Subwoofer w kole zapasowym. Płaski model pod fotelem. Aktywny subwoofer jako podłoga bagażnika. Japoński Pioneer od lat zadziwia świat. Tym razem znów im się udało. Pioneer jako pierwszy na świecie wprowadził do samochodu płaski subwoofer z technologią HVT (horyzontalno wertykalna konstrukcja głośnika). O co chodzi?

O niezwykłą konstrukcję głośnika, którą Japończycy stosują już od kilku lat w sprzęcie domowym. Głośnik HVT znacząco odróżnia się od tradycyjnych konstrukcji. W przeciwieństwie do zwykłych, konwencjonalnych głośników cewka porusza się w inną stronę niż membrana. W tradycyjnych modelach cewka porusza się w tę samą stronę co membrana. W HVT membrana wykonuje ruchy w zupełnie inną stronę niż dwie cewki. Kiedy membrana wpada w wibracje to wówczas dwie cewki poruszają się w lewo i w prawo.

Po co takie rozwiązanie? Pioneer stosuje je z kilku powodów. Po pierwsze ograniczono głębokość montażu. Cewki i membrana umieszczone są na jednej płaszczyźnie. Dzięki temu głębokość montażu jest wyraźnie mniejsza niż w zwykłym subwooferze w którym cewka jest ustawiona pionowo pod membraną (Pioneer twierdzi, że głębokość zredukowano aż o 60%). Wadą HVT jest natomiast większa powierzchnia głośnika: cewki z magnesami ułożone są po bokach membrany, więc trudniej je wykorzystać wszędzie tam gdzie mimo dużej głębokiej wnęki jest niewielka płaszczyzna do wykorzystania.

Pioneer przekonuje, że HVT oznacza znacznie mniejszą ilość zniekształceń w porównaniu ze zwykłymi głośnikami. Dźwięk jest czystszy a zniekształcenia harmoniczne wyraźnie zredukowane. Japończycy podkreślają również, że konstrukcja nie oznacza wyrzeczeń pod względem jakości dźwięku jak ma to miejsce w przypadku zwykłych głośników o znacznie zredukowanej głębokości montażu.

Japoński subwoofer ma idealnie pasować pod fotele w wielu współczesnych samochodach: cała konstrukcja mierzy 340 mm x 60 mm x 250 mm. Głośnik ma dość dużą membranę: 180x100 mm, więc nie dziwią optymistyczne parametry pracy: zasilanie wbudowanym wzmacniaczem o mocy maksymalnej 150 W i pasmo przenoszenia 20 – 200 Hz. Cała konstrukcja waży 4,5 kg, więc wymaga solidniejszego mocowania do podłogi.

W Japonii nowy subwoofer można już kupić pod marką urządzeń klasy Premium: Carrozzeria. Trzeba za niego zapłacić 25 000 jenów. W Europie nowy sprzęt powinien się pojawić w styczniu. A w jakiej cenie?