Patriot jest przedstawicielem segmentu SUV klasy kompaktowej, który obok użyteczności oraz napędu 4x4 – daje poczucie swobody i przyjemności z jazdy. Jest także nową, atrakcyjną ofertą cenową w gamie produktów tej marki i będzie dostępny na rynkach światowych zarówno w wersji dla ruchu prawo- jak i lewostronnego (RHD i LHD).

- Jeep Patriot to atrakcyjna nowość w segmencie kompaktowych SUV – mówi Thomas Hausch, dyrektor ds. światowej sprzedaży i marketingu w Chrysler Group. Jego możliwości w połączeniu z klasyczną stylizacją Jeep, funkcjonalnością wnętrza i niskim zużyciem paliwa to interesująca oferta za niewygórowaną cenę dla dotychczasowej, ale i ogromna zachęta dla nowej klienteli.

Wywodzący się z projektu Jeep Patriot Concept, prezentowanego na Salonie Samochodowym IAA 2005 we Frankfurcie, dzisiejszy Patriot jest nowoczesną interpretacją tradycyjnej stylistyki Jeep’a, która łączy typową dla SUVa bryłę nadwozia i funkcjonalność wnętrza z osiągami, właściwościami jezdnymi, ekonomią paliwową oraz ceną samochodu klasy kompaktowej.

Jego wartość dla klienta podnosi bogate standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, m.in.boczne kurtynowe poduszki powietrzne, ABS, ESP oraz system zapobiegający wywróceniu ERM.Wszystkie wersje i odmiany tego pojazdu oferowane na rynkach Europy i świata posiadająsystem stałego, aktywnego napędu Freedom Drive I™ z możliwością zblokowania obu osi w trybie "Lock".

Na rynkach światowych – poza Ameryką Północną – Jeep Patriot dostępny będzie w drugim kwartale 2007 roku jako Patriot Sport i Patriot Limited. Pojazd ten jest integralnym elementem ofensywy produktu marki Jeep®, której efektem jest rozszerzenie gamy pojazdów z trzech modeli oferowanych w roku 2005 – do siedmiu w 2007, liczebnie najbogatszej w ciągu 65-letniej historii marki Jeep.

Nowoczesna interpretacja klasycznej stylizacji

Jeep Patriot to Jeep z krwi i kości, adresowany do klienteli segmentu kompaktowych SUV-ów, która ceni sobie tradycyjną stylistykę tej marki. Nieco surowy w formie, zachowuje kluczowe atrybuty swej marki – mistrzostwo, autentyczność, poczucie wolności i ducha przygody, jest przy tym ekonomiczny, funkcjonalny i wszechstronny – stanowiącprawdziwie atrakcyjną wartość dla swego właściciela.

- Ponadczasowość i celowość stylizacji nowego Patriot’a ilustrują proste, geometryczne kształty i płaskie powierzchnie – mówi TrevorCreed, wiceprezes ds. projektowania pojazdów. Wszystko to daje twardy i kompetentny, off-road’owy image tego auta.

Założeniem konstrukcyjnym Patriot’abyłaodporność na ciężkie warunki jazdy i wysoka użyteczność na co dzień. Na klasycznie markowe oblicze nowego Jeep’a składa się charakterystyczna, siedmiodzielna krata chłodnicy, potężny zderzak przedni oraz tradycyjnie okrągłe reflektory.

Nieznacznie pochylona szyba czołowa oraz bliska pionu klapa tylna tworzą nietrudny dorozpoznania widok boczny z typowymi dla Jeep’a - trapezoidalnyminadkolami. Wrażeniu bezpieczeństwa i solidności sprzyja wysokie prowadzenie linii okien bocznych. Niemal pionowe okno tylne ponad wyraźnie zarysowanym zderzakiem nadwozia jeszcze bardziej podkreśla obszerność wnętrza i użyteczny charakter pojazdu. Wygodny dostęp do funkcjonalnego wnętrza umożliwiają dwie pary drzwi bocznych i pokaźna klapa tylna.

Użyteczność na zewnątrz i w środku

Funkcjonalne wnętrze Patriot’a stwarza niespotykane możliwości przewozu przyjaciół oraz ich bagażu. Wysoka pozycja kierowcy potęguje wrażenie panowania nad drogą, a dzięki 2635-milimetrowemu rozstawowi osi kabina jest bardzo obszerna. Przestrzeń na głowę dla kierowcy i pasażera przedniego sięga 1040 mm, przestrzeń na nogi 1032 mm, a szerokość na poziomie bioder – 1329 mm.

W części tylnej kabiny przestrzeń na głowy pasażerów wynosi 1014 mm, na nogi 1000 mm, a standardowa pojemność ładunkowa – 651 litrów (wg SAE). Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń ładunkowa rośnie do 1535 litrówi do 1775 litrów – gdy złożone jest także oparcie przedniego prawego fotela. Towystarcza, by przewieźć prawie 2,5 metrową drabinę, narty lub dobrych kilka bali składu drewna.W dodatku wyposażenie wnętrza obejmuje szeregelementów i rozwiązań, rzadko spotykanych w pojazdach typu SUV klasy kompaktowej.

Są to między innymi:

- opcjonalny 9-głośnikowy system audio Boston Acoustic Premium Sound o mocy 458 watów z subwooferem i dwoma głośnikami w odchylanym panelu klapy tylnej z przeznaczeniem na imprezy plenerowe;- system pełnoekranowej nawigacji satelitarnej GPS (wyposażenie opcjonalne);- dwufunkcyjna akumulatorowa lampa oświetlenia bagażnika, która po wyjęciu z obsady sufitowej służyć może także jako poręczna latarka;- przesuwany o 76 mm podłokietnik środkowy dla wygody kierowców o różnym wzroście – z odchylanym schowkiem na telefon komórkowy lub odtwarzacz MP3;- składane płasko na kształt poręcznego stolika oparcie fotela przedniego pasażera;- dzielone i składane 60/40 siedzenia tylne z możliwością regulacji pochylenia oparcia;- wyjmowany i zmywalny panel podłogi bagażnika Ultra Floor™ o nośności 113 kg;- niepłowiejąca, plamo-odporna, antybakteryjna i odporna na obce zapachytkaninowa tapicerka siedzeń YES Essentials™ (opcja wyposażenia).

Technika napędu 4x4

W swym standardowym wyposażeniu wszystkich modeli oferowanych poza Ameryką Północną Jeep Patriot posiada system napędu Freedom Drive Idający pewność zachowania się pojazdu na drodze, a szczególnie przydatny w złych warunkach pogodowych i niskiej przyczepności kół do nawierzchni.

Freedom Drive I jest układem stałego, aktywnego napędu na cztery koła z możliwością załączenia trybu "Lock". Doskonale sprawdza się w codziennym użytkowaniu oraz na śniegu i podczas opadów deszczu. Układ może pracować w trybie elektronicznego zblokowania sprzęgła osiowego "Lock" – umożliwiając sprawne poruszanie się w głębszym piasku, śniegu i innych tego typu podłożach w warunkach obniżonej trakcji. W trybie "Lock" na oś tylną przekazywane jest do 60 procent dostępnego momentu obrotowego.

W wersjach przeznaczonych na rynki międzynarodowe prześwit pojazdu wynosi 203 mm a kąty natarcia, zejścia i rampowy – odpowiednio 21, 33 oraz 20 stopni. Wyposażeniem seryjnym modeli Patriot Sport i Limited są 17-calowe obręcze aluminiowe i ogumienie wielosezonowe. Jeep Patriot to doskonałe świadectwo, iż użyteczność, wszechstronność i bezpieczeństwo nie muszą się wzajemnie wykluczać.

Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa pojazdu obejmuje:

- wielostopniowe czołowe poduszki powietrzne nowej generacji;- boczne poduszki kurtynowe;- program elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP;- wspomaganie hamowania awaryjnego BAS;- system kontroli trakcji TCS;- system zapobiegania wywróceniu się pojazdu ERM;- system przeciwblokujący hamulce ABS z funkcją wykrywania pogorszonego podłoża.

