Auto Świat Wiadomości Multimedia Rainbow Hurricane: subwoofer dla żądnych wrażeń

Rainbow Hurricane: subwoofer dla żądnych wrażeń

Kiedy producent nazywa swój subwoofer wymownym określeniem Hammer (po polsku młot) można się spodziewać niezłych wrażeń. A może to tylko przerost ambicji działu marketingu niemieckiego Rainbowa? Sprawdziliśmy to w teście

Rainbow Hurricane: subwoofer dla żądnych wrażeń
Auto Świat
Rainbow Hurricane: subwoofer dla żądnych wrażeń

Jedyna skrzynka basowa jaką ma w swojej ofercie niemiecki Rainbow jest bardzo duża (wymiary 520 x 350 x 380 mm) i nie jest tania. 799 zł to nie mało zważywszy na to, że za połowę tej sumy można kupić produkty popularnych marek. Czym zatem przekonuje Rainbow do wydania większej sumy? Jakością i techniką.Technika: bardzo solidnieW porządnie zbudowanej i wykończonej skrzyni (model z 3 calowym otworem bass reflex oraz zaciskanymi terminalami głośnikowymi) zastosowano bardzo solidnie wykonany głośnik z 30 cm membraną. Zamiast popularnej wytłaczanej stali Rainbow zastosował lepszy materiał i technikę: odlewane aluminium. Mocniejszy kosz dźwiga niemały ciężar: podwójny magnes o wadze aż 3,5 kg. Nie trudno się domyśleć, że w większym układzie magnetycznym ukryto odpowiednio dużą cewkę. A to w połączeniu ze sporymi resorami umożliwiającymi bardzo duży ruch membrany (wychylenie X-max =/- 12 mm) oznacza spore wymagania wobec wzmacniacza. I ma wpływ na brzmienie.

Brzmienie: ile mocy takie granieRainbow rekomenduje wzmacniacze o mocy od 60W do 400 W (zapewne RMS). Zbyt słaby wzmacniacz oznacza, że głośnik trudno będzie kontrolować. A co to oznacza? Zamiast precyzyjnych i dosadnych uderzeń usłyszymy basowy łomot z trudnym do zniesienia dudnieniem spotęgowanym przez 3 calowy otwór Bass reflex. Wystarczy jednak solidny wzmacniacz, który generuje moc rzędu ok. 150 W RMS na kanał lub po mostkowaniu, by Rainbow pokazał inne oblicze. Wówczas możemy liczyć na nadzwyczaj potężne brzmienie z głębokim i nieco zmiękczonym basem.

Tony niskie są mięsiste, nieco wydłużone (zasługa wentylowanej skrzyni) ale mimo tego całkiem szybkie. Co ciekawe jeśli tylko nie przesadzimy z regulacją we wzmacniaczu to subwoofer dobrze sprawdzi się podczas słuchania różnych gatunków muzyki: jazzu, popu czy szeroko pojętego techno. Przesada oznacza, że kontrabas z jazzowego składu o mało nie rozsadzi samochodu; innymi słowy będzie wyjątkowo potężny ale z naturalnym brzmieniem nie będzie miał nic wspólnego. Dobre rezultaty można uzyskać regulując filtr dolnoprzepustowy w zakresie od 80 do 120 Hz. W zależności od systemu audio jak i rodzaju nadwozia samochodu warto też poeksperymentować z regulacją fazy, by uniknąć efektu grania z tyłu.

Dla kogo taki sprzęt?Rainbow Hurricane 12 z głośnikiem Hammer to bardzo uniwersalny subwoofer. Niemniej polecamy go miłośnikom bardziej dosadnego i mocnego grania. Subwoofer powinien się dobrze sprawdzić w zestawie z mocnym wzmacniaczem jednokanałowym klasy D (cyfrowym monoblokiem). Jeśli będzie podłączony do typowego i niedrogiego wzmacniacza wielokanałowego (np. czterokanałowy zasilający wszystkie głośniki) to tylko w sytuacji, gdy końcówka mocy jest wystarczająco mocna (powyżej 100 W RMS na kanał).

Dane techniczne

  • Moc RMS: 400 WMoc maksymalna: 740 WImpedancja: 4 omyŚrednica membrany: 300 mmPojemność skrzyni: 36 litrówMasa skrzyni: 24 kgWymiary skrzyni: 520x350x380 mmCena: 799 zł
Administrator
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków