Tata Motors przez dziesięciolecia była firmą kojarzoną głównie z regionem południowo-wschodniej i południowej Azji, oferującą samochody ciężarowe i autobusy.

Zarząd Tata Motors podjął decyzję o zaangażowaniu w działalność operacyjną na nowych zagranicznych rynkach. Tata Motors Limited posiada w Europie 15-letnie doświadczenia w sprzedaży, w przeszłości firma podjęła współpracę z Mercedes-Benz (od 1994 r., udziałowiec TML) oraz Fiat (od 2005 r.), jest właścicielem Jaguara i Land Rovera (od 2008 r.) oraz Hispano (od 2005 r.).

Obecnie koncern planuje wprowadzenie na rynek nowych modeli samochodów, w których podczas procesu projektowania uwzględniono wymagania europejskich klientów.

Do końca 2010 r. na europejskim rynku pojawią się trzy nowe modele:

Indica Vista - nowoczesny hatchback segmentu B napędzany silnikami benzynowi (poj. 1,4 l, 75 i 95 KM) i Diesla (poj. 1,3 l, 75 KM), oba powstałe w kooperacji z Fiatem.

Aria - 7-osobowy crossover z napędem 4x4, napędzany sprawdzonym silnikiem DiCOR o poj. 2,2 l i mocy 140 KM / 320 Nm.

Safari - nowy model sprawnego pojazdu terenowego, którego właściwości off-roadowe dzięki konstrukcji na ramie, napędowi 4x4 i reduktorowi skrzyni biegów są bezsprzeczne. Nowy model napędzany będzie silnikiem DiCOR o poj. 2,2 l i mocy 140 KM / 320 Nm.

W roku 2011 w europejskich salonach Tata Motors pojawi się Tata Nano Europa - europejska wersja jednego z najsłynniejszych pojazdów świata. Wersja europejska skonstruowana będzie z uwzględnieniem europejskich standardów bezpieczeństwa i emisji spalin. Pojazd o dł. 3,2 m napędzany będzie silnikiem benzynowym o poj. 1,0 l i mocy ok. 45 KM, a oferta obejmie dwie wersje wyposażeniowe. Priorytetem w przypadku tego modelu będzie atrakcyjna cena wersji bazowej.

Elektryczne wersje samochodów osobowych mają pojawić się odpowiednio w 2010 r. - Tata Indica Vista EV i w 2013 - Tata Nano EV

Tata Indica Vista - induska propozycja hatchbacka

Benzynowa jednostka napędowa modelu Indica Vista ma pojemność 1,4 l i moc 75 lub 90 KM. Diesel to znany między innymi z Fiata Pandy Multijet o pojemności 1,3 l i mocy 75 KM.

Samochód został wyposażony w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne. System ABS z EBD ma pozwolić na bezpieczne i efektywne hamowanie.

Wykonane z plastików wnętrze stara się nadrabiać jakość dwutonową kombinacją barw oraz ciekawie zaprojektowaną linią deski rozdzielczej. Zwraca również uwagę zintegrowany systemem muzycznym o rozmiarze 2 DIN oraz zestaw elementów sterowania umieszczonych na jej środku.

Nowy model wyposażony jest w elementy podnoszące wygodę podróżowania, takie jak klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i lusterka zewnętrzne, zdalnie sterowany centralny zamek, a nawet skórzaną tapicerkę.

Deska rozdzielcza zawiera przydatne schowki, a pojemność głównego schowka przed pasażerem pozwala umieścić tam nawet netbook.

Według nieoficjalnych informacji samochód ma kosztować około 40 tys. zł.

Tata Nano Europa - najtańsze auto świata także w Polsce

O tym modelu mówi się na wszystkich kontynentach. Zgodnie z zapowiedziami samochód ma pojawić się w Polsce w połowie 2011 roku.

Tata Nano Europa to znacznie zmodyfikowana i bardziej zaawansowana konstrukcja w porównaniu z wersją przeznaczoną na rynek lokalny. Priorytetowo potraktowano również specyficzne wymagania rynku europejskiego odnoszące się do kwestii bezpieczeństwa. Modularna konstrukcja modelu została znacznie wzmocniona, przedefiniowane zostały strefy zgniotu, a boczne partie pojazdu otrzymały wzmocnienia.

Tak przygotowane Nano Europa spełnia wszelkie rygorystyczne wymagania bezpieczeństwa. W wyposażeniu seryjnym na rynek europejski znajdą się system ABS oraz poduszki powietrzne

Nano będzie napędzany 3-cylindrowym, benzynowym silnikiem. Średnie zużycie paliwa ma być nie większe niż 5 litrów na 100 km.

Według nieoficjalnych danych model Tata Nano Europa ma kosztować około 20 tys. złotych - stanie się tym samym najtańszym samochodem na polskim rynku. Nano będzie można kupić w Polsce od przyszłego roku - docelowo firma chce zdobyć 10-procentowy udział w sprzedaży nowych aut w Polsce.

Tata Nano Europa, dane techniczne:

Długość x szerokość x wysokość: 3196 x 1570 x 1608 mm.

Rozstaw osi: 2230 mm.

Masa własna: od 750 kg, ładowność 300 kg

Rozmiar opon: przód 155/65 R 13, tył 175/60 R 13

Średnica zawracania: 8,5 m

Dealer

Marubeni Motors Poland (MMP), spółka należąca w 90% do Marubeni Corporation i 10% do Marubeni Europe, podjęła się wprowadzenia na polski rynek pojazdów osobowych Tata Motors. Sprzedaż wystartowała we wrześniu 2008 r. poprzez sieć dealerską składającą się z 20 dealerów.

W pierwszym pełnym roku działalności MMP sprzedało 1189 samochodów. Firma planuje zbudować sieć składającą się z 40 dealerów na koniec 2010 r. oraz docelowo z 50 dealerów.