Konstruktorzy pracujący nad tym samochodem mieli za zadanie zaprojektować bryłę, wewnątrz której dostępna będzie duża ilość miejsca, oferująca możliwość komfortowego podróżowania przy zachowaniu wysokiej ergonomii. Całkowita  długość auta wynosić będzie 4,20 metra, natomiast rozstaw osi wynoszący 2,6 metra zapewniać będzie dobrą stabilność podczas jazdy.

Wewnątrz samochodu dołożono wszelkich starań, aby zapewnić pełną harmonię między kierowcą, a jego pojazdem. Tak przynajmniej zapewnia producent. W centralnym punkcie kokpitu zamontowano praktyczny mostek, wykonany z dobrej jakości materiałów, na którym znajduje się wiele przełączników odpowiadających za pracę poszczególnych urządzeń w samochodzie, a także lewarek skrzyni biegów, zamontowany na wygodnej wysokości.

Podczas debiutu w salonach auto oferowane będzie w dwóch wersjach nadwoziowych: trzy- i pięciodrzwiowej. Pod maską pojazdu znajdzie się do wyboru kilka wersji silnikowych, które mają spełniać wymagania, jakie panują w segmencie C. Do dyspozycji klientów zostaną oddane dwie jednostki benzynowe (1,4 VVT-i; 1,6 Dual VVT-i) oraz trzy silniki wysokoprężne (1,4; 2,0 oraz 2,2 D-4D), pracujące zgodnie z wymogami Euro IV.

Nowa jednostka benzynowa o pojemności 1,6 litra została wyposażona w technologię zmiennych faz rozrządu Dual VVT-i, która zapewnić ma jeszcze wydajniejsze spalanie połączone z przyrostem mocy i zwiększeniem ekonomiczności samochodu. Dwulitrowa jednostka wysokoprężna D-4D oferować będzie moc 124 koni mechanicznych. Po raz pierwszy zastosowano ją na szerszą skalę w modelu Avensis przeznaczonym na rok modelowy 2007. Mocniejszą wersję o pojemności 2,2 litra wyposażono w autorską technologię D-CAT, zapewniającą czystą pracę, a konkretnie zmniejszenie w wydalanych spalinach tlenków azotu oraz cząsteczek stałych. Do współpracy z silnikami przeznaczono w standardzie sześciostopniową, manualną skrzynię biegów. Dla mocniejszych silników przewidziano w wyposażeniu opcjonalnym automatyczną przekładnię MultiMode, która pozwala na zmianę biegów przy pomocy 'łopatek' umiejscowionych za kierownicą.

Wicedyrektor ds. sprzedaży Toyoty w Europie, Andrea Formica zapowiedział, że segment C jest jednym z najważniejszych na europejskim rynku motoryzacyjnym i wiele znanych marek opiera swój sukces na samochodach wchodzących właśnie w ten przedział. Dodał także, że wraz z wejściem modelu Auris na rynek Toyota ma osiągnąć sukces nie tylko w kwestii poziomu sprzedaży, lecz także sposobie postrzegania marki przez klientów.

Auris zostanie oficjalnie zaprezentowany w Europie podczas bolońskich targów motoryzacyjnych, które odbędą się w grudniu tego roku. Sprzedaż samochodu rozpoczęła się już na japońskim rynku, lecz europejscy konsumenci będą musieli jeszcze poczekać. Jak na razie, przynajmniej do wiosny przyszłego roku, bo właśnie na ten okres planowana jest premiera w salonach.