Nowy model w wersji AMG C 43 po raz pierwszy dostał sportowy silnik czterocylindrowy M139. To konstrukcja znana z mniejszego hot hatcha A45 S, ale, podobnie jak w przypadku najnowszego roadstera SL 43, uzupełniono ją o elektryczną turbosprężarkę zasilaną przez 48-woltową pokładową instalację miękkiego układu hybrydowego – to z kolei rozwiązanie stosowane przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas. Miękka hybryda wytwarza 408 KM (plus 14 KM generowanych przez rozrusznikoalternator) i 500 Nm momentu obrotowego, a dzięki wspomnianej elektrycznej turbosprężarce charakteryzuje się podobno szczególnie dobrą reakcją w całym zakresie obrotów, bez opóźnienia typowego dla klasycznego turbo. Warto przypomnieć, że poprzednik z 3-litrowym V6 dysponował mocą 390 KM.

Moc jest przekazywana na koła za pośrednictwem dziewięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem rozruchowym, które zastąpiło stary konwerter momentu obrotowego. Stały napęd wszystkich kół AMG Performance 4MATIC wykazuje wyraźną preferencję tylnej osi, rozdzielając moment w stosunku 31:69. Standardowym wyposażeniem jest też parametryczny układ kierowniczy AMG i tylna oś skrętna – podczas jazdy z prędkością do 100 km/h tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku do przednich pod kątem maksymalnie 2,5 stopni, a powyżej 100 km/h w tym samym kierunku o maks. 0,7 stopnia. W pierwszym wypadku poprawia zwrotność, w drugim stabilność. Praca układu skrętnej tylnej osi zależy od wybranego trybu jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Dostępne jest pięć programów: Slippery, Comfort, Individual, Sport i Sport+, z których, jak można się domyślić, ostatnie dwa nastawione są na wykorzystanie pełnego potencjału układu napędowego. A ten jest iście imponujący. Wersja sedan na przyspieszenie do "setki" potrzebuje zaledwie 4,6 s, a kombi tylko 0,1 s więcej. W obydwu wariantach nadwoziowych prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h, ale decydując się na opcjonalny pakiet kierowcy AMG, można ją podnieść do 265 km/h.

Do możliwości układu napędowego dostosowano hamulce z wentylowanymi tarczami o średnicy 370 mm i sześciotłoczkowymi zaciskami. Seryjne jest też adaptacyjne zawieszenie AMG RIDE CONTROL z systemem tłumienia ADS, które dopasowuje swoją pracę do stylu jazdy i nawierzchni. Kierowca ma do wyboru trzy tryby pracy układu: Comfort, Sport i Sport+.

Dalszą część artykułu znajdziesz pod materiałem wideo

Mercedes-AMG C43 – efektowny i elegancki

Nadwozie C 43 tradycyjnie nie zmienia się zbytnio w stosunku do zwykłej Klasy C z pakietem stylistycznym AMG. Na pierwszy rzut oka da się poznać tylko po plakietkach na błotnikach i czterech okrągłych końcówkach rur wydechowych. Standardowo auto ma poruszać się na 18-calowych alufelgach, ale w opcji dostępne będą koła 19- lub 20- calowe.

We wnętrzu natychmiast rzuca się w oczy nowa sportowa kierownica AMG i opcjonalne elementy dekoracyjne, w tym kontrastujące czerwone przeszycia, czerwone pasy bezpieczeństwa i sportowe pedały AMG. Wraz z modelem C 43 firma z Affalterbach wprowadza również nową generację opcjonalnych foteli wyczynowych. W systemie multimedialnym MBUX znajdziemy też funkcję rejestrowania danych z jazdy na torze nazwaną AMG Track Pace. Da się też wzmacniać doznania dźwiękowe we wnętrzu za pomocą opcjonalnego układu AMG Real Performance Sound, który przez głośniki przekazuje rzeczywiste brzmienie wydobywające się z układu wydechowego.

Mercedes-AMG C43 – naszym zdaniem

W przypadku klasy C wstęp do świata AMG oznacza teraz wykorzystanie silnika czterocylindrowego. No cóż, takie są rynkowe realia. Wstępne dane pokazują, że nie wiąże się to z gorszymi osiągami, a zastosowanie rozwiązań rodem z Formuły 1 stanowi obietnicę doskonałych emocji podczas jazdy. Cen w Polsce jeszcze nie znamy. W Niemczech to wydatek minimum 65 tys. euro.

Mercedes-AMG C43 – dane techniczne

Układ i liczba cylindrów R4
Pojemność skokowa 1991 ccm
Moc maksymalna 300/408 kW/KM
przy prędkości obrotowej 6750 obr./min
Dodatkowa moc (boost) 10/14 kW/KM
Maksymalny moment obrotowy 500 Nm
przy prędkości obrotowej 5000obr./min
Układ napędowy 4x4 (rozdział momentu obrotowego 31:69%)
Przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (automatyczna skrzynia biegów z wielotarczowym mokrym sprzęgłem startowym)
Przednia oś zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aluminiowymi, podwójnymi wahaczami, układem kontroli przechyłów wzdłużnych, lekkimi sprężynami śrubowymi i stabilizatorem oraz adaptacyjnym tłumieniem (Adaptive Damping System)
Tylna oś zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aluminiowymi, podwójnymi wahaczami, układem kontroli przechyłów wzdłużnych, lekkimi sprężynami śrubowymi i stabilizatorem oraz adaptacyjnym tłumieniem (Adaptive Damping System)
Układ hamulcowy Hydrauliczny, dwuobwodowy, przód: tarcze o średnicy 370 mm, wentylowane wewnętrznie i perforowane, oraz 6-tłoczkowe stałe zaciski z aluminium, tył: tarcze o średnicy 320 mm, wentylowane wewnętrznie i perforowane, 1-tłoczkowe pływające zaciski; elektrycznie sterowany hamulec postojowy, ABS, Brake Assist, 3-st. ESP®
Układ kierowniczy elektromechaniczne, progresywne wspomaganie, z przekładnią zębatkową o zmiennym przełożeniu (12,8:1 w środkowym położeniu)
Obręcze przód: 8,0 J x 18; tył: 8,0 J x 18
Opony przód: 245/45 ZR 18; tył: 245/45 ZR 18
Wymiary i masy
Rozstaw osi 2865 mm
Rozstaw kół przód/tył 1591/1602 mm
Długość/szerokość/wysokość 4791/1824/1450 mm
Średnica zawracania 11,98 m
Pojemność bagażnika (sedan) 455 l
Masa własna (EC) 1765 kg
Ładowność 515 kg
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa 50/7 l
Osiągi, zużycie paliwa, emisje
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,6 s
Prędkość maksymalna 250 (ograniczona elektronicznie; 265 km/h w opcji) km/h
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym 8,7-9,1 l/100 km (wartości WLTP CO2 zgodnie z rozp. UE 2017/1153)
Emisje CO2 w cyklu mieszanym 196-206 g/km