Jost Capito dyrektor Global Performance Vehicles „Nowy Ford Focus to ekscytujący model, zbudowany z myślą o pasjonatach motoryzacji.” Nowy dział Forda został utworzony z Ford Team RS i Sepcial Vehicles Team. Opracowana konstrukcja jest wspólna dla wszystkich rynków, a wprowadzane zmiany w Focusie są podyktowane różnicami w przepisach ruchu drogowego.
Miłośnicy usportowionej wersji mogą spać spokojnie, ponieważ pod maską w przeciwieństwie do wersji podstawowej nie odnajdziemy trzycylindrowego silnika. Lekki dwulitrowy, czterocylindrowy silnik został wykonany z aluminium. Rozwija on moc 250 KM oraz moment obrotowy w peaku 360 Nm.Przypominamy, że także i w tym modelu liczba cylindrów zmniejszyła się o jeden, gdyż poprzednio miał on pięć cylindrów, a jego pojemność wynosiła 2.5 litra. Należy mieć nadzieje, że na następne targi ten silnik nie zostanie „wykastrowany” z kolejnego cylindra. Jak zapewnia producent i ta jednostka ma brzmieć fantastycznie. Z silnikiem współpracuje sześciostopniowa przekładnia. Focus ST otrzymał nowy układ kierowniczy nazwany Ford Sport Steering System. Zapewni on jeszcze lepszą precyzję prowadzenia. System zwiększa czułość układu kierowniczego na zakrętach, a na prostych odcinkach drogi zmniejsza.ST posiada system TCS zapobiegając uślizgowi kół przedniej osi sterowany za pomocą oprogramowania EPAS. Do całości dochodzi trzy stopniowy system ESP czuwające nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów. Nie zabrakło pseudo szpery, wykorzystującej do utrzymania trakcji hamulców.Jak zawsze w porównaniu do wersji standardowej i tu zawieszenie zostało zmodyfikowane i obniżone. O dobrą przyczepność dbają 18 calowe felgi z oponami Goodyear Eagle F1 w rozmiarze 235/40 R18, były one testowane na znanym torzeNürburgring.Producent zadbał o sportowy image zarówno wnętrza jak i nadwozia. Wersja ST będzie dostępna w trzech wersjach wyposażenia ST1, ST2 oraz ST3.