Po prezentacji czwartego z kolei modelu o znaczeniu strategicznym o nazwie Splash, przyszedł czas na premierę piątego projektu nazwanego roboczo Concept A-Star. Zawarto w nim najważniejsze motywy nadchodzącego modelu produkcyjnego. Samochód można oglądać na stoisku Suzuki na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie.

Priorytet: ochrona środowiska

Model, który trafi do produkcji seryjnej to pięciodrzwiowy hatchback należący do segmentu A, zaprojektowany z wielką troską o ochronę środowiska i komfort. Samochód wyposażony będzie w nowy silnik benzynowy o konstrukcji aluminiowej i pojemności 1,0 litra, spełniający wymogi normy Euro 5, o emisji CO2 niższej od europejskich konkurentów (celem jest osiągnięcie poziomu poniżej 109 g/km). Podobnie, jak poprzednie modele zaprojektowane w ramach światowej strategii Suzuki, samochód będzie łączył sportowe, fascynujące własności i osiągi z wyjątkowo niskim zużyciem paliwa.

Nowy aluminiowy silnik o pojemności 1.0 litra będzie produkowany przez zakłady Maruti Suzuki India, a manualna skrzynia biegów – przez Suzuki Powertrain India, należący do SMC, znajdujący się w sąsiedztwie Maruti Suzuki India w Manesar.

Samochód koncepcyjny z Indii

Concept A-Star jest pierwszym samochodem koncepcyjnym, nad którym począwszy od wstępnego etapu prac stylizacyjnych pracowali specjaliści działu badań i rozwoju firmy Maruti Suzuki India. Jest to najlepszy dowód uznania dla kwalifikacji indyjskich inżynierów.

Samochód produkcyjny, który odziedziczy wiele motywów i cech stylistycznych modelu Concept A-Star będzie produkowany w zakładzie Maruti Suzuki India w Manesar z przeznaczeniem głównie na rynki europejskie, ale będzie sprzedawany także w innych krajach, w tym w Indiach. Początek produkcji zaplanowano na październik 2008 roku. Pierwsze partie samochodów trafią do Europy w grudniu 2008, a później także na rynki innych krajów całego świata.

Najważniejsze cechy modelu Concept A-Star to: sportowa, wyróżniająca stylizacja w europejskim stylu z akcentami indyjskimi, dobre osiągi i obszerne nadwozie odpowiadające wymogom europejskiego samochodu miejskiego, doskonały współczynnik aerodynamiki oraz silnik o wysokich parametrach i pojemności skokowej 1.0 litra, zapewniający niskie zużycie paliwa.

Piąty model światowej strategii SMC jest zarazem drugim modelem drugiej fazy tej strategii. Motywem przewodnim drugiej fazy jest rodzina, a zatem projektanci tego konceptu skupili się na zapewnieniu jak najbardziej komfortowych waunków podróżowania dla wszystkich członków rodziny. Model pozostaje jednak wierny duchowi sportu, który wyraża hasło Suzuki “Way of Life!”. Najmniejszy spośród modeli strategicznych SMC jest pojazdem przyjaznym dla środowiska.

Sportowy duch podkreślony jest w modelu Concept A-Star poprzez dynamiczny wygląd sylwetki, przekazujący sportowe geny Suzuki, uwypuklone błotniki i duże koła. Różowe akcenty mogą sugerować, do kogo skierowany będzie model produkcyjny.

Stylizacja

Stylizacja modelu Concept A-Star jest wynikiem współpracy stylistów japońskich i indyjskich, pracujących pod nadzorem japońskiego szefa. Dominuje jednak styl europejski, harmonizujący z łatwością i przyjaznością użytkowania, ważną dla rodzin europejskich, ale widoczne są akcenty indyjskie, podkreślające pochodzenie samochodu będącego pierwszą w historii Suzuki konstrukcją japońsko-indyjską. Rezultatem jest widoczna w stylizacji mieszanka wpływów kulturowych Japonii, Indii oraz Europy.

