Przede wszystkim ekologiczny jest już sam napęd. Hybrydowe auta powoli zdobywają swoje miejsce na rynku motoryzacyjnym, jednak jak dotąd w sprzedaży dostępne są jedynie modele łączące silnik benzynowy z elektrycznym. Citroen (podobnie jak i Peugeot) idzie krok dalej i proponuje połączenie diesla z silnikiem elektrycznym.

Hybrydowy napęd modelu C-Cactus łączy w sobie wysokprężny silnik HDi o mocy 70 KM wyposażony w filtr cząstek stałych z silnikiem elektrycznym dającym dodatkową moc rzędu 30 koni mechanicznych. Zapotrzebowanie na paliwo jest równie znikome, jak zapotrzebowanie kaktusa na wodę, i wynosi średnio 3,4 l/100 km. Dodatkowo udało się obniżyć emisję CO2 do 78 g/km. W cyklu miejskim możliwa jest jazda wyłącznie z napędem elektrycznym, którego zaletą jest także cicha praca.

Hybrydowy napęd i niskie zużycie paliwa to nie wszystkie zalety ekologiczne C-Cactusa. Zredukowanie znacznej liczby niepotrzebnych części (bez zasadniczego znaczenia dla funkcjonowania samochodu i komfortu oraz bezpieczeństwa pasażerów) pozwoliło na zmniejszenie ciężaru auta o 15% do 1.306 kg. Np. wnętrze prototypowego Citroena składa się z ok. 200 części, to jest o połowę mniej niż w innych modelach. Zlikwidowano też tablicę rozdzielczą, a wszystkie jej funkcje zostały umieszczone w centralnej konsoli lub w nieruchomej piaście kierownicy. Z zewnątrz zastosowano ten sam zderzak z przodu oraz tyłu, przednia część nadwozia składa się tylko z dwóch elementów - nieruchomej pokrywy silnika połączonej z błotnikami oraz klapki, która umożliwia dostęp do niezbędnych funkcji serwisowych auta. Okna są tylko uchylane, dzięki czemu możliwa była likwidacja słupków oraz złożonego mechanizmu otwierania. Ponadto znaczna część użytych materiałów (szyba przednia i boczna, opony, blacha drzwi, dywaniki, obicia drzwi) pochodzi z odzysku lub podlega recyklingowi.

Co ważne, C-Cactus może z powodzeniem pełnić również funkcje auta rodzinnego, dzięki 4,2 m długości i 1,8 m szerokości, bagażnikowi o pojemności od 500 do 1100 litrów oraz cenie, która powinna być porównywalna do ceny innych samochodów klasy średniej. No i co równie może mieć niebagatelne znaczenie, wygląd C-Cactusa jest atrakcyjny i dość nowoczesny.