Audi przy okazji nowej generacji A4 chwali się techniką na najwyższym poziomie. Zresztą jak mogłoby się nie chwalić? Potencjalny klient ma odnieść wrażenie, że korzysta z rozwiązań klasy premium. Także w zakresie systemu multimedialnego, nagłośnienia i rozwiązań internetowych. Ale czy tak jest w praktyce?

MMI – wciąż drogo

Na pewno nie jest tanio. Do wyboru są dwa zestawy: MMI Navigation oraz MMI Navigation plus z modułem dotykowym MMI touch. Do zapłaty odpowiednio 7190 zł lub 11 800 zł. Oczywiście droższy system jest bardziej zaawansowany. Zamiast karty SD z mapami do dyspozycji jest dysk twardy. Zamiast 7 calowego ekranu jest wyświetlacz 8,3”. W cenie jest także pakiet usług internetowych Connect. W tańszym modelu MMI aktywny przez 3 miesiące (później trzeba wykupić trzyletnią licencję za 1500 zł). W droższym znacznie dłużej: przez dwa lata. W obu kartę SIM trzeba zorganizować samodzielnie (czyli kupić u operatora sieci GSM), by mieć łączność z siecią. No i nie można zapomnieć o pomysłowym panelu dotykowym, dzięki któremu możemy palcem „napisać” adres.

Audi A4 2016 MMI Virtual Cockpit
Audi A4 2016 MMI Virtual Cockpit

Jest jeszcze długa lista opcji: tuner cyfrowy DAB, odbiornik TV, systemy multimedialne dla pasażerów z tyłu, dodatkowe głośniki (także Bang & Olufsen) oraz pakiet dla podłączających smartfon. Po zsumowaniu najciekawszych dodatków łatwo przekroczyć sumę 20 tys. zł. A po doliczeniu MMI Navigation plus z modułem dotykowym MMI touch do zapłaty trzeba naszykować równowartość nowej Dacii Sandero.

Audi A4 2016 MMI - pakiet tylnych ekranów Rear Seat Entertainment za ponad 10 tys. zł Foto: Materiały prasowe/Audi / Auto Świat
Audi A4 2016 MMI - pakiet tylnych ekranów Rear Seat Entertainment za ponad 10 tys. zł

Audi Connect, czyli internet w aucie

To kluczowa wiadomość dla potencjalnych klientów Audi – można skorzystać z dostępu do internetu. Dopłacając do firmowej nawigacji warto uwzględnić pakiet Audi Connect. Świetnie bowiem uzupełnia zestaw GPS o praktyczne wyszukiwanie celów online czy aktualne informacje o utrudnieniach w ruchu. Na co dzień: bardzo przydatne.

Audi A4 2016 Connect
Audi A4 2016 Connect

Łączność z internetem odbywa się poprzez wbudowany fabryczny router. Użytkownik musi jedynie we własnym zakresie zorganizować kartę SIM i skonfigurować połączenie. Nie jest to trudne, tym bardziej, że zwykle gotowe ustawienia dla największych polskich operatorów sieci komórkowych są już wprowadzone (wystarczy tylko wybrać odpowiednią nazwę z listy).

Niestety są i słabe strony. W obu egzemplarzach A4 występował ten sam problem: od czasu do czasu na ekranie pojawiało się pytanie o logowanie do swojego konta użytkownika. A usługi online nie zawsze były dostępne. Podobne kłopoty trapią także użytkowników aut VW z Car-Net. Czyżby obie marki korzystały z usług tego samego dostawcy rozwiązań online?

Korki z internetu

Informacje o korkach w trybie online w Audi – bezdyskusyjnie lepsze od tradycyjnego radiowego TMC. Wiadomości jest więcej i są częściej odświeżane. Natężenie ruchu jest widoczne na mapie (drogi oznaczone odpowiednimi kolorami), co ułatwia ocenę sytuacji podczas przeglądania planu. Można również przejrzeć listę odebranych komunikatów wraz z podglądem mapy. Niestety Audi dalej przegrywa z najpopularniejszymi aplikacjami w smartfonach – pod względem ilości danych, zasięgu usługi (dane o natężeniu dotyczą dróg wyższych kategorii) oraz analizy informacji (nie omija tak efektywnie korków). Mimo to, przeciętnemu użytkownikowi w zupełności wystarczy.

Audi A4 2016 dane o korkach
Audi A4 2016 dane o korkach

Wiadomości Audi Connect

Krótkie informacje z kraju i ze świata – tak można podsumować ideę serwisu wiadomości online w ramach Audi Connect. Do posłuchania (w ramach funkcji głosowego odczytu, która nie radzi sobie z wieloma językami w ramach jednej informacji) lub do poczytania. Audi musi jednak dopracować funkcję rozpoznawania języka. Wystarczy, że w komunikacie pojawią się wyrazy w innym języku (np. nazwy firm, imiona i nazwiska osobistości), by system próbował je odczytać po polsku z lepszym lub gorszym skutkiem. Efekt końcowy jest jednak zwykle dość komiczny.

Audi A4 2016 Connect wiadomosci
Audi A4 2016 Connect wiadomosci

Kierowca sam decyduje z jakich serwisów korzysta. Musi jednak zalogować się na swoim koncie użytkownika (w domu jak i w samochodzie). Korzystając z domowego komputera może wybrać dowolne serwisy informacyjne korzystające z tzw. kanałów RSS.

Wyszukiwanie miejsc parkingowych

Wbrew pozorom działa. Także w Polsce, jakkolwiek słabiej niż np. w Niemczech.

Audi A4 2016 Connect parkingi
Audi A4 2016 Connect parkingi

Audi korzysta z internetowej bazy danych o parkingach w UE. Niestety informacje o miejscach w Polsce ograniczają się zwykle do danych o lokalizacji, kontakcie i zadaszeniu. W przypadku zmiany kraju (np. Niemcy) uzyskamy także dane o metodach płatności, cenach, a nawet liczbie wolnych miejsc. Póki co, dla podróżujących po Polsce funkcja jest bardziej gadżetem niż przydatnym dodatkiem, gdyż znacznie więcej lokalizacji znajdziemy korzystając z wyszukiwarki Google w trybie Android Auto.

Szklana pogoda, czyli prognoza z internetu

Dane o aktualnej pogodzie i kilkudniowej prognozie dostarcza Audi MeteoGroup. Trafność prognoz: bardzo dobra. Nie było wpadek takich jak obietnica pięknego słońca na bezchmurnym niebie podczas gdy w rzeczywistości leje deszcz.

Audi A4 2016 Connect pogoda
Audi A4 2016 Connect pogoda

Zakres informacji jest więcej niż satysfakcjonujący: temperatura, prędkość wiatru, wschód i zachód słońca i prawdopodobieństwo wystąpienia opadów. Gdy skorzystamy z prognozy dla krajów innych niż Polska (np. Niemcy) otrzymamy również mapę pogodową z widocznym zachmurzeniem.

Rozkład jazdy pociągów i nie tylko

Nawet najmniejsze stacje PKP znajdziemy w rozkładzie jazdy pociągów. Szukając dziury w całym można się przyczepić, że w rozkładzie uwzględniono nawet przystanek nieczynny od kilku lat (Siedlce Baza). Niemniej trzeba przyznać, że serwis zapewniany przez grupę niemieckich firm kolejowych DB Bahn jest na wysokim poziomie. Znajdziemy nie tylko lokalizacje przystanków (z możliwością uruchomienia nawigacji), ale także szczegółowe dane o połączeniach (odjazdy, przyjazdy, przewoźnicy, numery pociągów i przebieg trasy z godzinami dojazdu). Niestety w trakcie testu nie pojawiła się informacja o bieżących opóźnieniach, jakie rzeczywiście miały miejsce.

Audi A4 2016 Connect rozkład jazdy
Audi A4 2016 Connect rozkład jazdy

Oprócz rozkładu pociągów są jeszcze informacje o połączeniach lotniczych z wybranych portów. Poziom szczegółowości jest na tyle wysoki, że możemy nawet sprawdzić jaki samolot obsługuje połączenie (i czy jest wyposażony w tzw. winglety na końcówkach skrzydeł), oraz czy wylot lub przylot odbędzie się zgodnie z planem.

Audi Smartphone Interface, czyli podłącz przewodowo telefon do MMI

Kompatybilny telefon i przewód USB – tyle wystarczy, by skorzystać z trybu Smartphone Interface. MMI bardzo szybko rozpoznaje podłączony telefon i aktywuje tryb Android Auto. Wówczas na wyświetlaczu w konsoli zobaczymy podstawowe menu Google. Szkoda jednak, że w Android Auto wykorzystywana jest tylko część powierzchni wyświetlacza. Po bokach ekranu mamy zatem spore czarne pasy, które przypominają filmy wyświetlane w nieodpowiednim formacie (np. 4:3) na telewizorze panoramicznym

Audi A4 2016 Smartphone interface
Audi A4 2016 Smartphone interface

Dzięki przewodowemu połączeniu telefon jest ładowany, więc po zakończeniu podróży mamy szansę na to, że bateria będzie naładowana do pełna.

Ładowanie bezprzewodowe. Działa, ale..

W podłokietniku wygospodarowano miejsce na bezprzewodowe ładowanie telefonu. Zadbano o odpowiednie ukształtowanie, dzięki czemu smartfon nie przesuwa się w trakcie jazdy. Bez większych problemów naładowaliśmy akumulator w telefonie Nokia Lumia 930. Zauważyliśmy jednak, że zasilanie trwa dłużej niż w przypadku domowych czy mobilnych bezprzewodowych ładowarek. A ponadto telefon silniej nagrzewał się podczas ładowania w samochodzie aniżeli w domu.

Audi A4 2016 bezprzewodowe zasilanie telefonu
Audi A4 2016 bezprzewodowe zasilanie telefonu

Muzyka prosto z sieci: Android Auto

Jeśli w telefonie mamy zainstalowane aplikacje muzyczne kompatybilne z Android Auto (Muzyka Google Play, NPR One, Spotify, Stitcher, TuneIn Radio) to każdą możemy wyświetlić na ekranie samochodu. I wygodnie korzystać z kolekcji nagrań, słuchowisk czy programów radiowych.

Audi A4 2016 Android Auto multimedia
Audi A4 2016 Android Auto multimedia

Jakość dźwięku jest na tyle dobra, że można spokojnie zrezygnować z tradycyjnego radia FM. Niemniej trzeba pamiętać o jednym: muzyka online jest dostępna tylko, gdy jesteśmy w zasięgu sieci komórkowej o dobrym transferze danych. W przeciwnym wypadku trzeba przygotować się na przerwy w odbiorze. Czasem nawet na kilka minut lub dłużej. A gdy będziemy podróżowali za granicą nie zapominajmy o dobrym pakiecie danych w roamingu, za który niestety trzeba dość sporo zapłacić. Na to jednak Audi nie ma większego wpływu, chyba, że samo zaoferuje własne karty SIM z opłaconym transferem danych w UE.

Android Auto: nawigacja Google

Nawigacja ze smartfonu na ekranie Audi: Google Maps w trybie Android Auto. Działa na tyle dobrze, że stanowi świetną alternatywę dla fabrycznej nawigacji MMI. Google lepiej radzi sobie z omijaniem korków i częściej informuje o zmianach sytuacji na drodze. Nie sprawdzi się jednak w sytuacji, gdy chcemy zaplanować podróż z kilkoma postojami po drodze (póki co nie ma takiej opcji). Wówczas nawigacja fabryczna będzie lepszą opcją.

Audi A4 2016 Android Auto nawigacja
Audi A4 2016 Android Auto nawigacja

Dla kierowcy korzystającego z Google Maps w Audi istotne jest jeszcze jedno: ani razu w trakcie testu nie mieliśmy poważnych problemów z pozycjonowaniem. Żaden z testowanych telefonów nie miał kłopotów z utrzymaniem odbioru sygnału GPS w trakcie jazdy zgodnej z przepisami. Jedynie przy większych prędkościach autostradowych pojawiały się chwilowe problemy ze wskazaniem właściwej pozycji (niewielkie odchylenie).

Audi A4 2016. Nawigacja MMI, Virtual Cockpit - zaplanowana trasa widoczna na obu ekranach
Audi A4 2016. Nawigacja MMI, Virtual Cockpit - zaplanowana trasa widoczna na obu ekranach

Podsumowanie

Szkoda, że tak drogo. Ponad 11 000 zł za zestaw multimedialny to spora dopłata - nawet w klasie premium. Trzeba jednak przyznać, że Audi MMI to dojrzały i udany system multimedialny, który jest konsekwentnie rozwijany przez producenta. Oczywiście nie jest bez wad, ale na rynku wciąż trudno o ideał. Na tle konkurencji MMI Navigation Touch jest jednak w ścisłej czołówce.