Fiat Croma będzie próbował włączyć się do rywalizowacji bezpośredniej o klientów z takimi modelami, jak chociażby VW Passat, Ford Mondeo czy Renault Laguna.

Obecny model jest następcą samochodu o tej samej nazwie oferowanego w sprzedaży w latach 1985-94. Auto to łączyło segmenty D i E i było pierwszym samochodem osobowym z silnikiem diesla z bezpośrednim wtryskiem.

Współczesna Croma różni się jednak znacznie wyglądem nadwozia od poprzednika. Przede wszystkim nie ma tzw. "kuferka", tak charakterystycznego dla sedanów z tego segmentu. Przestronnością i wymiarami wnętrza nawiązuje do minivanów, zaś przestrzenią bagażową do aut typu kombi. Wg przedstawicieli Fiat Auto Poland Croma tworzy nowy podsegment, tzw. komfortowe kombi.

Z zewnątrz Croma, która powstała na tej samej płycie co Opel Vectra oraz Saab 9-3, może się podobać,w końcu przy jej projektowaniu brał udział znany włoski stylista Giugiaro. Wnętrze ma zapewnić komfort podróżowania oraz, wzorem minivanów, dużą funkcjonalność. Wśród ciekawych rozwiązań należy wymienić podwyższoną tylną kanapę, znacznie ułatwiającą wsiadanie, większy odstęp pomiędzy przednimi i tylnymi siedzeniami, co zapewnia dużą ilość miejsca nawet dla bardzo wysokich osób oraz składany przedni fotel, dzięki czemu można przewieźć przedmioty nawet o długości 2,7 m.

Aby zaistnieć w tym segmencie Fiat zadbał o jakość wykonania Cromy. W tym celu w czasie prac projektowych testowe egzemplarze przejechały ok. 3 milionów kilometrów we wszystkich możliwych klimatach oraz na wszystkich typach nawierzchni. Dodatkowo przed wydaniem nabywcy, każdy egzemplarz przejedzie 100 km, by wykryć ewentualne usterki.

Auto dostępne będzie z trzema silnikami wysokoprężnymi. Dwoma o pojemności 1,9 litra (120 i 150 KM) oraz nowym topowym o poj. 2,4 l i mocy 200 KM. Ta ostatnia wersja pozwoli autu przyspieszyć do 100 km/h w 8,5 sekundy oraz uzyskać prędkość 216 km/h. Dopiero w przyszłym roku Croma dostępna będzie z wersjami benzynowymi 1,8 i 2,2. Do przeniesienia mocy posłużą dwie skrzynie biegów: 6-biegowa manualna oraz 6-biegowa automatyczna z trybem sekwencyjnym (w standardzie z silnikiem 2,4 JTD).

Nabywca będzie mógł wybrać spośród trzech poziomów wyposażenia: Active, Dynamic oraz Emotion. Podstawowa wersja Active posiada m.in. manualną klimatyzację, 7 poduszek powietrznych (kolejne dwie w opcji), systemy ABS z EBD, ESP, ASR i Hill Holder (poza wersją 120 KM), fotel z regulacją wysokości, 16-calowe felgi oraz elektrycznie sterowane przednie i tylne szyby.

Podstawowa cena (Active, 1,9 JTD 120 KM) wynosi 83.300 zł. Za najbogatszą i najmocniejszą wersję (Emotion, 2,4 JTD) trzeba zapłacić minimum 129.900 zł. Fiat Croma już w czerwcu będzie dostępna w salonach, gdzie będzie możliwość odbycia jazd próbnych, jednak faktyczna sprzedaż rozpocznie się dopiero we wrześniu.

Wg prognoz koncernu, w 2006 firma liczy na 2-procentowy udział w tym segmenciu rynku, co oznaczałoby sprzedaż na poziomie 1.000 sztuk.