach, lepiej posiłkować się obrazami z kamer przy drogach.
1. W serwisach internetowych znajdziemy wiele przydatnych informacji o ruchu drogowym, warunkach pogodowych i planowanych remontach oraz przebudowach.
2. Dane o natężeniu ruchu drogowego najlepiej weryfikować na podstawie obrazów z kamer umieszczonych przy drogach.
Jaka trasa do celu? - Możliwość wyznaczenia i porównania kilku tras przejazdu to dobre rozwiązanie nie tylko przed wyjazdem na wakacje. Nawet kiedy mamy do pokonania mniejszy dystans, warto porównać dwie, trzy trasy i wybrać tę, która będzie nam najbardziej odpowiadać. Jeślibędziemy także mieli do dyspozycji informacje o remontach dróg, to wówczas można będzie wskazać wariant, dzięki któremu ominiemy utrudnienia. Dlatego właśnie naprawdę godne uwagi są te nawigacje (np. Becker, Navigon), które od razu proponują co najmniej dwie trasy do wyboru.
Pamiętajmy, by zawsze sprawdzić i skorygować ustawienia kryteriów wyznaczania trasy– działanie programu jest ściśle zależne od tego, jak go skonfigurujemy. W menu znajdziemy takie opcje jak: unikanie różnych rodzajów dróg, omijanie płatnych odcinków i przepraw promowych, a nawet uwzględnianie dróg w innych krajach, jeśli znajdujemy się w obszarze przygranicznym. Sprawdźmy wszystkie ustawienia, by potem nie irytować się, że GPS uparcie prowadzi bocznymi drogami, a nie autostradą.
1. W menu programu należy ustawić, jakich tras nawigacja powinna unikać.
2. Radzimy zawsze porównać przebieg co najmniej dwóch możliwych tras dojazdu.