- Najnowsza generacja Kii Sportage została skonstruowana specjalnie dla rynku europejskiego
- Cały samochód urósł, ma być przestronniejszy dla pasażerów obu rzędów, a bagażnik oferuje teraz 591 litrów
- W ofercie pozostał diesel, poza nim oferowane są hybrydy HEV i PHEV oraz benzyniaki
- Sprzedaż auta rozpocznie się jeszcze w tym roku
Kia Sportage od dwóch generacji jest projektowana w Europie, dzięki czemu lepiej trafiała w gusta klientów ze Starego Kontynentu. Najnowsza, piąta już generacja SUV-a została zaprojektowana specjalnie dla Europejczyków. Wygląd samochodu powstał z pięciu filarów filozofii designu: "Zdecydowanie za naturą", "Uzasadniona radość", "Moc postępu", "Technologia i zmysły" oraz "Siła spokoju". Największy wpływ na wygląd auta wywarł ostatni filar, który ma uosabiać świat przyrody, co oznacza odważną, emocjonalną, nowoczesną i organiczną formę.
Stylistycznie nowa Kia Sportage prezentuje się zupełnie inaczej w porównaniu z poprzednikiem. Przód samochodu wyróżnia charakterystyczny dla modeli Kii "tygrysi nos", rozciągający się na całą szerokość, zakończony światłami do jazdy dziennej w kształcie bumerangów z matrycowymi reflektorami w technologii LED.
Z boku jest dość spokojnie, nie ma tu ostrych linii podobnych do Tucsona, a raczej płynne przejście od przodu do tyłu. Styliści, chcąc podkreślić sportowy profil samochodu, pokusili się o czarny dach, to też nowość w najnowszej generacji. Tył to także podkreśla sportowy charakter - auto ma spoiler nad tylną szybą i zupełnie inne światła, które mają sprawiać, że samochód wydaje się szerszy, niż jest w rzeczywistości. Do wyboru będzie pięć wzorów felg o rozmiarach 17, 18 i 19 cali.
Nadwozie ponadto urosło względem poprzednika. Długość auta to 4515 mm, czyli więcej o 35 mm. Szerokość to 1865 mm, jest to więcej o 10 mm, natomiast wysokość pozostała bez zmian. Rozstaw osi jest także inny i zyskał dodatkowe 10 mm względem poprzednika, czyli 2680 mm. Kia zaprojektowała samochód tak, by w środku było przestronniej zarówno z przodu, jak i dla pasażerów tylnej kanapy.
Nowa Kia Sportage - nowoczesne wnętrze z materiałami premium
Wnętrze zostało wykonane z materiałów miękkich w dotyku i o wysokiej jakości. Jest tutaj nowocześnie, przyjaźnie dla oka, a ponadto ma być intuicyjnie i znając samochody Kii, można wierzyć na słowo, że rzeczywiście tak będzie. Fotele zostały zaprojektowane tak, by wyglądały sportowo, ale były wygodne podczas długich tras, a jeszcze bardziej sportowo wnętrze ma się prezentować w wersji GT-line. Auto będzie mogło być także wyposażone w szybką ładowarkę indukcyjną o mocy 15W.
Najważniejszym elementem całej deski rozdzielczej są ekrany, które ukryto pod jedną taflą szkła, niczym w Mercedesie, a także zostały delikatnie skierowane w stronę kierowcy. Ma to być ułatwienie dla kierującego, ale także wygodne rozwiązanie dla pasażera. Obydwa ekrany mają po 12,3 cala. Samochód będzie mógł być wyposażony w nagłośnienie sygnowane marką Harman Kardon.
Spory postęp wydarzył się w bagażniku. Auto jest zaprojektowane tak, że bez względu na wersję silnikową, przestrzeń ładunkowa jest taka sama i wynosi 591 litrów. Po złożeniu foteli pojemność kufra rośnie do 1780 litrów.
Nowa Kia Sportage - silnikowe eldorado
Samochód będzie dostępny z szeroką gamą napędów, poczynając od hybryd przez benzyny, a kończąc na dieslu.
Hybrydy będą dostępne w wersji Plug in i klasycznej. Sportage PHEV posiada silnik elektryczny o mocy 66,9 kW oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,8 kWh. Łączna moc systemowa, to aż 265 KM. Baterie są wyposażone w zaawansowany system monitorujący pracę ogniw i dbające o to, aby miały one cały czas optymalne warunki do pracy. Baterie znajdują się między osiami auta, tak by rozkład mas był jak najkorzystniejszy.
Kia Sportage HEV ma natomiast akumulator litowo-jonowy o pojemności 1,49 kWh i silnik elektryczny o mocy 44,2 kWh. Systemowa moc wynosi 230 KM. Akumulatory są umieszczone pod tylnym siedziskiem. Obie hybrydy współpracują z benzyną 1.6 T-GDI o mocy 180 KM.
Benzynowe odmiany, to ten sam silnik, który pracuje w hybrydach. W tym wypadku jednak są to miękkie hybrydy, które mają wpłynąć na mniejsze zużycie paliwa i emisję spalin. Dostępne moce, to 150 i 180 KM. Względem poprzednika w silnikach ograniczono tarcie kluczowych elementów silnika, zastosowano nowy układ chłodzenia i zoptymalizowano proces spalania.
Diesle także będą oferowane, jednak na pewno nie będą demonami prędkości. Silniki o pojemności 1.6 oferowane będą z mocami 115 KM lub 136 KM. Mocniejsza z wersji będzie dostępna także w technologii mild hybrid.
Silniki będą mogły być łączone z 6-stopniową manualną skrzynia biegów, lub 7-biegowym dwusprzęgłowym automatem. Diesle będą łączone tylko z tą drugą.
Sportage będzie wyposażony w zaawansowany system Idle Stop-and-Go, który ma ograniczyć zużycie paliwa i emisję spalin. Będzie on współpracował z asystentami jazdy i potrafił określić czy i kiedy należy uruchomić ISG, gdy np. auto zbliża się do skrzyżowania. Pozwala to wyeliminować niepotrzebne zatrzymywanie i uruchamianie silnika.
Nowa Kia Sportage - wyższy komfort i lepsze prowadzenie
Nowa platforma podłogowa N3 pozwoliła na poprawienie właściwości jezdnych samochodu. Kia mówi o połączeniu stabilnego zachowania auta, precyzji prowadzenia i komfortu podróżowania. Układ kierowniczy wraz z zawieszeniem zostały dokładnie dostrojone do charakterystyki samochodu.
Nowe jest także zawieszenie ECS, mające zapewnić bezpieczeństwo i optymalny komfort dzięki kontroli tłumienia amortyzatorów w czasie rzeczywistym. Dostępny napęd na cztery koła AWD optymalnie rozdziela napęd na obie osie w zależności od warunków panujących na drodze.
Podobnie jak w Sorento, tak i tutaj dostępne będą tryby jazdy dostosowane do jazdy po śniegu, błocie i piasku, a także standardowe Comfort, Eco lub Sport.
Nowa Kia Sportage - bezpieczeństwo sprawą nadrzędną
Konstrukcja samochodu jest lekka i została dodatkowo wzmocniona, dzięki czemu udało się osiągnąć wysoką sztywność na skręcanie. Auto ma również poduszkę powietrzną pomiędzy przednimi fotelami.
Samochód jest także wyposażony w cały szereg nowoczesnych systemów nazywanych DriveWise. Wśród nich znajdują się asystenci zmiany pasa ruchu, kamery umożliwiające bezpieczne parkowanie czy inteligentny tempomat połączony z mapami, dzięki czemu będzie w stanie sam dopasowywać prędkość do zbliżającego się zakrętu.
Ponadto samochód będzie można zdalnie zaparkować i wyprowadzić z miejsca parkingowego, na pokładzie jest także lubiany system monitorowania martwego pola z opcją wyświetlania na zegarach obrazu z boku pojazdu, a także system ostrzegający o przekroczeniu limitów prędkości.
Sprzedaż auta ma zacząć się jeszcze w tym roku, a jego debiut odbędzie się podczas salonu samochodowego IAA Mobility w Monachium. Już nie możemy się doczekać, aby zobaczyć najnowszą Kię na własne oczy.
Ładna i funkcjonalna. Taka ma być deska rozdzielcza w Kii i znając inne produkty Koreańczyków, pewnie tak będzie. Dodatkowo materiały mają być wysokiej jakości.
Kia chwali się ekranami. Skierowane w stronę kierowcy i schowane pod jedną taflą szkła, niczym w Mercedesie