Nowy napęd hybrydowy łączy w sobie nowe technologie: 3-stopniowego, inteligentnego systemu zmiennych faz rozrządu zintegrowanego z nowym systemem jałowej pracy cylindrów i-VTEC oraz zintegrowanego systemu wspomagania silnikiem elektrycznym IMA. Zapewnia to trzy stopnie rozrządu zaworowego (w trybach małej i dużej prędkości obrotów silnika oraz jałowej pracy cylindrów). W połączeniu ze zintegrowanym systemem wspomagania silnikiem elektrycznym Hondy (IMA), całość stanowi jednostkę znacznie bardziej kompaktową i wydajną. Nowy system hybrydowy Hondy zostanie po raz pierwszy zastosowany w nowym modelu hybrydowym Civic, który wejdzie na rynek w 2006 roku.

Nowa technologia zapewnia 20-procentowy wzrost mocy całego układu, co oznacza lepsze osiągi porównywalne doi 1,8-litrowego silnika przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa, zmniejszeniu o 5% gabarytów układu i osiągnięciu najniższego w skali światowej poziomu emisji spalin.

W czasie zwalniania, gdy cylindry pozostają  w trybie pracy jałowej, spalanie w nich zostaje wstrzymane poprzez zamknięcie zaworów. Umożliwia to redukcję strat energii pompowania, co podnosi o 10% odzysk energii podczas hamowania w porównaniu z obecnie stosowaną technologią w modelu Civic IMA.

Przemiennik zastosowany do sterowania prędkością silnika elektrycznego, skonstruowany również przez Hondę, zintegrowany został z modułem ECU silnika elektrycznego, czego efektem jest precyzyjniejsze sterowanie cyfrowe, a to w konsekwencji przynosi większą wydajność przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Pojemność akumulatora wzrosła o około 30% w porównaniu z dotychczas używanym, a bardziej kompaktowa, zaprojektowana na zamówienie obudowa baterii akumulatorów zapewnia lepsze chłodzenie oraz odporność na wibracje.

Tryby pracy nowego systemu hybrydowego Hondy:

- pojazd unieruchomiony - silnik wyłączony, zerowe zużycie paliwa;

- rozruch i przyśpieszenie - silnik pracuje w trybie małej prędkości rozrządu zaworowego ze wspomaganiem silnika elektrycznego;

- gwałtowne przyśpieszenie - silnik pracuje w trybie dużej prędkości rozrządu zaworowego ze wspomaganiem silnika elektrycznego;

- mała prędkość - zawory cylindrów pozostają zamknięte a spalanie wstrzymane, pojazd napędzany jest tylko silnikiem elektrycznym;

łagodne przyśpieszenie i duża prędkość - silnik pracuje w trybie małej prędkości rozrządu zaworowego, pojazd napędzany jest tylko silnikiem spalinowym;

- zwalnianie - zawory cylindrów pozostają zamknięte a spalanie wstrzymane, silnik elektryczny odzyskuje maksymalną ilość energii uwalnianej w czasie zwalniania i przechowuje ją w akumulatorze.

Nowy układ hybrydowy tworzą beznynowy silnik o pojemności 1,4 l i mocy 95 KM oraz silnik elektryczny o mocy 15 kW. Łącznie zapewnia to moc 115 KM (85 kW) i maksymalny moment obrotowy w wysokości 170 Nm osiągany przy 2.500 obr/min.