Aktualna generacja, nawiązująca do modelu Demio, jest co prawda dobrym autem, ale recepta na zaoferowanie jak największej przestrzeni na minimalnej powierzchni pod względem marketingu nie wypaliła. Dla wymyślnych Europejczyców ważny jest design, który w wypadku Mazdy 2 nie należał do najbardziej udanych. Dlatego szefowie Mazdy zdecydowali się na radykalny krok i z najbardziej konserwatywnej Mazdy zbudowali najciekawszy model w stylu Zoom-Zoom. Samochód do klasy subkompaktów wnosi prawie wyścigowe kształty, częściowo zapożyczone ze studium Sassou. Mazda 2 na rok modelowy 2008, zbudowana na płycie podłogowej nowego Forda Fiesta, na początku trafi na rynek z trzema silnikami benzynowymi MZR DOHC: 1,3 (55 i 62 kW) i 1,5 (76 kW). Diesel 1,4 MZ-CD pojawi się kilka miesięcy później. Wymiary auta nieznacznie zmalały – długość 3885 mm oznacza ubytek 40 mm, szerokość wynosi 1695 mm, wysokość 2490 mm, a rozstaw osi jest o długości 2490 mm. Masa auta zmniejszyła się o 100 kg, a średnie zużycie paliwa spadło średnio o 15 %. Bagażnik ma przeciętnych jak na tę klasę 250 litrów. W wyposażeniu opcjonalnym nie zabraknie ESP. Do europejskich salonów sprzedaży auto trafi już latem tego roku, inne części świata doczekają się później. Ciekawostką jest, że w 2008 roku Mazda 2, podobnie jak technicznie spokrewniona Fiesta, trafi na rynek północnoamerykański, bowiem z powodu wzrastających cen paliwa Amerykanie zaczynają zauważać także auta mające poniżej 4 metrów długości.
Genewa 2007: nowe wcielenie Mazdy 2
Zupełnie nowy, atrakcyjnie zaprojektowany najmniejszy model Mazdy w Europie przyjeżdża, by poprawić wyniki sprzedaży marki.