Dobrze znamy przypadki, gdy podczas niewielkiej mgły kierowcy włączają w swoim pojeździe tylne światło przeciwmgielne. Są przekonani, że włączając ten rodzaj oświetlenia robią dobrze bo są lepiej widoczni i pomagają w ten sposób innym kierowcom. Jest jednak na odwrót – zamiast pomagać utrudniają!
Co mam na myśli, wiedzą doskonale kierowcy, którzy za takim pojazdami są zmuszeni jechać kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt kilometrów. Kolejny przypadek: jadący przed nami pojazd ma włączone światła do jazdy dziennej, a to oznacza, że nie ma z tyłu oświetlenia i tym samym w takich warunkach jest niemal niewidoczny. A co z tymi kierowcami, którzy jeżdżą na świtała przecimgielnych przednich w warunkach dobrej widoczności?
Kiedy używać świateł przeciwmgielnych z przodu?
Kodeks mówi:
„W czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, kierujący jest obowiązany włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie. ” W przepisie tym nie ma ani słowa o światłach do jazdy dziennej, co oznacza, że we wspomnianych warunkach nie można ich używać!
Kodeks mówi:
„Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza”.
Wniosek 1: Jadąc wiec we mgle włączamy światła mijania lub przeciwmgielne przednie – celowo w kodeksie pojawia się „lub” bo światła przeciwmgielne przednie nie są obowiązkowym wyposażeniem pojazdu.
A co przepisy mówią o używaniu świtałe do jazdy dziennej?
„W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.”
Wniosek 2: we mgle nie można używać świateł do jazdy dziennej i trzeba wówczas włączyć światla mijania lub przeciwmgielne przednie.
Kiedy używać świateł przeciwmgielnych z tyłu?
Kodeks mówi:
„Kierującym pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.”
Wniosek 3: świtała przeciwmgielne tylne włączamy tylko przy naprawdę dużej mgle, kiedy podczas jazdy ledwo widzimy światła pojazdu poprzedzającego. W innym wypadku światła te należy wyłączyć, bo będziemy innych oślepiać i stawrzać dodatkowe zagrożenie.