Inna, lecz złączona tymi samymi ideałami kontynuowanymi przez ostatnich 90 lat.

Korzenie

Podczas gdy początki koncernu Mitsubishi sięgają 1870 roku, historia Mitsubishi jako producenta samochodów zaczęła się na długo przed tym, jak Dział Pojazdów Silnikowych Mitsubishi Heavy Industries został przekształcony w osobną spółkę „Mitsubishi Motor Corporation” w 1970 roku, a jeszcze dłużej przed tym, gdy powrócił do rodziny Mitsubishi w 2004 roku.

Pierwszy pojazd Mitsubishi to Model A, pierwsza próba seryjnej produkcji samochodów osobowych w Japonii, przeprowadzona 90 lat temu przez Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd., poprzednika obecnej Mitsubishi Heavy Industries, Ltd.

Dwa prototypy Modelu A, powstałe w efekcie tych starań były prezentowane przy drodze do budynku Yaesu w dzielnicy Tokio Marunouchi. Zostały również przedstawione przez Mitsubishi Internal Combustion Engine Co., Ltd., jako eksponaty na Wystawie Pokoju w Tokio w marcu 1922, gdzie wzbudzały ogromne zainteresowanie.

Eksperymentowanie

Pan Nakagawa który był w tamtym czasie odpowiedzialny za silniki, później wspominał: „W konstruowaniu silnika było wiele eksperymentowania i zgadywania - koła zębate, system chłodzenia. Używaliśmy kamieni szlifierskich do obróbki i pasowania kół skrzyni biegów przed montażem, ale potem i tak musieliśmy jeździć dookoła lokalnej szkoły przez cały dzień by się dotarły. Wiele rzeczy, które musieliśmy robić, by zbudować Model A byłoby nie do pomyślenia w dzisiejszych samochodach”.

Pan Ushida, który kierował projektowaniem silnika dodał: „Samochód miał dużą drewnianą kabinę w połączeniu z 35 konnym silnikiem. Nie było tolerancji produkcyjnych, wiec rozmiary zależały od umiejętności i instynktów pracowników prowadzących obróbkę. Dopiero, gdy zdarzyło nam się kilka przypadków zablokowania mechanizmów, zdołaliśmy ustalić właściwe tolerancje produkcyjne. Koła zębate nie były właściwie wycentrowane, więc było dużo tarcia pomiędzy zębami, co powodowało znaczny hałas. Kabina pasażerska była produkowana w oparciu o doświadczenia z produkcją konnych bryczek i była niezwykle ciężka, jak na swoje rozmiary. Prędkość maksymalna wynosiła około 30 km/h. Dobrze pamiętam wielką radość z trąbienia klaksonem podczas jazdy”.

Próbna produkcja

Produkcja zaczęła się w sierpniu 1917 roku w fabryce silników spalinowych należącej do stoczni Kobe Mitsubishi, części Mitsubishi Shipbulding Co., Ltd. Potem została przeniesiona do Nagoya po tym, jak w maju 1920 roku otwarto tam Mitsubishi Internal Combustion Engine Manufacturing Co., Ltd.

Mitsubishi Model A zostało wprowadzone na rynek i było sprzedawane przez Ohte-Shokai K.K., przedsiębiorstwo założone wspólnie przez Mitsubishi Shipbuilding i Mitsubishi Corporation w 1918 roku w celu sprowadzania i sprzedaży samochodów oraz opon produkowanych w Stanach Zjednoczonych.

Jednak po czteroletniej próbnej produkcji i wytworzeniu 20 samochodów (i dwóch prototypów) produkcja Mitsubishi Model-A została zatrzymana, gdy w 1921 roku produkcja samolotów uzyskała w Mitsubishi wyższy priorytet niż samochody.

Warto także wymienić ciężarówki i inne maszyny:

- 1918: „T1”, pierwsza ciężarówka Mitsubishi, której trwałość została przetestowana naznaczącym w tym czasie dystansie 1000 km;- 1931: „450AD”, pierwszy japoński silnik Diesla (z bezpośrednim wtryskiem) przeznaczony do pojazdów mechanicznych;- 1932: „B46”, pierwszy autobus Mitsubishi, największy i najmocniejszy w tamtych czasach;- 1936: „PX33”: pierwszy w Japonii pojazd z napędem na cztery koła i przodek dzisiejszego Pajero, Outlandera i L200.

Dziedzictwo na przyszłość

Niezależnie od wszystkiego ten pojazd był wtedy pionierski i od tego momentu Mitsubishi pozostaje pionierem. W tych wczesnych latach było nim nawet bardziej, samochody produkowane były przez okrętowe i lotnicze działy Mitsubishi.

Stąd pochodzi skupienie Mitsubishi Motors na kreatywnej inżynierii i wynikająca z niego reputacja precyzji, niezawodności, jakości i wysokich parametrów pojazdów przez nie produkowanych – osiąganych w różnych warunkach – na drodze, poza nią, w turystyce i sporcie.

Samochód wystawiony w Genewie jest repliką zbudowaną w 1972 roku z wykorzystaniem materiałów z epoki. Zazwyczaj jest wystawiany w MAG („Mitsubishi Auto Galery”) – 1,100-metrowej, otwartej w 1989 roku galerii aut Mitsubishi, , znajdującej się w centrum Badań i Rozwoju MMC w Okazaki w Japonii.

Główne dane techniczne – Model-A:

długość: 3,830 metra;szerokość: 1,620 metra;wysokość: 2,070 metra;rozstaw osi: 2,727 metra;rozstaw kół: 1,400 metra;masa: 1,300kg.

Silnik:typ: 4 cylindrowy – benzynowy – chłodzony cieczą;pojemność skokowa: 2,765 cm3;moc: 35 KM.

Dzień dzisiejszy

Dziś Mitsubishi to duży i prężny koncern. W Genewie przebojami marki są: nowy Outlander - pełna gama modeli (z 4 silnikami: 2.0 Diesel, 2.2 Diesel Common Rail, 2.4 benzynowy, 3.0 V6 - Outlander-V6 Concept) oraz Prototype X - zwiastun nowego Lancera Evolution. Oba pojazdy cieszą się ogromnym zainteresowaniem: napiszemy o nich osobno!