- Bagażnik w Taycanie Cross Turismo ma pojemność od 446 do nawet 1212 l
- Seryjnym wyposażeniem wszystkich Porsche Taycan Cross Turismo jest napęd na obydwie osie oraz adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne
- W Polsce ceny bazowej wersji starują od 436 000 zł
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Porsche stawia na elektryczność. W 2020 roku już co trzeci sprzedawany w Europie model marki była wyposażony w taki napęd, a do 2025 roku firma chce, aby samochody elektryczne lub hybrydy-plug stanowiły co najmniej połowę jej sprzedaży. Wprowadzenie do oferty Taycana Cross Turismo to mocny atut w osiągnięciu tego celu. Oficjalną premierę modelu można obejrzeć pod adresem: newstv.porsche.com.
Porsche Taycan Cross Turismo - zgrabny i uniwersalny
Porsche prosi by nie nazywać nowego modelu ani kombi, ani SUV-em, ani tym bardziej crossoverem, choć tak naprawdę ma on sporo cech typowych dla tych rodzajów samochodów. Pod względem stylistycznym stanowi rozwinięcie pomysłów z konceptu Mission E Sport Turismo zaprezentowanego w Genewie wiosną 2018 roku. Ma dynamiczną sylwetkę, której charakter podkreśla sportowa, opadająca linia dachu przez projektantów marki określana "flyline".
Przeczytaj też:
- Porsche Taycan 4S - najlepszy, mimo że najsłabszy?
- Porsche Taycan teraz także z napędem na tył
- Audi e-tron GT – nowy kuzyn Taycana robi piorunujące wrażenie
Uterenowione akcenty to przede wszystkim powiększony prześwit – zależnie od wersji nawet o 30 mm – i osłony na nadkolach, pod zderzakami oraz na progach. W ramach opcjonalnego pakietu Off-Road Design oferowane są dodatkowo specjalne klapy w rogach przedniego i tylnego zderzaka oraz przy listwach progowych, które zabezpieczają przed uderzeniami kamieni.
Zmieniona tylna część nadwozia to wyraźne nawiązanie do kombi choć może w tym przypadku bardziej do agresywnych wersji shooting brake. Dzięki temu zabiegowi więcej miejsca zyskali też pasażerowie tylnej kanapy, którzy mają do dyspozycji dodatkowe 47 mm przestrzeni nad głowami. Bagażnik w Cross Turismo ma pojemność od 446 do nawet 1212 l.
Styl kokpitu z oczywistych względów jest podobny do tego, jaki znamy już ze „zwykłego” Taycana. Oznacza to zestaw cyfrowych wskaźników za kierownicą, duży, 10,9-calowy ekran multimediów na konsoli środkowej oraz opcjonalny wyświetlacz przed pasażerem. W pakiecie Off-Road Design dochodzi dodatkowo kompas montowany w górnej części kokpitu. W standardzie znajdziemy m.in. schowki w przedniej i tylnej konsoli, dwustrefową klimatyzację, cyfrowe radio, Apple CarPlay i Android Auto, wielofunkcyjną kierownicę obszytą skórą oraz komfortowe fotele z elektryczną 8-kierunkową regulacją.
Porsche Taycan Cross Turismo – może więcej
Seryjnym wyposażeniem wszystkich wersji nowego modelu jest napęd na obydwie osie oraz adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z technologią trójkomorową i elektronicznym systemem kontroli amortyzacji PASM z funkcją Smartlift. Ta ostatnia we współpracy z nawigacją pozwala na łatwe programowanie systemu w taki sposób by automatycznie regulował wielkość prześwitu na wybranych, często pokonywanych odcinkach dróg lub przy podjeździe do garażu.
Poza asfaltem przyda się ponadto również standardowy dla Cros Turismo tryb jazdy –Gravel. Po jego włączeniu prześwit zwiększa się o 30 mm (o 20 mm bez pakietu Off-Road Design), co pozwala na swobodniejsze poruszanie się w lekkim terenie i po szutrowych błotnistych drogach. Tryb Gravel koordynuje także pracę kilku układów, w tym Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Traction Management (PTM), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+), Porsche Stability Management (PSM) oraz przekładni tylnej osi by zapewnić optymalną przyczepność i bezpieczeństwo jazdy. Z kolei podczas szybkiej jazdy, pneumatyczne zawieszenie obniża się dwuetapowo (po przekroczeniu 90 km/h o 10 mm, po 180 km/h o 22 mm) i usztywnia, zależnie od wybranego trybu, co poprawia aerodynamikę i precyzję prowadzenia.
Porsche Taycan Cross Turismo – jest moc
Od początku w sprzedaży dostępne będą cztery wersje Taycana Cross Turismo różniące się mocą, ale z takim samym akumulatorem Performance Plus o pojemności 93,4 kWh. Będą to:
- Taycan 4 Cross Turismo o mocy 280 kW (380 KM), moc overboost dla Launch Control 350 kW (476 KM), przyspieszenie 0-100 km / hw 5,1 s, prędkość maksymalna 220 km / h, zasięg (WLTP) 389-456 km
- Taycan 4S Cross Turismo 360 kW (490 KM), moc overboost z Launch Control 420 kW (571 KM), przyspieszenie 0-100 km/h w 4,1 s, V maks. 240 km/h, zasięg (WLTP) 388-452 km;
- Taycan Turbo Cross Turismo o mocy 460 kW (625 KM), moc overboost z Launch Control 500 kW (680 KM), przyspieszenie 0-100 km/h w 3,3 s, V maks. 250 km/h, zasięg (WLTP) 395-452 km;
- Taycan Turbo S Cross Turismo o mocy 460 kW (625 KM), moc overboost z Launch Control 560 kW (761 KM), przyspieszenie 0-100 km/h w 2,9 s, V maks. 250 km/h, zasięg (WLTP) 388-419 km.
Podobnie jak „zwykły” Taycan tak i Cross Turismo dzięki akumulatorom obsługującym napięcie do 800 V może być ładowany szybkimi ładowarkami o mocy do 270 kW. Wówczas uzupełnienie energii z poziomu 5 do 80 proc. trwa zaledwie 22 minuty i 30 sekund. Z kolei tylko 5 minut wystarczy, by zwiększyć zasięg o 100 km. Ładowanie „do pełna” z domowego Wallboxa o mocy 11 kW zajmuje około 9 godzin.
Porsche Taycan Cross Turismo – ceny
Przyjemność posiadania elektrycznego, uniwersalnego sportowca niestety nie jest tania. W Polsce ceny bazowej wersji starują od 436 000 zł za Cross Turismo 4, wariant 4 S kosztuje minimum 486 000 zł, Turbo – 668 000 zł, a topowy Turbo S – 810 000 zł.
Porsche Taycan Cross Turismo – naszym zdaniem
Przed premierą Porsche zorganizowało już kilka jazd testowych tym modelem i z relacji dziennikarzy wynika, że marka z Zuffenhausen ma w swoich rękach kolejny rynkowy przebój. Owszem jest drogi, ale tylko nieznacznie droższy od „zwykłego” Taycana z napędem na 4 koła i ma duży potencjał, by sprzedawać się jeszcze lepiej.