Jeszcze do niedawna fabryczne systemy audio poza nielicznymi i drogimi wyjątkami były synonimem szmelcu. Producenci samochodów oszczędzali jak mogli na nagłośnieniu co miało przykre konsekwencje dla użytkowników. Jakość brzmienia pozostawała wiele do życzenia a wyposażenie radioodtwarzaczy było dość skąpe. Nie dziwi zatem, że warsztaty car audio nie narzekały na brak klientów. Nie uszło to uwadze koncernów samochodowych. By odwrócić niekorzystny trend zaczęła się nowa moda: na fabryczne nagłośnienie firmowane przez renomowanych producentów sprzętu audio: Bang&Olufsen, Bose, Burmeister, Cabasse, Dynaudio, Harman Kardon, JBL, Mark Levinson i innych. Do grona dostawców dołączył Denon, który przygotował zestaw do Citroena C4.
Wyposażenie: to co trzebaZestaw Denona występuje z pokładową nawigacją GPS, więc można liczyć nie tylko na lepsze głośniki ale także i radio. Do dyspozycji jest uproszczone DSP, korekcja dźwięku z gotowymi efektami, wejścia USB i AUX, kompatybilność z MP3 i zestaw głośnomówiący Bluetooth. Dzięki nawigacji można korzystać z większego ekranu. Przydatne szczególnie do przeglądania katalogu z muzyką mp3 czy zawartości książki telefonicznej skopiowanej z telefonu. Na co dzień trudno oczekiwać więcej.
Korzystanie z radia jest wygodne na co dzień. Świetnie sprawdza się jako odtwarzacz MP3. Szybko wczytuje zawartość podłączonego klucza USB. Zawartość folderów z muzyką łatwo przejrzeć. Jest to tym łatwiejsze, że nagrania są porządkowane alfabetycznie.
Lepsze głośniki i dwu cewkowy subwooferZestaw firmowany przez Denona to w sumie 9 głośników z oddzielnym wzmacniaczem. Producent zastosował sensowne rozwiązanie: dwa zestawy dwudrożne z odseparowanymi głośnikami wysokotonowymi, które zmieszczono z przodu oraz w tylnych drzwiach. To bardzo efektywna konfiguracja. Niezbędnym uzupełnieniem jest dwu cewkowy subwoofer zainstalowany w bagażniku. Bez niego trudno liczyć na emocjonujące brzmienie.
Subwoofer wbudowany jest w bagażnik jako dodatkowy moduł, który nieco zmniejsza przestrzeń na bagaże. Jeśli będzie przeszkadzał można go zdemontować. My pokusiliśmy się nawet o demontaż by głośnika by zobaczyć wnętrze plastikowej obudowy. Choć nie ma wygłuszenia w środku, to i tak dobrze brzmi bez niepożądanych rezonansów.
Jakość dźwiękuStarsze modele Citroena (np. pierwsza generacja C5 i C4) nie grzeszyły dobrym nagłośnieniem. Szczególnie słabą stroną były głośniki w drzwiach, które nie radziły sobie z tonami niskimi. Teraz to już przeszłość. Zestaw Denona gra nieporównywalnie lepiej. I na tyle dobrze, że nie trzeba myśleć o zmianie sprzętu. Można co najwyżej nieznanie zwiększyć poziom tonów niskich i wysokich a nawet włączyć loudness. I warto spróbować sił z DSP i uruchomić ustawienie dla kierowcy. Wówczas nie trudno o efekt jaki próbują uzyskać zawodnicy podczas zmagań sound off – scenę dźwiękową z centrum po środku deski rozdzielczej.
Brzmienie jest dosadne, dynamiczne, mocne. Duża w tym zasługa subwoofera który zapewnia sporo twardych tonów niskich. Im bardziej agresywny charakter muzyki tym głośniki wysokotonowe grają mniej naturalnie, jakkolwiek w granicach rozsądku. Świetnie słucha się różnych gatunków muzyki: jazzu, rocka, techno, popu czy dance.
Czy na pewno warto?Zestaw jest dostępny tylko w najbogatszej wersji wyposażenia Exclusive. To pakiet Navi z nawigacją GPS. Dopłata wynosi 5900 zł. To nie mało jak na system dostępny tylko w najdroższej wersji C4. Szkoda, że system nie jest oferowany w tańszych wersjach. Brzmienie jest bowiem na tyle dobre, że wystarczy jako opcja fabryczna. Pod względem jakości dźwięku Citroen wreszcie nie musi się wstydzić.
To nam się nie podoba- brak oddzielnej regulacji subwoofera- miejsce mocowania gniazda USB jest niezbyt wygodne- brak wyszukiwania programów wg funkcji RDS PTY- brak funkcji NEWS- mało wygodne wybieranie numeru z klawiatury- słychać załączanie wzmacniacza
To nam się podoba- dobra jakość dźwięku- transfer książki telefonicznej- szybkie przeszukiwanie folderów z muzyką mp3- szybki odczyt pamięci USB- bardzo dobra praca odbiornika RDS- dobra jakość rozmów przez zestaw Bluetooth
Podstawowe regulacje audio w zestawie Denona. Podział to uproszczony procesor DSP z odpowiednim ustawieniem sceny dźwiękowej w C4. Godny polecenia jest tryb dla kierowcy. Podobne efekty uzyskują zawodnicy podczas imprez car audio.
Regulacja audio w Citroenie C4. Ciekawe efekty można uzyskać nieznacznie wzmacniając tony niskie i wysokie. Włączenie loudness powoduje wyraźne wzmocnienie brzmienia. Efektów opisanych jako barwa lepiej nie używać.
Głośnik niskotonowy po zdjęciu maskownicy. W C4 stosowany jest aktywny subwoofer, czyli głośnik z wbudowanym wzmacniaczem.
Głośnik niskotonowy po wyjęciu z obudowy. Denon stosuje wersję dwu cewkową.
Wewnątrz obudowy subwoofera Citroena C4 producent nie zastosował żadnego wygłuszenia. Subwoofer sprawuje się bardzo dobrze.
W głośniku niskotonowym zastosowano lekkie zawieszenie z pianki. Jest lekka, dzięki czemu można liczyć na bardziej efektywne brzmienie i mniejsze obciążenie wzmacniacza.
Dwu cewkowy subwoofer firmowany przez Denona w Citroenie C4 to przyzwoity jakościowo głośnik.
Końcówki połączeniowe są dobrej jakości. Wbrew pozorom to standardowe rozwiązanie.
Fabryczne radio w Citroenie C4 jest wyposażone w odtwarzacz dostosowany do plików MP3.
Funkcja Traffic w Polsce jest bezużyteczna. Citroen nie korzysta z systemu TMC w Polsce.
Korekcja dźwięku w Citroenie C4 obejmuje standardową regulację. Lepiej nie przesadzać z eksponowaniem tonów niskich.
Sprzęt w C4 jest dostosowany do współpracy z pen drive USB i odtwarzaczami z rodziny iPod.