• Nowy Citroen C4 występuje z silnikami benzynowymi, w wersji elektrycznej i z dieslem
  • Nadwozie francuskiego kompaktu ma imponujący styl, ale nie zachwyca przestronnością.
  • Auto ma to, czego nie mają rywale - fotele z funkcją masażu i fabryczny rejestrator

Ciężko jest czymś zaskoczyć konkurencję, zwłaszcza gdy auto należy do klasy kompaktowych crossoverów, w której karty już dawno zostały rozdane. Ale francuscy inżynierowie od lat znani są z oryginalnych rozwiązań i takowych też nie zabrakło w nowym Citroenie C4. Oceniamy je, testując topowy wariant wysokoprężny 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM występujący wyłącznie z 8-stopniowym „automatem”.

Nadwoziu poprzedniej generacji Citroena C4 nie brakowało odważnej stylistyki. Nie inaczej jest z nowym modelem, który wyróżnia się dwoma rzędami świateł ledowych z przodu oraz mocno ściętą tylną częścią dachu, przechodzącą płynnie w tylną dwuczęściową szybę. Ostatni element zakłóca jednak widoczność wsteczną. Oczywiście, przy cofaniu możemy zawsze wspomóc się czujnikami i kamerą, ale nie wszyscy z ograniczenia widoczności będą zadowoleni.

Odważne rozwiązania znalazły się także we wnętrzu nowego Citroena C4. I nie mamy tu na myśli wyłącznie kształtu deski rozdzielczej, spłaszczonej w dolnej części kierownicy czy odważnej kolorystyki foteli. Niewielki, 5,5-calowy ekran zegarów ma zbyt małe wskaźniki temperatury cieczy chłodzącej czy obrotomierz.

Nowy Citroen C4 – oryginalne, ale i przydatne gadżety

Oprócz cyfrowych zegarów dane dla kierowcy mogą być odczytywane także z wyświetlacza head-up z projekcją na szybie (seryjny w Shine). Kto chce mieć zarejestrowany obraz na wypadek kolizji, może dokupić fabryczną kamerę (1300 zł). Dla użytkowników droższych smartfonów przewidziano możliwość bezprzewodowego ich ładowania (1100 zł). Ciekawym, choć niezbyt bezpiecznym w razie kolizji rozwiązaniem jest uniwersalne etui na tablet, kompatybilne z mocowaniem składanym w desce rozdzielczej – oba elementy seryjne w testowanej wersji. To jednak nie koniec gadżetów w nowym Citroenie C4 – osoby z zasobnym portfelem mogą w nim domówić (już od 4250 zł) skórzane fotele z regulacją lędźwiową i funkcją masażu.

Citroen C4 – wymiary Foto: Auto Świat
Citroen C4 – wymiary

Wymienione elementy sprawiają, że nowy Citroen C4 jest wyjątkowy, ale nas bardziej interesuje funkcjonalność auta. Z przodu jest wygodnie, przydałyby się może nieco dłuższe siedziska foteli. Z tyłu ze względu na wąską kabinę i nisko opadającą linię dachu dorośli nie będą wygodnie nie tylko siedzieć, lecz także wysiadać – by opuścić miejsce, trzeba się pochylić, by nie zawadzić o górną krawędź otworu drzwiowego. Doceniamy intuicyjną obsługę systemu multimedialnego, fakt zastosowania klasycznego panelu klimatyzacji czy analogowego pokrętła głośności.

Podoba nam się także dwupoziomowa podłoga kufra i otwór na długie przedmioty. Mniej – sama pojemność, która jak na kompaktowego crossovera jest niewygórowana (380 l). Starszy o kilka lat Volkswagen T-Roc ma kufer o pojemności 445 l.

Nowy Citroen C4 – diesel nie zachwyca dynamiką

Diesel pod maską nowego modelu to powoli dziś rzadkość, ale Francuzi lubią silniki na olej napędowy i zresztą ich jednostki mają raczej dobre opinie w kwestii trwałości. My mamy do niego umiarkowane podejście. Po pierwsze, jego zakup jest kosztowny (o niemal 10 tys. zł droższy od benzyniaka o tej samej mocy), po drugie, nie zachwycał dynamiką (zmierzone 0-100 km/h w 10,6 s – o 1,1 s wolniejszy niż obiecuje producent), po trzecie, nie zachwycił spalaniem (5,6 l/100 km to niezły wynik, ale o litr gorszy od zapewnień Citroena).

Mamy mieszane uczucia także w kwestii współpracy z nim skrzyni automatycznej. W trybie Normal zdarzało jej się gubić, tzn. gdy konieczna była szybka redukcja, przez chwilę się zastanawiała, a później następowała zmiana biegu z brutalnym szarpnięciem. Szarpania również zdarzały się przy dojeździe do świateł, kiedy to następowała samoistna redukcja biegów. Sytuacja poprawiała się w Sporcie, choć jazda w tym trybie na co dzień nie ma sensu, bo zmiana biegów następuje przy wyższych obrotach, co niepotrzebnie zwiększa spalanie.

Na koniec zostawiliśmy to, co najlepsze w tym aucie, czyli wygodę podróżowania. Zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi doskonale filtruje nierówności drogi, do poziomu nieosiągalnego przez rywali z klasycznym układem. Taka charakterystyka amortyzacji dobrze współgra z silnie wspomaganym układem kierowniczym.

Nowy Citroen C4 – naszym zdaniem

Nowy Citroen C4 to samochód typowo francuski. I nie mam tu na myśli wyłącznie komfortu, jaki oferuje zawieszenie z hydraulicznymi ogranicznikami amortyzatorów, ale przede wszystkim oryginalne rozwiązania nadwozia, które niestety, nie zawsze idą w parze z praktycznością. Choć mi przeszkadzały, to z pewnością wielu użytkowników albo nie zwróci na nie uwagi, albo po prostu przymknie na nie oko. Niemniej podróżowanie nowym Citroenem C4 jest wysoce przyjemne, bezpieczne i w testowanej wersji także ekonomiczne. Choć sam zakup topowej wersji dieslowskiej z „automatem” do okazyjnych nie należy.

Nowy Citroen C4 – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,6 s
0-100 km/h 10,6 s
0-130 km/h 17,6 s
Elastyczność 60-100 km/h 5,7 s
80-120 km/h 7,6 s
Masa rzeczywista/ładowność 1402/393 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,5/11,5 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 41,1 m (opony zimowe)
gorące 42,5 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 5,6 l/100 km
Zasięg 890 km

Nowy Citroen C4 – dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa 1499 cm3
Moc maksymalna 130 KM/3700 obr./min
Maks. moment obrotowy 300 Nm/1750 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/przedni
0-100 km/h/prędkość maks. 9,5 s/206 km/h
Średnie spalanie fabr. 4,6 l/100 km
Emisja CO2 122 g/km
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa 380-1250/50 l
Pojemność zbiornika AdBlue 17 l
Marka i model opon test. auta Goodyear UltraGrip Performance
Rozmiar opon 195/60 R 18

Nowy Citroen C4 – wyposażenie

Wersja Shine
6 airbagów/dostęp bezkluczyk. S/S
Klima aut. 2-stref./refl. ecoLED S/S
Adapt. temp./okno dachowe S/3400 zł
System multim./navi/head-up S/S/S
Podgrzew. kier. i fotele/kamera 2000 zł/S
Unikanie kolizji/utrzym. pasa ruchu S/S
Lakier metalik/alufelgi 16 cali 2500 zł/S

*testowe auto to wersja Shine Pack - niedostępna w Polsce. Zbliżony poziom wyposażenia oferuje odmiana Shine.

Nowy Citroen C4 – ceny/gwarancje

Cena podst. wersji silnikowej 113 200 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata bez ograniczeń/12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego auta bd.