Auto Świat Wiadomości Targi Samochodowe Detroit 2008: podwójna premiera światowa Mercedes-Benz w Detroit

Detroit 2008: podwójna premiera światowa Mercedes-Benz w Detroit

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Pojazdy studyjne Vision GLK FREESIDE oraz Vision GLK TOWNSIDE to dwa warianty tego samego samochodu, które mają szturmem zdobyć światowy rynek SUV. Obydwa pojazdy debiutują na tegorocznych targach North American International Auto Show w Detroit.

Detroit 2008: podwójna premiera światowa Mercedes-Benz w Detroit
Auto Świat
Detroit 2008: podwójna premiera światowa Mercedes-Benz w Detroit

Podczas salonu swoją premierę ma także nowa generacja sportowego modelu SLK. Model ten zyskał więcej dynamiki i w jeszcze większym stopniu może zapewnić kierowcy jazdę pełną emocji. Ponadto w USA swoją premierę mają dwa inne nowatorskie pojazdy z górnej półki z przełomową technologią napędową. S 300 BLUETEC HYBRID z kompaktową jednostką hybrydową oraz ML 450 HYBRID z silnikiem benzynowym i innowacyjną, pracującą w dwóch trybach jednostką hybrydową zapewniającą całkowicie elektryczny napęd. Przedstawiciel branży motoryzacyjnej ze Stuttgartu precyzyjnie realizuje swoją strategię nazwaną „Droga do przyszłości”.

O ile Vision GLK FREESIDE jest uniwersalnym przedstawicielem grupy współczesnych samochodów SUV,które sprawdzają się zarówno na drogach, jak i na bezdrożach, o tyle TOWNSIDE ma przede wszystkim imponować dynamiką na asfalcie. Samochody Vision GLK FREESIDE i Vision GLK TOWNSIDE ukazują kierunki rozwoju stylizacji kompaktowych pojazdów SUV przyszłości, pozwalające im zachować szczególną i silną osobowość. Najbardziej fascynujące jest to, że udało się w nich pogodzić dwa światy. Oba pojazdy łączą w sobie pomysły inspirowane tradycyjnym, kanciastym kształtem terenowego Gelandewagen, a jednocześnie pełno w nich odniesień do rozwiązań typowych dla samochodów osobowych Mercedes-Benz. Oba mają ten sam genotyp, ale każdy posiada własną, unikalną osobowość. Oba przejdą też wspólny chrzest bojowy przed amerykańską publicznością w Detroit. Według Prezesa Zarządu Daimler AG, dr Dietera Zetsche „Vision GLK FREESIDE oraz TOWNSIDE ukazują dalsze możliwości logicznego rozwoju naszej bardzo efektywnej strategii rynkowej w segmencie SUV”.

FREESIDE i TOWNSIDE, jak przystało na pojazdy segmentu SUV, z jednej strony wyróżniają się solidnością, potrzebną do pokonywania wymagających terenów, a z drugiej – prezentują się elegancko na zwykłych, gładkich drogach. W obu przypadkach bardzo pomaga adaptacyjne zawieszenie wchodzące w skład systemu znanego pod nazwą AGILITY CONTROL. Zapewnia ono precyzję prowadzenia samochodu przy dynamicznej jeździe, wyjątkowy komfort podróżowania, a także podwyższone bezpieczeństwo czynne.Vision GLK FREESIDE został wyposażony tak, by kierowca nie obawiał się jazdy po bezdrożach, a to dzięki specjalnie mocowanym elementom nadwozia i wytrzymałym osłonom podwozia, natomiast Vision GLK TOWNSIDE ze swoim bardziej sportowo zestrojonym zawieszeniem będzie się świetnie sprawdzał w terenie pokrytym gładkim asfaltem. Obie wersje samochodu korzystają z bardzo wytrzymałego nadwozia, które umożliwia osiągnięcie wyjątkowego poziomu kilku niezwykle ważnych parametrów takich, jak: stabilność kierunkowa, niski poziom drgań, komfort akustyczny bez względu na warunki drogowe oraz wysoki poziom bezpieczeństwa biernego, charakterystyczny dla wysokich standardów marki.