Podwozie zapewnia doskonałe walory jezdne i prowadzenie, a nadwozie o kompaktowych wymiarach zewnętrznych pozwala na łatwe manewrowanie w mieście, zapewniając przy tym wystarczającą ilość przestrzeni dla kierowcy i pasażerów. Dobry współczynnik aerodynamiki oraz silnik o wysokich parametrach i pojemności skokowej 1.0 l zapewniają niskie zużycie paliwa. Concept A-Star jest dowodem na to, że bezpieczeństwo i przyjazność dla środowiska nie muszą oznaczać rezygnacji ze stylu, charakteru czy osiągów.

Wygląd zewnętrzny

Ideą stylizacji modelu Concept A-Star jest “zręczny, sprytny samochód dla aktywnych ludzi, którzy chcą czerpać radość z jazdy”. Idea ta znajduje odzwierciedlenie między innymi w ekspresji detali kultury japońskiej i indyjskiej, a także w elegancko wyrzeźbionej, zgrabnej bryle nadwozia.

Patrząc od przodu, w oczy rzuca się duży wlot powietrza z poprzeczką, na której umieszczono nazwę samochodu, podświetalaną, gdy włączymy światła. Uwagę zwracają reflektory oraz umieszczone pod nimi światła przeciwmgielne o oryginalnym kształcie. Wygląd przedniej części samochodu jest bardzo ekspresyjny i dynamiczny.

W widoku bocznym modelu Concept A-Star uderza przewaga powierzchni metalowych nad przeszklonymi, łagodny przebieg linii dachu oraz wyraźnie zaznaczone nadkola błotników. To wszystko tworzy bardzo dynamiczną sylwetkę. Powierzchnie bryły nadwozia tworzą całość, która przyciąga wzrok ekscytującą grą świateł i cieni. Aluminiowe koła rozmieszczone niemal w narożnikach nadwozia dają wrażenie stabilności.

W tylnej części nadwozia dwie pary lamp łączą tradycyjny wygląd z elementem zaskoczenia. (Część lamp jest widoczna dopiero wówczas, gdy świecą). Światło stopu o niekonwencjonalnym wyglądzie ma charakterystyczny kształt litery „S“ stylizowanej na logo Suzuki. Podwójna rura wydechowa i dyfuzor dopełniają dynamicznego wyglądu tylnej części samochodu.

Wnętrze

Ideą stylizacji wnętrza było zapewnienie kierowcy urzekającej przyjemności z jazdy. Stylizacja wyraża sportowego ducha i przyjazność poprzez płynne kształty detali, delikatnie wypukłe powierzchnie, łagodne linie oraz różowe podświetlenie. Wszystkie materiały wykończeniowe wnętrza, kształty i kolory zaprojektowane są w taki sposób, by wywoływały pozytywne emocje.

We wnętrzu najbardziej rzuca się w oczy tablica przyrządów o oryginalnej stylizacji przyciągającej wzrok i eleganckiej, wysmakowanej linii. Jej kształt jest skomponowany z całością stylizacji wnętrza i daje wrażenie przestrzeni.

Centralny wyświetlacz ciekłokrystaliczny zapewnia możliwość sterowania radiem, klimatyzacją i nawigacją. Na kierownicy umieszczono kontrolki sterowania takimi urządzeniami, jak światła czy wycieraczki. Przycisk start/stop silnika czy kształt lewarka zmiany biegów dopełniaja sportowego wizerunku samochodu.

Sportowy, dynamiczny charakter podkreślają także fotele wykonane z czarnej skóry z różowymi akcentami, boczki tapicerskie drzwi oraz aluminiowe pedały.

Specyfikacja

- Układ napędu: silnik z przodu, napęd na przednie koła;- Pojemność: 4 osoby- Opony i koła: opony 205/45R17; obręcze aluminiowe- Typ silnika: K10B (benzynowy, 3-cylindrowy, rzędowy, poj. sk. 996cm3)- Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna- Długość całkowita: 3,580 mm- Szerokość całkowita: 1,680 mm- Wysokość: 1,400mm- Rozstaw osi: 2,360mm- Kolor nadwozia: srebrny metalik- Bezpieczeństwo: swie poduszki przednie SRS oraz dwie poduszki boczne SRS, hamulce wentylowane z przodu i z tyłu, ABS z elektronicznym podziałem siły hamowania, ESP.