• Idziecie do salonu. Płacicie grube pieniądze za hybrydę ładowaną z gniazdka. A potem okazuje się, że zasięg wynosi zaledwie... A może aż... Tego się nie spodziewacie!
  • Idźmy dalej. Otwieracie bagażnik dużego samochodu za 250 000 zł i doznajecie dysonansu poznawczego, widząc przestrzeń bagażową jak w aucie miejskim. Jak się z tym czujecie?
  • Rekompensatą za te niedogodności będą prawdziwie rakietowe osiągi jak na samochody do codziennej, komfortowej jazdy
  • Jak myślicie, które z tych aut waży 2,1 tony? Bo drugie — o 243 kg mniej!
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Miks energetyczny to dziś istotny temat – również w przypadku samochodów. Aczkolwiek tutaj rozumiemy go nieco inaczej, bo nie chodzi o składniki produkcji prądu, tylko o napęd pojazdu. A w przypadku tego porównania i jego bohaterów recepta jest podobna: oba auta są zelektryfikowane i mogą korzystać z zewnętrznego źródła energii do ładowania akumulatora. Są jednak i różnice.

Co prawda, zarówno BMW, jak i Mercedes mają turbodoładowane czterocylindrowe silniki benzynowe, ale moce to odpowiednio 184 i 204 konie mechaniczne. Jeszcze do tego wrócimy, ale najważniejsze jest tutaj inne hasło: zasięg na prądzie. BMW zapewnia około 50 kilometrów, a Mercedes podaje wartości w granicach 100 kilometrów. To są dwa różne światy. A teraz – kolejne szczegóły miksu pod maskami naszych testowanych limuzyn.

Do systemu hybrydowego w C 300 e należą wspomniany już silnik spalinowy o pojemności dwóch litrów i mocy 204 KM oraz motor elektryczny o mocy 129 KM. Bateria ma pojemność aż 25,4 kWh (!), a skrzynia przekładniowa to tradycyjny hydrokinetyczny automat z zupełnie nietradycyjną liczbą biegów, bo jest ich aż dziewięć. Moc systemowa sięga 313 KM.

Dla odmiany 330e ma dwulitrowca o mocy 184 KM wspieranego przez 113-konny silnik elektryczny. Bateria mieści mizerne 12 kWh energii elektrycznej. Za sortowanie biegów odpowiada ośmiostopniowy automat, a moc systemowa wynosi 292 KM. W naszym teście bawarski sedan przejechał na samym prądzie zaledwie 45 kilometrów. Po tym dystansie włącza się dość szorstko brzmiący, mocny i chętny do współpracy silnik benzynowy.

Skrzynia ZF jak zwykle reaguje przytomnie i płynnie zmienia przełożenia. Współpraca między silnikami spalinowym i elektrycznym przebiega dobrze, wręcz niezauważenie. Co istotne, ta seria 3 również jako hybryda pozostaje typowym BMW dla zaangażowanego kierowcy, z bezpośrednim – dla niektórych zbyt bezpośrednim – układem kierowniczym, solidnymi hamulcami i świetną zwinnością mimo pokaźnej wagi, która wynosi 1,8 tony. I tu uwaga: Mercedes waży aż 2,1 tony, czyli mniej więcej tyle, co aktualna klasa S.

BMW serii 3 - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
BMW serii 3 - schemat wymiarów

Odpowiada za to w znacznym stopniu dwukrotnie większa niż u konkurenta bateria, ale zapewne nie tylko ona. Mimo takiego dodatkowego balastu klasa C osiągnęła zasięg na samym prądzie rzędu 90 kilometrów. A to daje o wiele większe możliwości podczas codziennej jazdy – w mieście i przy spokojnym ruchu można całą codzienną trasę przejechać na prądzie. Do tego system hybrydowy jest bardziej dojrzały.

Mercedes potrafi rekuperować energię podczas hamowania z mocą ponad 100 kilowatów, a to zdecydowanie i odczuwalnie więcej niż 20 kW w BMW. Do tego "Benz" czyni to z większą gracją i wyczuciem od rywala, a siłę rekuperacji można regulować trójstopniowo. Ale inżynierowie Mercedesa mają nadal co poprawiać.

Na przykład hamulce, które przyniosły co prawda równie dobre wyniki podczas próby testowej, jak w BMW, ale zachowanie pedału hamulca i wyczucie układu podczas przechodzenia z hamowania rekuperacyjnego na tradycyjne przez hydrauliczny układ hamulcowy nie jest do końca płynne. Za to świetnie spisuje się silnik spalinowy, równie energiczny, jak u rywala, a dziewięciobiegowa skrzynia także spełnia oczekiwania. W sumie mimo znacznej różnicy w masie dynamika tych aut jest podobna.

Mercedes klasy C - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Mercedes klasy C - schemat wymiarów

Różnice leżą gdzie indziej niż jazda na czas po prostej drodze. Mercedes jest cięższy i takie też sprawia wrażenie podczas manewrów. BMW zachowuje się znacznie zwinniej w większości sytuacji związanych z dynamiką prowadzenia. Zawieszenie klasy C, wspierane przez bardzo wysoką masę całego samochodu, resoruje miękko i z wdziękiem pokonuje poprzeczne łączenia asfaltu. To nieco izoluje kierowcę od percepcji rzeczywistości, ale nie ma z tym problemu – temu zapobiega fantastycznie harmonijny układ kierowniczy. No i doczekaliśmy się wreszcie czasów, kiedy limuzyny klasy średniej premium nie są ciasne z tyłu. Z przyjemnością donosimy, że obie są podobnie przestronne i jest w nich wystarczająca ilość miejsca, a to w tej klasie w segmencie premium nie było oczywiste jeszcze nie tak dawno temu.

Z przodu C 300 e zapewnia nieco więcej miejsca, tylna kanapa to niewielka przewaga 330e. To, w którym miejscu na ścieżce rozwoju technicznego są obie marki, jeżeli chodzi o napędy zelektryfikowane, pokazują pojemności bagażników. W obu autach dodatkowy akumulator ogranicza przestrzeń ładunkową. W Mercedesie z 455 litrów zostaje absurdalne 315 litrów – to jest naprawdę kiepski żart z użytkowników. Skoro Mercedes sam nie potrafi zrobić praktycznej hybrydy, to może powinien poprosić o licencję Lexusa? W BMW bateria jest mniejsza, ale kufer i tak się kurczy z 480 do 375 litrów. To jest segment B.

BMW 330e kontra Mercedes C 300 e Foto: Auto Bild
BMW 330e kontra Mercedes C 300 e

Oba samochody zostały szykownie wykończone i bogato wyekwipowane, ale to odmienne charaktery. BMW jest na wskroś logiczne w obsłudze dzięki ciągle rozwijanemu systemowi iDrive, który z każdym rokiem staje się coraz lepszy. Mercedes idzie inną drogą, ze wszystkim jest tu więcej zabawy z ustawieniami, nawet jeżeli auto będzie miało – tak jak nasze testowe – niemal 12-calowy, bardzo dobrze czytelny ekran dotykowy z klarownymi poziomami menu. Mamy tu dwa bardzo kompetentne, ale niezbyt funkcjonalne (BMW: zasięg, Mercedes: bagażnik) samochody. Na podium na pewno będzie ciasno!

Ale zanim do niego przejdziemy, wytłumaczymy wam jeszcze jeden absurd, który w pierwszej chwili trudno zrozumieć. Jak widzicie w dużej tabeli z danymi katalogowymi producentów, BMW ma zaledwie 40-litrowy bak z paliwem. Gdzie tu sens takiego rozwiązania? Przecież jeżeli ktoś już kupuje hybrydę zamiast elektryka, to wiadomo, że zależy mu na zasięgu. Wszystkiemu winna „logika” testów spalania WLTP dla hybryd plug-in.

Oto bowiem przy ustalaniu emisji spalin w machinę obliczeniową wpuszczany jest zasięg elektryczny w stosunku do spalinowego. Teoretycznie miało być dobrze: im dalej na prądzie, tym czyściej w papierach. Ale producenci szybko wpadli na pomysł odwrócenia tej zasady: zamiast zwiększać zasięg na prądzie (drogo – większa bateria), skróćmy zasięg na paliwie. I wyjdziemy na swoje. W ten sposób powstają limuzyny z bakami paliwa z miejskich aut klasy B. A teraz — czas na twarde dowody w sprawie, czyli: tabele!

BMW 330e kontra Mercedes C 300 e - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Mercedes BMW
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,2 s 2,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,0 s 5,8 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 9,5/14,0 s 9,0/13,6 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 3,2 s 2,9 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 4,0 s 3,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 2071/544 kg 1828/472 kg
Rozdział masy (przód/tył) 45/55 proc. 47/53 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,2/11,2 m 11,5/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 33,5 m 34,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,0 m 33,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 53 dB (A) 55 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 61 dB (A) 61 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 65 dB (A) 66 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt./prądu) 4,9 l/10,0 kWh na 100 km 4,7 l/10,8 kWh na 100 km
Spalanie po rozładowaniu baterii (95 okt.) 8,1 l/100 km 7,9 l/100 km
Zasięg łączny+elektryczny 615+90 km 505+45 km

BMW 330e kontra Mercedes C 300 e - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta C 300 e 330e
Silnik: typ/cylindry/zawory benz., turbo/R4/16 + elektr. benz., turbo/R4/16 + elektr.
Napęd rozrządu łańcuch łańcuch
Pojemność skokowa 1999 cm3 1998 cm3
Moc silnika benzynowego 204 KM 184 KM
Moc silnika elektrycznego 129 KM 113 KM
Łączna moc układu hybrydowego 313 KM 292 KM
Łączny moment obrotowy ukł. hybrydowego 550 Nm 420 Nm
Prędkość maksymalna 245 km/h 230 km/h
Skrzynia biegów/napęd aut. 9/na tylne koła aut. sport. 8/na tylne koła
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa 315/50 l 375/40 l
Pojemność akumulatorów 25,4 kWh 12,0/11,15 kWh (brutto/netto)
Marka i model opon testowanego auta Pirelli P Zero Michelin Pilot Sport 4S
Rozmiar opon testowanego auta (p. | t.) 225/45 | 245/40 R 18 225/40 | 255/35 R 19
Zasięg EV; emisja CO2 100 km; 13 g/km 54 km; 37 g/km
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1800/750 kg 1500/750 kg