Efektowne osiągi obu wersji samochodu w każdych warunkach zagwarantowano, stosując najnowszą wersję ekonomicznego i ekologicznego czterocylindrowego silnika BLUETEC sprzężonego z siedmiobiegową przekładnią automatyczną 7G-TRONIC i układem przeniesienia napędu na wszystkie koła 4-MATIC. Mimo zaliczenia samochodu do klasy kompaktowej, wyposażony jest on w wiele rozwiązań technicznych zwykle zarezerwowanych dla samochodów wyższych klas. Samochód zaopatrzono m.in. w system PRE-SAFE minimalizujący skutki ewentualnych wypadków drogowych i system inteligentnego oświetlenia ILS dostosowujący strumień światła do jazdy, a także w centrum rozrywkowo-informacyjne COMAND APS, którym z założenia można się posługiwać intuicyjnie. Pasażerowie na tylnych fotelach mają do dyspozycji prawdziwe centrum rozrywki z dwoma ekranami. Dodatkowo komfort jazdy gwarantuje trójstrefowa automatyczna klimatyzacja THERMOTRONIC.

Wnętrza obu wersji dorównują ekspresją i elegancją zewnętrznej bryle samochodu, łącząc w sobie ergonomię projektu z materiałami wysokiej jakości. Obydwa projekty wywołują poczucie bezpieczeństwa i komfortu typowe dla marki Mercedes-Benz, ale czynią to w odmiennym stylu. Vision GLK FREESIDE otacza pasażerów atmosferą luksusu i komfortu, dzięki zastosowaniu białej skóry i matowych paneli drewnianych. Z kolei jasnobłękitna skóra i matowe wykończenia aluminiowe we wnętrzu TOWNSIDE nadają mu bardziej sportowy charakter.

Nowa generacja SLK otwiera drogę dla nowych trendów w grupie samochodów sportowych, a także zwiększa atrakcyjność tego samochodu wyposażonego w innowacyjny dach, który w mgnieniu oka zmienia dwuosobowy kabriolet w nieprzemakalne coupe.

Twórcy tego kultowego już auta dopieścili jego wygląd, dodając mu jeszcze więcej sportowego ducha. Z przodu wzrok przykuwa zderzak z ciekawie podzielonym wlotem powietrza, wyraźniej zaznaczonym kształtem litery V oraz dumnie wyeksponowaną trójramienną gwiazdą. Zmieniono również tylną część samochodu, stawiając na takie cechy, jak aerodynamika i zdecydowanie.

Wiele elementów wnętrza samochodu przemodelowano, a całość wykonano z bardzo starannie dobranych materiałów. Szczególną uwagę poświęcono optymalizacji wnętrza samochodu z punktu widzenia kierowcy. Nie sposób nie zauważyć nowej trójramiennej kierownicy i wielofunkcyjnych elementów sterowania, a także nowego zestawu wskaźników w intrygującym obramowaniu.

Po raz pierwszy producent zastosował w modelu SLK system audio-komunikacyjny w nowej wersji NTG 2.5. Obecny system jest przyjaźniejszy i łatwiejszy w użyciu, a także oferuje więcej przydatnych funkcji. Wszystkie systemy audio zaopatrzono w moduł obsługi bez odrywania rąk od kierownicy (hands-free) z technologią bluetooth, a także w innowacyjny interface do urządzeń zewnętrznych umieszczony w schowku po stronie pasażera, który umożliwia pełne zintegrowanie np. z iPodem oraz obsługę z panelu sterowania systemu audio. Nowością jest także zoptymalizowany system sterowania głosowego LINGUATRONIC, który po raz pierwszy zaoferowano w modelu SLK jako wyposażenie dodatkowe. Nabywcy, którzy przykładają szczególną wagę do jakości dźwięku, będą mogli się rozkoszować muzyką nawet przy otwartym dachu. Wystarczy zamówić system harman kardon® Logic7®. Ten rozbudowany system dźwięku przestrzennego dostarczy krystalicznie czystej przyjemności w jakości niespotykanej dotychczas w samochodach z otwartym nadwoziem.

Nowe SLK ma do dyspozycji jedną z trzech jednostek napędowych, z których dwie zostały zmodernizowane. Wszystkie wyróżniają się zaskakująco niskim zużyciem paliwa, co przekłada się na obniżenie emisji CO2. Zarówno czterocylindrowy silnik w wersji SLK 200 Kompressor, jak i sześciocylindrowy sportowy silnik wersji SLK 350 zyskały dzięki zwiększeniu momentu obrotowego i mocy maksymalnej. Zmiany ominęły popularny ośmiocylindrowy silnik modelu SLK 55 AMG, ale ta niezwykła jednostka napędowa jest nadal fascynująca i w zasadzie nie ma sobie równych w segmencie SLK.