Mocne, ale oszczędne silniki

Jeep Patriot wyposażony jest w zespół napędowy charakteryzujący się wysokimi osiągami, oszczędnością w zużyciu paliwa i zaawansowanym poziomem konstrukcyjnym za przystępną cenę.

Podstawową jednostką napędową modeli Partiot Sport i Patriot Limited jest silnik o pojemności 2,4 litra o mocy 125 kW (170 KM) i momencie obrotowym 222 Nm. Silnik posiada układ zmiennych faz rozrządu VVT dla zaworów ssących i wydechowych, który oprócz optymalizacji krzywej momentu obrotowego – powoduje podwyższenie realnej mocy i płynności pracy silnika, obniżając jednocześnie zużycie paliwa i głośność jego pracy w porównaniu z konstrukcjami pozbawionymi systemu Dual VVT. Jednostka ta współpracuje standardowo z pięciostopniową przekładnią manualną albo w opcji – z bezstopniową przekładnią automatyczną CVT.

Bezstopniowa przekładnia CVT drugiej generacji została skalibrowana pod kątem charakterystyki pracy silnika i precyzji przełożeń, co pozwala oszczędzać około 6-8 procent zużywanego paliwa w porównaniu z tradycyjną 4-stopniową skrzynią automatyczną. Z uwagi na płynny dobór przełożeń polepszają się również osiągi pojazdu, szczególnie w ważnym dla wyprzedzania zakresie prędkości 48 – 96 km/h. Przekładnia CVT wyposażona jest w funkcję Auto Stick, która umożliwia ręczną zmianę przełożeń w symulacji sześciu kolejnych biegów.

Na wielu rynkach światowych popularną opcją napędu będzie silnik wysokoprężny. Nowoczesna 16-zaworowa jednostka wysokoprężna o pojemności 2,0 litrów posiada wysokociśnieniowy układ wtrysku bezpośredniego oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic spalin. Rozwija moc 103 kW (140 KM) i maksymalny moment obrotowy 310 Nm przy zaledwie 1750 obr/min. Sinik ten występuje w parze z sześciostopniową przekładnią manualną.

Produkcja

Produkcję pojazdów Jeep Patriot podjął czwartym kwartale 2006 zmodernizowany zakład Belvidere Assembly Plant (stan Illinois). Standardowy Silnik Światowy o pojemności 2.4 litra pochodzi z fabryki Global Engine Manufacturing Alliance Assembly (GEMA) w mieście Dundee (stan Michigan).

Marka Jeep

Pojazdy 4x4 marki Jeep należą do powszechnie znanych i cenionych pod względem wszechstronności i nowoczesności. Pod koniec 2007 roku rodzina Jeep’a na rynkach świata obejmować będzie modele: Jeep Commander, Grand Cherokee, Cherokee (Liberty w Ameryce Płn.) oraz Wrangler – a ponadto Jeep Compass i Patriot oraz nowy, czterodrzwiowy Wrangler Unlimited. Wszystkie te modele mogą być napędzane silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi.

Sprzedaż pojazdów marki Jeep poza Ameryką Północną w roku 2006 osiągnęła 85 591 sztuk, liderem sprzedaży na rynkach światowych był Jeep Grand Cherokee, który znalazł 39208 nabywców.

Global Engine Manufacturing Alliance (GEMA)

Silnik Światowy (tą nazwą określone są też dwa wyżej wymienione motory), to gama jednostek napędowych produkowana jest przez zakład GEMA w Dundee (stan Michigan). GEMA stanowi współwłasność DaimlerChrysler Corporation, Mitsubishi Motor Corporation oraz Hyundai Motor Company. Poprzez partnerską optymalizację zasobów, odpowiednie wykorzystanie ekonomiki w skali globalnej, elastyczności zespołów roboczych oraz oprzyrządowania – GEMA zmierza w kierunku tworzenia nowych wzorców na polu racjonalizacji wytwarzania silników dla przemysłu motoryzacyjnego.