BMW 330e kontra Mercedes C 300 e - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie C 300 e 330e
Wersja Avantgarde M Sport
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne S/S/S S/S/S
Poduszka kolanowa kierowcy/airbag centralny S/S N/N
Reflektory LED statyczne/światła przeciwmgielne S/S S/S
Klimatyzacja automatyczna/asystent św. drogow. S (2-stref.)/S S (3-strefowa)/900 zł
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S S
System multim./nawigacja/radio DAB S/S/S S/S/S
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto S/S/S S/S/S
Ekran head-up/wirtualne zegary/elektr. reg. foteli 5184/S/15 457 zł* 5500/S/8800 zł*
Adaptacyjny tempomat/sportowy ukł. hamulcowy S/N (opcja w linii AMG) S/3200 zł
Podgrzewanie foteli/kierownicy/fotele S/1361 zł/S (komfortowe) S/1300 zł/S (sportowe)
Elektr. ster. klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy 1309/15 457 zł* 2300/3000 zł (z el. ster. bagaż.)
Czujniki park. tylne/przednie/aut. parkujący S/S/S S/S/2300 zł*
Skórzana tapicerka/kamera cofania/360° 8587/S/15 457 zł* 6600/2300*/4800 zł
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/S S/4100 zł*
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/1545 zł 4100*/4100 zł*
Wykrywanie zmęcz. kierowcy/zawieszenie adapt. S/N (obecnie wycofane z oferty) 4100*/2800 zł
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 4084/2880 zł (18 cali) 4400/5700 zł (19 cali)

*pakiet.

BMW 330e kontra Mercedes C 300 e - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny C 300 e 330e
Cena wyjściowa 233 040 zł 248 300 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna/akumulator 30 lat/6 lat lub 100 tys. km 12 lat/8 lat lub 160 tys. km
Przeglądy wg wskazań (ok. 20 tys. km) wg wskazań (ok. 20 tys. km)
Cena po doposażeniu 256 680 zł 285 100 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

BMW 330e kontra Mercedes C 300 e - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Mercedes BMW
Przestronność z przodu 40 35 32
Przestronność z tyłu 30 24 25
Pojemność bagażnika 25 14 17
Ładowność 15 12 10
Widoczność 20 16 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 28
Ergonomia obsługi 20 16 16
Jakość wykończenia 20 18 19
Suma punktów 200 163 163
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Mercedes BMW
Przyspieszenie 25 19 20
Elastyczność 25 22 23
Poziom hałasu 15 15 14
Skrzynia biegów 15 14 14
Zachowanie na drodze 30 25 27
Komfort jazdy 30 27 26
Układ kierowniczy 15 14 14
Średnica zawracania 5 5 4
Skuteczność hamulców 40 36 35
Suma punktów 200 177 177
Koszty i zasięg Maks. pkt. Mercedes BMW
Cena 50 26 21
Zasięg w trybie EV 15 14 7
Zużycie paliwa i energii 30 20 20
Wyposażenie – komfort 50 32 36
Wyposażenie – bezpiecz. 40 35 33
Ubezpieczenie 10 8 7
Gwarancja 15 9 8
Przeglądy 10 6 6
Suma punktów 220 150 138
Wynik końcowy 620 490 478
Miejsce w teście 1. 2.

BMW 330e kontra Mercedes C 300 e - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

BMW kontra Mercedes - test spalania Foto: Auto Bild
BMW kontra Mercedes - test spalania

Skąd tak gigantyczne rozbieżności pomiędzy spalaniem katalogowym a testowym? Już tłumaczymy. Otóż w teście WLTP auta startują z naładowanymi do pełna akumulatorami i jadą na prądzie, dopóki ich nie rozładują. My jechaliśmy 40 proc. dystansu na prądzie, a pozostałe 60 proc. w trybie hybrydowym. Stąd takie różnice w spalaniu.

BMW 330e kontra Mercedes C 300 e -podsumowanie

W zasadzie to jesteśmy zadowoleni z wyniku tego porównania. Oba auta otrzymały identyczną liczbę punktów w kategoriach nadwozia, napędu i zawieszenia. Ale to są hybrydy plug-in. Możliwość jazdy na samym prądzie to ich rdzenna umiejętność i należało przyznać za nią dodatkowe punkty. Tak też zrobiliśmy.

I wynik nie mógł być inny, bo BMW ma śmiesznie mały zasięg na bateriach, za to Mercedes znajduje się zupełnie po przeciwnej stronie rynku: to auto z bezkonkurencyjnym zasięgiem w trybie EV i ogromnym jak na hybrydę akumulatorem. Szkoda, że zabiera on tyle miejsca na bagaż.