Podczas salonu swoją premierę ma także nowa generacja sportowego modelu SLK. Model ten zyskał więcej dynamiki i w jeszcze większym stopniu może zapewnić kierowcy jazdę pełną emocji. Ponadto w USA swoją premierę mają dwa inne nowatorskie pojazdy z górnej półki z przełomową technologią napędową. S 300 BLUETEC HYBRID z kompaktową jednostką hybrydową oraz ML 450 HYBRID z silnikiem benzynowym i innowacyjną, pracującą w dwóch trybach jednostką hybrydową zapewniającą całkowicie elektryczny napęd. Przedstawiciel branży motoryzacyjnej ze Stuttgartu precyzyjnie realizuje swoją strategię nazwaną „Droga do przyszłości”.

O ile Vision GLK FREESIDE jest uniwersalnym przedstawicielem grupy współczesnych samochodów SUV,które sprawdzają się zarówno na drogach, jak i na bezdrożach, o tyle TOWNSIDE ma przede wszystkim imponować dynamiką na asfalcie. Samochody Vision GLK FREESIDE i Vision GLK TOWNSIDE ukazują kierunki rozwoju stylizacji kompaktowych pojazdów SUV przyszłości, pozwalające im zachować szczególną i silną osobowość. Najbardziej fascynujące jest to, że udało się w nich pogodzić dwa światy. Oba pojazdy łączą w sobie pomysły inspirowane tradycyjnym, kanciastym kształtem terenowego Gelandewagen, a jednocześnie pełno w nich odniesień do rozwiązań typowych dla samochodów osobowych Mercedes-Benz. Oba mają ten sam genotyp, ale każdy posiada własną, unikalną osobowość. Oba przejdą też wspólny chrzest bojowy przed amerykańską publicznością w Detroit. Według Prezesa Zarządu Daimler AG, dr Dietera Zetsche „Vision GLK FREESIDE oraz TOWNSIDE ukazują dalsze możliwości logicznego rozwoju naszej bardzo efektywnej strategii rynkowej w segmencie SUV”.

FREESIDE i TOWNSIDE, jak przystało na pojazdy segmentu SUV, z jednej strony wyróżniają się solidnością, potrzebną do pokonywania wymagających terenów, a z drugiej – prezentują się elegancko na zwykłych, gładkich drogach. W obu przypadkach bardzo pomaga adaptacyjne zawieszenie wchodzące w skład systemu znanego pod nazwą AGILITY CONTROL. Zapewnia ono precyzję prowadzenia samochodu przy dynamicznej jeździe, wyjątkowy komfort podróżowania, a także podwyższone bezpieczeństwo czynne.Vision GLK FREESIDE został wyposażony tak, by kierowca nie obawiał się jazdy po bezdrożach, a to dzięki specjalnie mocowanym elementom nadwozia i wytrzymałym osłonom podwozia, natomiast Vision GLK TOWNSIDE ze swoim bardziej sportowo zestrojonym zawieszeniem będzie się świetnie sprawdzał w terenie pokrytym gładkim asfaltem. Obie wersje samochodu korzystają z bardzo wytrzymałego nadwozia, które umożliwia osiągnięcie wyjątkowego poziomu kilku niezwykle ważnych parametrów takich, jak: stabilność kierunkowa, niski poziom drgań, komfort akustyczny bez względu na warunki drogowe oraz wysoki poziom bezpieczeństwa biernego, charakterystyczny dla wysokich standardów marki.

Efektowne osiągi obu wersji samochodu w każdych warunkach zagwarantowano, stosując najnowszą wersję ekonomicznego i ekologicznego czterocylindrowego silnika BLUETEC sprzężonego z siedmiobiegową przekładnią automatyczną 7G-TRONIC i układem przeniesienia napędu na wszystkie koła 4-MATIC. Mimo zaliczenia samochodu do klasy kompaktowej, wyposażony jest on w wiele rozwiązań technicznych zwykle zarezerwowanych dla samochodów wyższych klas. Samochód zaopatrzono m.in. w system PRE-SAFE minimalizujący skutki ewentualnych wypadków drogowych i system inteligentnego oświetlenia ILS dostosowujący strumień światła do jazdy, a także w centrum rozrywkowo-informacyjne COMAND APS, którym z założenia można się posługiwać intuicyjnie. Pasażerowie na tylnych fotelach mają do dyspozycji prawdziwe centrum rozrywki z dwoma ekranami. Dodatkowo komfort jazdy gwarantuje trójstrefowa automatyczna klimatyzacja THERMOTRONIC.

