Auto Świat Wiadomości Premiery Nowe Renault Master bez tajemnic. Król lekkich dostawczaków zmienił oblicze

Nowe Renault Master bez tajemnic. Król lekkich dostawczaków zmienił oblicze

Renault Master to dostawczy "klasyk". Od 1980 r. Francuzi sprzedali już ponad 3 miliony egzemplarzy tego modelu. Teraz lekki dostawczak debiutuje w nowej, czwartej odsłonie. Jeździliśmy już prototypem, dzięki czemu wiemy, że zmieniło się dużo więcej niż panele nadwozia. Oferta składa się z wersji wysokoprężnych i elektrycznych, a w przyszłości zostanie rozszerzona o wariant zasilany wodorem.

Renault Master bez tajemnic. Czwarta generacja dostawczaka z Francji
Zobacz galerię (21)
Renault
Renault Master bez tajemnic. Czwarta generacja dostawczaka z Francji
  • Renault Master w czwartej odsłonie będzie oferowane z silnikami diesla (105-170 KM) lub napędem elektrycznym (130-143 KM) o zasięgu przekraczającym 410 km
  • Francuskie auto dostawcze jest bardziej komfortowe i zapewnia o wiele lepsze wrażenia z jazdy. Potrzebuje także o 1,5 m mniej na "zawrotkę"
  • Nowe Renault Master zadebiutuje w salonach sprzedaży wiosną 2024 r.

Nowe Renault Master powstało na "multienergetycznej" platformie dostosowanej do silników diesla i napędu elektrycznego, ale także gotowej na implementację układu zasilanego wodorem. Samochód jest dużo zwrotniejszy od poprzednika (ma przeprojektowaną przednią oś, dzięki której zmniejszono średnicę zawracania aż o 1,5 m), a do tego został wyposażony w gadżety podnoszące komfort pracy.

Kabina nowego Renault Master jest bardziej "osobowa" niż kiedykolwiek
Kabina nowego Renault Master jest bardziej "osobowa" niż kiedykolwiekRenault

Francuskie auto dostawcze będzie oferowane w 20 konfiguracjach zapewniających różne właściwości przewozowe – najmniejszy model ma "ładownię" o kubaturze 11 m sześc., a największy pozwala zagospodarować nawet 22 m sześc. Tak jak dotychczas Renault zapewni również bazę dla indywidualnych zabudów dopasowanych do sprecyzowanych potrzeb klienta.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowe Renault Master – paletę silników otwierają cztery diesle

Paleta jednostek napędowych francuskiego vana będzie składać się z sześciu silników, z których dwie trzecie to klasyczne jednostki wysokoprężne Blue dCi. W gamie diesli znajdziemy wersje o mocach: 105, 130, 150 i 170 KM. Renault nie chwali się jeszcze szczegółami, ale twierdzi, że dopracowało te silniki pod kątem efektywności – spalinowy Master potrzebuje średnio o 1,5 l mniej paliwa na każde 100 km. Ponadto emituje średnio o 39 g CO2 na kilometr mniej.

"Spaliniaki" standardowo występują z 6-biegową skrzynią manualną, ale opcjonalnie mogą być parowane z nowym 9-biegowym automatem. Wersja o bazowej długości (L2) ma napędzane koła przednie, a najdłuższa (L4) – koła tylne. Decydując się na środkowy wariant (L3), klient może zdecydować, która oś ma być napędzana w jego aucie.

Nowe Renault Master w najkrótszym wariancie L2
Nowe Renault Master w najkrótszym wariancie L2Renault

Nowe Renault Master – dwa układy elektryczne do wyboru

Przechodząc do gamy elektryków, warto przypomnieć, że auto w poprzedniej generacji było wyposażone w akumulator o poj. 52 kWh, który umożliwiał przejechanie jedynie 204 km (WLTP), i rozpędzało się maksymalnie do 80 km/h. Mieliśmy okazję przejechać się nim po torze w centrum badawczo-rozwojowym Renault w Aubevoye, a potem wsiąść na kilka minut za kierownicę prototypu czwartego Mastera. Zaledwie kilkuminutowa przejażdżka pozwoliła odczuć, jaka przepaść dzieli te dwie generacje.

143-konna wersja Mastera E-Tech (105 kW) wyposażona w 87-kWh akumulator może przejechać na jednym ładowaniu ponad 410 km. Samochód dużo lepiej się prowadzi – jest zrywniejszy (300 Nm momentu obrotowego), stabilniejszy, a układ kierowniczy działa bardziej precyzyjnie i pozwala na zwinniejsze manewry. W ofercie będzie też opracowany wyłącznie z myślą o jeździe miejskiej 130-konny Master E-Tech (96 kW) wyposażony w mniejszy akumulator (40 kWh) pozwalający na przejechanie 180 km.

Pierwsza jazda prototypem nowego Renault Master E-Tech
Pierwsza jazda prototypem nowego Renault Master E-TechRenault

Francuzi twierdzą, że dzięki systemowi zarządzania ciepłem akumulatora mocniejszy elektryk zużywa tylko 21 kWh/100 km (to wartość z segmentu elektrycznych SUV-ów), a dzięki maksymalnej mocy ładowania zwiększonej do 130 kW w ciągu 30 minut można uzupełnić 229 km zasięgu. Takie auto ma też funkcję V2L umożliwiającą zasilenie elektronarzędzi, komputera lub innych urządzeń i funkcję V2G zamieniającą Mastera w mobilny bank energii (samochód może oddawać energię do sieci). Czyżby Ford E-Transit wreszcie doczekał się godnego konkurenta?

Nowe Renault Master – technologie zwiększające komfort pracy

Przy okazji zmiany generacyjnej francuski dostawczak dostał także "zastrzyk" nowych technologii. Pierwszą z nich jest udoskonalony układ hamulcowy, który "utrzymuje skuteczność hamowania i wyczucie pedału hamulca na tym samym poziomie niezależnie od obciążenia pojazdu". Oprócz tego kierowca może liczyć na wsparcie 20 systemów monitorujących sytuację dookoła pojazdu.

Nowe Renault Master dostało "zastrzyk" technologii
Nowe Renault Master dostało "zastrzyk" technologiiRenault

Coś więcej? System inforozrywki OpenR Link przeszczepiony z osobowych modeli Renault oparty na oprogramowaniu Android Automotive 12. Multimedia mają 10-calowy ekran dotykowy i zapewniają bezprzewodowe klonowanie ekranu telefonu, a do tego są wyposażone w aktualizacje OTA. Na pokładzie są też asystent głosowy i aplikacje firmy Google. Francuzi udostępnili przeglądarkę internetową Vivaldi dostosowaną do korzystania na 10-calowym ekranie dotykowym, dołożyli szybko ładujące porty USB-C i ładowarkę indukcyjną do smartfonów. Słowem – stworzyli biuro na kołach.

Nowe Renault Master – nowa stylistyka i wygodniejsze fotele

Wygląd zewnętrzny to najmniej istotna rzecz w samochodzie dostawczym, ale nie można jej przemilczeć. Tym bardziej że Renault dopracowało nadwozie Mastera pod kątem... aerodynamiki. Brzmi to śmiesznie w opisie dostawczego vana, ale przekłada się na rezultat w postaci zmniejszonego o 20 proc. współczynnika oporu powietrza, a przez to niższe zapotrzebowanie na ropę lub prąd i zwiększony komfort akustyczny w kabinie. Udało się to osiągnąć m.in. poprzez skrócenie maski i większe nachylenie przedniej szyby, a także nadanie bardziej opływowego kształtu dachowi i lusterkom bocznym.

Nowy design zaowocował mniejszą konsumpcją energii
Nowy design zaowocował mniejszą konsumpcją energiiRenault

Kabina jest teraz bliższa wyglądem i komfortem samochodom z palety osobowych modeli Renault. Naturalnie nie zabrakło tu dodatkowych uchwytów na kubki czy większych zamykanych schowków, z których korzystają przedsiębiorcy, ale np. deska rozdzielcza ma stylistykę bliższą modelom osobowym niż poprzedniemu Masterowi. W tym samym kierunku zmodyfikowano też pozycję za kierownicą – jest bardziej "osobowa" niż w poprzedniej generacji francuskiego vana, a kierowca i pasażerowie dostali wygodniejsze fotele. Nowe Renault Master trafi do salonów sprzedaży wiosną 2024 r.

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Auto Świat
Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków