Jego nowoczesny, czterocylindrowy silnik o mocy 163 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 127 Nm przy 8250 obr/min., zawieszenie i napęd zostały zaprojektowane, by zapewniać dynamiczną jazdę. Mnóstwo innowacji, w tym np. BMW Duolever i ESA, jak również wysoko zaawansowana sieć pokładowa to cechy, które czynią K 1200 R prawdziwie unikalnym wzorcem w segmencie sportowych roadsterów.

W porównaniu z K 1200 S kierownica jest i szersza, i wyższa. Jak to bywa w motocyklach tego typu, pozycja kierowcy jest przez to bardziej wyprostowana i pochylona ku przodowi. Owalne lusterka wsteczne przymocowane do kierownicy ograniczają wyposażenie do niezbędnych elementów.

Napęd, układ jezdny i hamulcowy oraz sieć pokładowa zostały przeniesione z K 1200 S w lekko zmodyfikowanej formie. Jednak karoseria i wyposażenie, jak również stylistyka czynią z K 1200 R motocykl całkowicie odmienny i nowy (identyczne są linie zbiornika paliwa i siedzenia). Ważący 237 kilogramów pojazd doskonale się prowadzi i jest łatwy do manewrowania, zwłaszcza przy niskich prędkościach na drogach miejskich i poza miastem.

Za dodatkową opłatą nabyć można stworzoną przez BMW Motorrad opcję elektronicznej regulacji układu jezdnego (ESA). Ta światowa innowacja, wprowadzona po raz pierwszy do modelu K 1200 S, pozwala kierowcy z łatwością dostosować napięcie wstępne sprężyny i poziom amortyzacji za pomocą jednego przycisku na kierownicy.

Optymalne walory ekologiczne osiągnięto w związku z zastosowaniem nowoczesnego systemu odprowadzania gazów spalinowych, wykorzystującego trójdrożny regulowany katalizator spalin. Bezpieczeństwo aktywne zapewniono dzięki zintegrowanemu systemowi ABS BMW oraz wysokowydajnym hamulcom.

Wprowadzenie na rynek zaplanowano na lato 2005 r. Aby podkreślić sportowy charakter nowego K 1200 R, już w maju rozpocznie się seria wyścigów BMW Motorrad Power Cup na motocyklach wyścigowych, skonstruowanych na bazie K 1200 R.