Szczególną uwagę inżynierowie poświęcili sportowemu wysokoobrotowemu silnikowi V6, który debiutuje w modelu SLK nowej generacji. Dokonując znaczących zmian konstrukcyjnych w części mechanicznej silnika, udało się tchnąć weń całkiem nowe życie. Z niezmienionej pojemności skokowej wynoszącej 3498cm3 silnik ten uzyskuje 224kW/305kM przy 6500 obr./min, czyli całe 24kW/33kM więcej, niż w poprzedniej wersji. Odnotowano również nieznaczny wzrost maksymalnego momentu obrotowego (o 10 Nm), który osiąga obecnie 360Nm przy 4900 obr./min. Tę istotną poprawę charakterystyk osiągnięto, podwyższając dopuszczalne obroty do 7200 obr./min, zwiększając stopień sprężania, stosując nowy kolektor ssący i dokonując sporych zmian w układzie rozrządu. Silnik ten dostarcza emocji także swoim dźwiękiem – dopracowano układ wydechowy, dzięki czemu otrzymano prawdziwie sportowe brzmienie, szczególnie mocne, gdy silnik pracuje na pełnych obrotach.

Układy sterujące pracą silnika współpracują z automatyczną przekładnią 7-TRONIC i dodatkowo otwierają przepustnicę przy redukcji biegów. Powoduje to przyjemne dla ucha rasowe brzmienie silnika, ale – przede wszystkim – minimalizuje zmiany w momencie przenoszonym na koła. Mimo znaczącego wzrostu możliwości tego silnika, udało się w istotny sposób ograniczyć spalanie paliwa. We współpracy z ręczną sześciobiegową przekładnią uzyskano zużycie 9,5 l/100km w cyklu mieszanym, co oznacza spadek spalania o 1,1 l/100 km. W połączeniu z siedmiobiegowym automatem silnik zużyje 9,2 l/100 km w cyklu mieszany, a więc o 0,9 l/100 km mniej, niż w poprzedniej wersji. Ograniczenie zużycia paliwa przekłada się na zmniejszoną o 23 g/km emisję CO2, która wynosi obecnie 219 g/km z automatyczną przekładnią (przy ręcznej przekładni emisję CO2 zredukowano o 28 g/km, otrzymując 227 g/km).

Wszystkie trzy nowe wersje silników wyposażono w precyzyjną sześciostopniową przekładnię ręczną. SLK 55 AMG pozostał przy 7G-TRONIC, czyli sportowej siedmiobiegowej przekładni automatycznej. SLK 200 może posiadać pięciobiegową przekładnię automatyczną, a bardziej sportowe modele SLK 280 oraz SLK 350 wyposażane są opcjonalnie w przekładnie automatyczne 7G-TRONIC lub nawet 7G-Tronic Sport z dźwigienkami zmiany biegów przy kierownicy.

Mercedes-Benz w swojej strategii „Droga do przyszłości” postawił sobie następujące długofalowe cele rozwojowe: budowa oszczędnych i przyjaznych dla środowiska samochodów wysokiej klasy, zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i wygody, stworzenie odprężających warunków podróżowania. Szczególnym punktem tej strategii jest opracowanie modułów napędowych zawierających przede wszystkim zoptymalizowany silnik spalinowy oraz wybór indywidualnego rozwiązania w technologii hybrydowej. Dzięki temu możliwe będzie użycie dwóch obecnych źródeł mocy razem lub osobno, zależnie od kategorii pojazdu, sposobu eksploatacji i woli użytkownika.

W 2008 r. na targach North American International Auto Show w Detroit Mercedes-Benz pokazuje dwa szczególnie oszczędne i przyjazne dla środowiska samochody przyszłości. S 300 BLUETEC HYBRID korzysta z tej samej technologii kontroli czystości spalin silników dieslowskich BLUETEC, która nadzoruje pracę najczystszych silników spalinowych na świecie i która została zaprezentowana w USA w 2006 r., a teraz została połączona z modułem hybrydowym. ML 450 HYBRID z silnikiem benzynowym V6 wyposażono w niezwykle zaawansowany moduł hybrydowy o dwóch trybach pracy, umożliwiający jazdę wyłącznie z napędem elektrycznym. Tak więc firma ze Stuttgartu pewnie kroczy po obranej przez siebie „Drodze do przyszłości”, którą wyznaczono jesienią 2007 r. wyjątkowym pokazem niezwykle ekonomicznych i przyjaznych dla środowiska pojazdów na targach samochodowych we Frankfurcie.

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków