Citroen od lat stawia na wyróżniający się design swoich modeli i nie inaczej jest w przypadku najnowszego C5 X, który w konserwatywnym segmencie D z pewnością może uchodzić za awangardową propozycję.
Citroen C5 X – estetyka i funkcjonalność
Inspiracją dla projektantów tego auta był odważny, pokazany podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2016 r. koncept CXperience z przyciągającymi wzrok przetłoczeniami karoserii i sylwetką łączącą cechy stylowego kombi i coupe. W Citroenie C5 X dołożono jeszcze akcenty typowe dla crossoverów i SUV-ów, czyli powiększony prześwit oraz osłony przy nadkolach, progach i pod zderzakami. Uwagę zwracają także charakterystyczne ledowe światła w kształcie litery V tak z przodu jak i z tyłu auta (podobne rozwiązanie zastosowano w kompaktowym C4).
Przeczytaj też:
- Komfort z najwyższej półki – testujemy nowego Citroena C4
- DS 9 – dobra francuska sztuka
- Citroen CXperience Concept gwiazdą Paryża
Wymiary zewnętrze modelu to długość 4805 mm, szerokość 1865 mm i wysokość 1485 mm, co plasuje go w samym sercu segmentu D. Rozstaw osi sięga 2785 mm. Warto podkreślić, że Citroen C5 X zbudowany został na modularnej platformie EMP2, którą wykorzystują takie auta jak C5 Aircross, Peugeot 508 czy DS9.
Wnętrze flagowego Citroena ma wyróżniać się przestronnością, zwłaszcza na tylnych siedzeniach oraz zapewniać wysoki komfort pasażerom. Seryjne fotele Advanced Comfort mają specjalne wypełnienie jak w materacu, z zagęszczoną pianką strukturalną i dzięki temu, jak obiecuje Citroen, nawet na długich trasach siedzące na nich osoby powinny czuć się zrelaksowane. Do dyspozycji użytkowników jest bagażnik o pojemności 545 l, który po rozłożeniu oparć tylnej kanapy da się powiększyć do 1640 l. Niewątpliwą jego zaletą jest też nisko położony próg załadunkowy oraz liczne schowki w kabinie ułatwiające zagospodarowanie drobiazgów.
Citroen C5 X – elegancja i nowoczesność
Wnętrze Citroena C5 X zostało wykończone materiałami wysokiej jakości i jak przystało na flagowy model klasy średniej oferuje bogate wyposażenie i wiele udogodnień dla pasażerów. Kokpit ma cyfrowe zegary za kierownicą, umieszczony centralnie 12-calowy ekran dotykowy, 4 gniazda USB-C i indykcyjną ładowarkę do smartfonów. Nie zabrakło osobnych przycisków do sterowania klimatyzacją na panelu nad konsolą środkową. Sam system multimedialny posiada bezprzewodową funkcję Mirror Screen, a pod względem obsługi przypomina tablet. Oznacza to, że można go łatwo personalizować m.in. poprzez tworzenie własnych widżetów na ekranie głównym. Systemem da się też sterować za pomocą osobistego asystenta głosowego. Co ważne, da się też zdalnie aktualizować. W ramach opcji dostępny będzie kolorowy wyświetlacz head-up z rozszerzoną projekcją obrazu na przedniej szybie.
Citroen C5 X – bezpieczeństwo i relaks za kierownicą
Seryjnym wyposażeniem modelu będzie zawieszenie Citroen Advanced Comfort z amortyzatorami z progresywnymi poduszkami hydraulicznymi (Progressive Hydraulic Cushions) zestrojone tak, by tworzyć efekt „magicznego dywanu” charakterystyczny dla kultowych modeli marki i perfekcyjnie tłumić nierówności, progi zwalniające i inne przeszkody drogowe. W wersji hybrydowej plug-in zadebiutuje natomiast zawieszenie aktywne z trzema trybami pracy, które ma nie tylko zapewniać jeszcze lepszy poziom komfortu lecz także większą efektywność i precyzję na zakrętach.
Kierowca będzie mieć do dyspozycji cały zestaw elektronicznych asystentów, w tym wykorzystujących radary, kamery i czujniki zainstalowane wokół samochodu, dzięki którym będzie możliwa półautonomiczna jazda na poziomie drugim. Będą to m.in. asystent jazdy na autostradzie łączący działanie aktywnego tempomatu z funkcją stop&go oraz układu utrzymania pasa ruchu, system wykrywania martwego pola o dużym zasięgu, układ wykrywania ruchu z tyłu podczas cofania, system kamer Top 360 Vision, czy bezkluczykowy dostęp do auta odblokowujący lub zamykający zamki drzwi gdy kierowca zbliża się lub oddala od auta.
Citroen C5 X – benzyny i hybrydy
Citroen nie ujawnił jeszcze dokładnej specyfikacji silnikowej nowego modelu. Wiadomo, że topowe wersje zostaną wyposażone w układ hybrydowy plug-in o mocy 225 KM, który pozwoli poruszać się w trybie elektrycznym z prędkością do 135 km/h i na dystansie do 50 km. Po wyładowaniu akumulatorów auto będzie działać w trybie hybrydowym umożliwiając bezproblemową jazdę także na długich dystansach.
Bazowa odmiana dostanie prawdopodobnie trzycylindrowego benzyniaka 1.2 turbo o mocy 130 KM, w gamie nie powinno zabraknąć również wersji 1.6 turbo o mocy 180 KM. Nie będzie natomiast żadnego diesla.
Nowy Citroen C5 X pojawi się w polskich salonach sprzedaży na początku 2022 r.