„Szanowny Panie, funkcja blokowania drzwi Mercedes me connect odblokowała pojazd w dn. 17.11.2016 o godz. 17:25:32.Ostatni znany status drzwi Pana pojazdu jest następujący: Żadne z drzwi nie są otwarte.”

Przygotujcie się na takie wiadomości e-mail, kiedy będziecie za każdym razem używać aplikacji w smartfonie by otworzyć lub zamknąć drzwi w swoim nowym Mercedesie. To nie żart. To rzeczywistość. Przynajmniej w Mercedesie.

Mercedes klasy E - W213
Mercedes klasy E - W213

Wszystko powinno pójść gładko

Przez kilka listopadowych dni intensywnie korzystałem z nowego rozwiązania Mercedes Connect Me oraz klasy E, która stała się swoistym poligonem doświadczalnym. Innymi słowy testowałem samochód i aplikację do zarządzania autem. Test wymagał odpowiednich przygotowań. Potrzebny był kompatybilny telefon, aplikacja, założone konto użytkownika oraz przypisany do niego samochód. Tyle i aż tyle.

Mercedes Me. Menu aplikacji
Mercedes Me. Menu aplikacji

Wszystko odbyło się bardzo gładko. Pobranie bezpłatnej aplikacji ze sklepu Apple App Store trwa krótką chwilę. Podobnie założenie konta. Mercedes niemal od ręki przypisał samochód do mojego profilu użytkownika. W sumie wystarczyło kilkanaście minut, by stać się użytkownikiem nowej usługi koncernu.

Kluczyk lepszy od smartfona?

Początkowo odruch sięgania po smartfon zamiast po kluczyk wcale nie był taki oczywisty. Chyba, że będąc daleko od samochodu chcę sprawdzić poziom paliwa, ciśnienie w oponach, szacowany zasięg, średnie zużycie paliwa, informacje o klockach hamulcowych, płynach (hamulcowy, chłodzący, do spryskiwaczy), oknach, szyberdachu, bagażniku, akumulatorze czy hamulcu ręcznym. Mogę nawet zobaczyć szacowany zasięg zanim trzeba będzie się pojawić w serwisie na obowiązkowy przegląd. Pięknie. Jest jednak jeden feler. Mimo tak szczegółowych informacji nie mogę sprawdzić jednego: pozycji zaparkowanego samochodu. Póki co w testowym egzemplarzu E220 d usługa nie była dostępna. Docelowo jednak się pojawi.

Mercedes Me - kontrola zamków i ciśnienia w oponach
Mercedes Me - kontrola zamków i ciśnienia w oponach

Wiadomości o treści jak w pierwszym akapicie testu stały się codziennością, gdy za każdym razem sięgałem po smartfon zamiast po kluczyk. Trzeba przy tym przyznać, że niełatwo było się przełamać. Otwieranie samochodu jest znacznie wygodniejsze dzięki systemowi bezkluczykowemu – wystarczy podejść do mercedesa i pociągnąć za klamkę. W ostateczności można skorzystać z pilota w kluczyku. Sięganie za każdym razem po smartfon po to, by otworzyć drzwi to… strata czasu. Trzeba jednak przyznać, że Mercedesa otwiera i zamyka się nieco szybciej poprzez aplikację niż Opla z systemem OnStar. Dobre i to.

Nie męcz się programowaniem nawigacji

Jest w błędzie ten kto twierdzi, że aplikacja to tylko gadżet dla zapominalskich, którzy chcą zdalnie sprawdzić czy domknęli okna i zablokowali zamki. Program przydaje się także do innych zastosowań. Świetnym rozwiązaniem jest usługa wysyłania adresu do samochodu. Zamiast tracić czas na programowanie nawigacji w aucie, można zawczasu wyszukać miejsca poprzez Google i kliknąć ikonę „udostępnij adres”. Transfer trwa krótką chwilę. Zwykle po uruchomieniu nawigacji w Mercedesie otrzymany adres był już widoczny.

Mercedes Me. Wysyłanie adresu do samochodu
Mercedes Me. Wysyłanie adresu do samochodu

Pomysłowym i całkiem praktycznym gadżetem jest funkcja przypominania o wyjściu do pracy. Tylko z pozoru to nic nadzwyczajnego. Program bowiem nie tylko powiadomi o potrzebie wyjazdu, ale również określi przybliżony czas podróży na podstawie aktualnych informacji o korkach.

Poprzez aplikację można także włączyć ogrzewanie postojowe (o ile jest dostępne) i klimatyzację. A to już nie są gadżety, tylko całkiem przydatne udogodnienie. Schładzanie wnętrza działa pod jednym warunkiem: że poziom naładowania akumulatora jest większy niż 15 proc.

Ile to kosztuje?

Mercedes reklamując usługę Connect Me używa pięknych haseł: „Istota dialogu”, „nie zawsze najlepszym połączeniem jest droga”, „staną się Państwo częścią inteligentnej sieci”. Pięknie. Pora zejść na ziemię. Przez pierwsze trzy lata funkcja zdalnego sterowania samochodem (Remote Online) jest bezpłatna. Później trzeba już wykupić przedłużenie za 389 zł. Można to zrobić nie ruszając się z domu. Wystarczy użyć domowego komputera i zalogować się na stronie internetowego sklepu Mercedesa.  Płatność kartą kredytową oraz poprzez usługę PayPal.

Mercedes Me - portal użytkownika
Mercedes Me - portal użytkownika

Funkcja Remote Online to nie koniec wydatków. Za możliwość sprawdzenia aktualnej pozycji samochodu (monitoring) trzeba zapłacić oddzielnie. Też 389 zł. Za pilota zdalnego parkowania (możliwość samodzielnego wjazdu i wyjazdu auta z miejsca postojowego -  kontrola poprzez telefon) trzeba zapłacić 539 zł. Informacje o korkach przez 3 lata kosztują 539 zł. Całość – ponad 1800 zł. Zasadniczo niewiele zważywszy na cenę nowego Mercedesa klasy E. Ciekaw jestem ilu klientów Mercedesa zdecyduje się na poszczególne opcje. Na wyniki sprzedaży trzeba będzie jednak poczekać, aż E klasa lepiej zadomowi się na rynku.