Wnętrza obu wersji dorównują ekspresją i elegancją zewnętrznej bryle samochodu, łącząc w sobie ergonomię projektu z materiałami wysokiej jakości. Obydwa projekty wywołują poczucie bezpieczeństwa i komfortu typowe dla marki Mercedes-Benz, ale czynią to w odmiennym stylu. Vision GLK FREESIDE otacza pasażerów atmosferą luksusu i komfortu, dzięki zastosowaniu białej skóry i matowych paneli drewnianych. Z kolei jasnobłękitna skóra i matowe wykończenia aluminiowe we wnętrzu TOWNSIDE nadają mu bardziej sportowy charakter.

Nowa generacja SLK

Nowa generacja SLK otwiera drogę dla nowych trendów w grupie samochodów sportowych, a także zwiększa atrakcyjność tego samochodu wyposażonego w innowacyjny dach, który w mgnieniu oka zmienia dwuosobowy kabriolet w nieprzemakalne coupe.

Twórcy tego kultowego już auta dopieścili jego wygląd, dodając mu jeszcze więcej sportowego ducha. Z przodu wzrok przykuwa zderzak z ciekawie podzielonym wlotem powietrza, wyraźniej zaznaczonym kształtem litery V oraz dumnie wyeksponowaną trójramienną gwiazdą. Zmieniono również tylną część samochodu, stawiając na takie cechy, jak aerodynamika i zdecydowanie.

Wiele elementów wnętrza samochodu przemodelowano, a całość wykonano z bardzo starannie dobranych materiałów. Szczególną uwagę poświęcono optymalizacji wnętrza samochodu z punktu widzenia kierowcy. Nie sposób nie zauważyć nowej trójramiennej kierownicy i wielofunkcyjnych elementów sterowania, a także nowego zestawu wskaźników w intrygującym obramowaniu.

Po raz pierwszy producent zastosował w modelu SLK system audio-komunikacyjny w nowej wersji NTG 2.5. Obecny system jest przyjaźniejszy i łatwiejszy w użyciu, a także oferuje więcej przydatnych funkcji. Wszystkie systemy audio zaopatrzono w moduł obsługi bez odrywania rąk od kierownicy (hands-free) z technologią bluetooth, a także w innowacyjny interface do urządzeń zewnętrznych umieszczony w schowku po stronie pasażera, który umożliwia pełne zintegrowanie np. z iPodem oraz obsługę z panelu sterowania systemu audio. Nowością jest także zoptymalizowany system sterowania głosowego LINGUATRONIC, który po raz pierwszy zaoferowano w modelu SLK jako wyposażenie dodatkowe. Nabywcy, którzy przykładają szczególną wagę do jakości dźwięku, będą mogli się rozkoszować muzyką nawet przy otwartym dachu. Wystarczy zamówić system harman kardon® Logic7®. Ten rozbudowany system dźwięku przestrzennego dostarczy krystalicznie czystej przyjemności w jakości niespotykanej dotychczas w samochodach z otwartym nadwoziem.

Nowe SLK ma do dyspozycji jedną z trzech jednostek napędowych, z których dwie zostały zmodernizowane. Wszystkie wyróżniają się zaskakująco niskim zużyciem paliwa, co przekłada się na obniżenie emisji CO2. Zarówno czterocylindrowy silnik w wersji SLK 200 Kompressor, jak i sześciocylindrowy sportowy silnik wersji SLK 350 zyskały dzięki zwiększeniu momentu obrotowego i mocy maksymalnej. Zmiany ominęły popularny ośmiocylindrowy silnik modelu SLK 55 AMG, ale ta niezwykła jednostka napędowa jest nadal fascynująca i w zasadzie nie ma sobie równych w segmencie SLK.

Szczególną uwagę inżynierowie poświęcili sportowemu wysokoobrotowemu silnikowi V6, który debiutuje w modelu SLK nowej generacji. Dokonując znaczących zmian konstrukcyjnych w części mechanicznej silnika, udało się tchnąć weń całkiem nowe życie. Z niezmienionej pojemności skokowej wynoszącej 3498cm3 silnik ten uzyskuje 224kW/305kM przy 6500 obr./min, czyli całe 24kW/33kM więcej, niż w poprzedniej wersji. Odnotowano również nieznaczny wzrost maksymalnego momentu obrotowego (o 10 Nm), który osiąga obecnie 360Nm przy 4900 obr./min. Tę istotną poprawę charakterystyk osiągnięto, podwyższając dopuszczalne obroty do 7200 obr./min, zwiększając stopień sprężania, stosując nowy kolektor ssący i dokonując sporych zmian w układzie rozrządu. Silnik ten dostarcza emocji także swoim dźwiękiem – dopracowano układ wydechowy, dzięki czemu otrzymano prawdziwie sportowe brzmienie, szczególnie mocne, gdy silnik pracuje na pełnych obrotach.

Układy sterujące pracą silnika współpracują z automatyczną przekładnią 7-TRONIC i dodatkowo otwierają przepustnicę przy redukcji biegów. Powoduje to przyjemne dla ucha rasowe brzmienie silnika, ale – przede wszystkim – minimalizuje zmiany w momencie przenoszonym na koła. Mimo znaczącego wzrostu możliwości tego silnika, udało się w istotny sposób ograniczyć spalanie paliwa. We współpracy z ręczną sześciobiegową przekładnią uzyskano zużycie 9,5 l/100km w cyklu mieszanym, co oznacza spadek spalania o 1,1 l/100 km. W połączeniu z siedmiobiegowym automatem silnik zużyje 9,2 l/100 km w cyklu mieszany, a więc o 0,9 l/100 km mniej, niż w poprzedniej wersji. Ograniczenie zużycia paliwa przekłada się na zmniejszoną o 23 g/km emisję CO2, która wynosi obecnie 219 g/km z automatyczną przekładnią (przy ręcznej przekładni emisję CO2 zredukowano o 28 g/km, otrzymując 227 g/km).

Wszystkie trzy nowe wersje silników wyposażono w precyzyjną sześciostopniową przekładnię ręczną. SLK 55 AMG pozostał przy 7G-TRONIC, czyli sportowej siedmiobiegowej przekładni automatycznej. SLK 200 może posiadać pięciobiegową przekładnię automatyczną, a bardziej sportowe modele SLK 280 oraz SLK 350 wyposażane są opcjonalnie w przekładnie automatyczne 7G-TRONIC lub nawet 7G-Tronic Sport z dźwigienkami zmiany biegów przy kierownicy.

Droga do przyszłości: S 300 BLUETEC HYBRID i ML 450 HYBRID

Mercedes-Benz w swojej strategii „Droga do przyszłości” postawił sobie następujące długofalowe cele rozwojowe: budowa oszczędnych i przyjaznych dla środowiska samochodów wysokiej klasy, zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i wygody, stworzenie odprężających warunków podróżowania. Szczególnym punktem tej strategii jest opracowanie modułów napędowych zawierających przede wszystkim zoptymalizowany silnik spalinowy oraz wybór indywidualnego rozwiązania w technologii hybrydowej. Dzięki temu możliwe będzie użycie dwóch obecnych źródeł mocy razem lub osobno, zależnie od kategorii pojazdu, sposobu eksploatacji i woli użytkownika.

W 2008 r. na targach North American International Auto Show w Detroit Mercedes-Benz pokazuje dwa szczególnie oszczędne i przyjazne dla środowiska samochody przyszłości. S 300 BLUETEC HYBRID korzysta z tej samej technologii kontroli czystości spalin silników dieslowskich BLUETEC, która nadzoruje pracę najczystszych silników spalinowych na świecie i która została zaprezentowana w USA w 2006 r., a teraz została połączona z modułem hybrydowym. ML 450 HYBRID z silnikiem benzynowym V6 wyposażono w niezwykle zaawansowany moduł hybrydowy o dwóch trybach pracy, umożliwiający jazdę wyłącznie z napędem elektrycznym. Tak więc firma ze Stuttgartu pewnie kroczy po obranej przez siebie „Drodze do przyszłości”, którą wyznaczono jesienią 2007 r. wyjątkowym pokazem niezwykle ekonomicznych i przyjaznych dla środowiska pojazdów na targach samochodowych we Frankfurcie.