- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Wpływ jednoczesnego naciskania hamulca i gazu na samochód zależy od wielu czynników, takich jak model auta, typ skrzyni biegów czy rodzaj napędu. Należy pamiętać, że takie zachowanie może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Launch Control, czyli równoczesne wciskanie hamulca i gazu
W przypadku samochodów sportowych i wyścigowych jednoczesne wciśnięcie hamulca oraz gazu jest wykorzystywane jako technika startu, znana jako Launch Control. Funkcja ta dostępna jest w trybach jazdy Dynamic, Comfort oraz Individual. W przypadku skrzyń automatycznych, aby ją uruchomić, należy ustawić bieg D, mocno nacisnąć hamulec, a następnie gaz i przytrzymać oba do oporu.
Po zwolnieniu hamulca auto błyskawicznie ruszy z miejsca, osiągając wysoką prędkość w ciągu zaledwie kilku sekund. Podobny efekt można uzyskać w samochodach z manualną skrzynią biegów. Jednak eksperci podkreślają, że częste korzystanie z Launch Control może prowadzić do szybkiego zużycia skrzyni biegów. Funkcja nie powinna być także używana na śliskiej nawierzchni.
Z Launch Control trzeba uważać i stosować w wybranych autach
Należy pamiętać, że Launch Control zwiększa zużycie paliwa. Specjaliści zwracają także uwagę, że przed wykonaniem manewru samochód oraz jego podzespoły powinny być odpowiednio rozgrzane. Zaleca się wcześniejszą jazdę przez około 15 minut. Ponadto auto musi stać nieruchomo, a elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) powinien być wyłączony.
Zaniedbanie tych zasad może prowadzić do licznych awarii. Silnik, który nie został wcześniej rozgrzany, jest szczególnie narażony na uszkodzenia. Szybkie obroty mogą spowodować przegrzanie i rozerwanie tylnych opon, a także utratę przyczepności. Przegrzaniu mogą ulec także tarcze hamulcowe. Launch Control sprawdza się wyłącznie w pojazdach przystosowanych do takich osiągów.