Wbudowana nawigacja samochodowa z funkcją informacji o korkach udostępnianych w trybie on-line zyskała zupełnie nową funkcjonalność. Bawarski producent wprowadził niezwykłą funkcję: możliwość sterowania automatyczną skrzynią biegów. Choć zapewne niejednemu kierowcy trudno wyobrazić sobie, by system informacji o korkach mógł mieć wpływ na prędkość podróży, to BMW traktuje pomysł bardzo poważnie. Dzięki stale aktualizowanym danym o utrudnieniach w ruchu drogowym system sterowania może wymusić zmianę biegu, kiedy oszacuje, że zbyt szybko zbliżamy się do korka lub innego miejsca zagrożenia. System kontroli pracuje niezależnie od tego, czy kierowca uaktywni nawigację i wybierze tryb aktywnego prowadzenia do celu. Wystarczy jedynie, by samochód stale znajdował się w zasięgu sieci telefonii komórkowej i odbierał regularnie odświeżane dane drogowe.

Sam pomysł nie jest nowy. BMW już wcześniej eksperymentowało z wpływem informacji z nawigacji na pracę skrzyni biegów: dzięki bazie danych o torach do sportowej jazdy. Także inni producenci niemieccy prowadzili testy w ramach których dane o przebiegu drogi (zakręty, nachylenie, podjazd) miały wpływ na zachowanie samochodu.

Ciekawa opcja może oznaczać wysokie wymagania wobec dostawcy informacji o natężeniu ruchu drogowego. Powinien bowiem zapewniać bardzo wysoką jakość danych z możliwie jak najprecyzyjniejszym oszacowaniem miejsca występowania zatoru, by uniknąć błędów (nie tylko takich, gdy po dojechaniu na miejsce po korku już ani śladu). Kluczowe będzie zatem odświeżanie informacji z jak największą częstotliwością. BMW nie informuje co stanie się w sytuacji, gdy na skutek problemów z zasięgiem nastąpią krótkie przerwy w połączeniu z serwerem. Czy wówczas system sterowania automatyczną skrzynią weźmie pod uwagę wszystkie dotychczas zebrane dane, czy też poczeka na kolejne połączenie?

Możliwość zdalnego sterowania skrzynią biegów oznacza niezwykłą furtkę dla hakerów. Jeśli pokonają zabezpieczenia BMW i poznają unikalny numer karty SIM w pojeździe to mogą wówczas przesyłać fałszywe dane o utrudnieniach drogowych. Choć obecnie scenariusz ataku hakera wydaje się bliski filmów sensacyjnych, to jednak przy możliwościach współczesnej technologii wcale nie jest niemożliwy.

Pomysł BMW nie jest jedynym, na bardziej pomysłowe wykorzystanie połączenia samochodu z internetem. O nowych pomysłach Audi i Volvo, w ramach których kurier poprzez połączenie z siecią odnajdzie samochód a także rozwiązaniach dostępnych dla polskich kierowców przeczytacie w dodatku specjalnym tygodnika Auto Świat: 14 stron ekstra „Connected Car”, czyli Internecie w twoim samochodzie. Od poniedziałku 20 lipca w kioskach.