Firma Ford potwierdziła wcześniej, że nowa rodzina małych samochodów będzie na całym świecie nosiła nazwę Fiesta. Z kolei Ford of Europe oznajmił, że oprócz Kolonii, gdzie produkcja zaczyna się na jesieni 2008r., od pierwszych miesięcy 2009 r. nowy model będzie produkowany też w fabryce w Walencji (Hiszpania).

Opracowany i skonstruowany w Europie, przeznaczony do sprzedaży w Europie, Azji, Afryce Południowej, Australii i obu Amerykach w latach 2008 - 2010, nowy Ford Fiesta jest pierwszym ważnym modelem powstałym w wyniku nowego globalnego procesu rozwoju produktów. Jednocześnie firma Ford zdecydowała się na utrzymanie nazwy, która ma za sobą ponad trzydzieści lat sukcesów w Europie i jest już dobrze znana w krajach Azji, Australii i Ameryki Południowej.

Nowy, dynamiczny wygląd tej globalnej rodziny małych samochodów został po raz pierwszy przedstawiony w postaci trzech pojazdów koncepcyjnych Verve, które zadebiutowały podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie we wrześniu 2007 r., Salonu Samochodowego w Guangzhou w listopadzie 2007 r. i Salonu Samochodowego w Detroit w styczniu 2008 r.

W Europie Ford Fiesta nowej generacji debiutuje w wersji produkcyjnej podczas Salonu Samochodowego Genewa 2008, a trafi do sprzedaży na jesieni 2008 r. Będzie produkowane nadwozie trzy- i pięciodrzwiowe. Do 2010 roku nowy Ford Fiesta będzie sprzedawany w krajach Europy, Azji, Afryki Południowej, Australii i obu Ameryk w różnych regionalnych wersjach powstałych na wspólnej platformie.

- Chcemy, by nowy Ford Fiesta stał się światowym standardem jakości, wzornictwa i komfortu małych samochodów i zapewniał równie ekscytujące własności jezdne, jak ekscytująco wygląda. Wierzymy, że ten całkowicie nowy model przyciągnie nową generację nabywców małych samochodów, czy to w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Chinach czy Kalifornii. Dzięki wykorzystaniu naszych zasobów globalnych, nowy Ford Fiesta ustanowi standard produktów, które odpowiadają potrzebom naszych klientów i będą przez nich doceniane –powiedział Alan Mulally, prezes i dyrektor zarządzający Ford Motor Company.

Nowy Ford Fiesta przenosi radykalną stylistykę nadwozia i wnętrza Verve Concept do realnego świata; udowadniając, że małe samochody mogą być stylowe, atrakcyjne i przemawiać do emocji. Przeczy to poglądowi, że niedrogi, mały samochód musi być prosty i nudny.

Nowy model stanowi też duży postęp w zakresie jakości wykonania oraz doboru materiałów, nadal reprezentując tradycyjne atuty Forda Fiesta takie jak praktyczność, korzystna cena, jakość jazdy i bezpieczeństwo. Wprowadza także po raz pierwszy do segmentu małych aut wiele elementów wyposażenia przejętych z dużych samochodów.

Głównym atutem Forda Fiesta była zawsze jakość jazdy; nowy model zamierza podtrzymać tę reputację.Inżynierowie Forda zajmujący się dynamiką pracowali także nad zwiększeniem komfortu jazdy i odizolowaniem kabiny od hałasów i drgań dochodzących ze strony zespołu napędowego.

W przeciwieństwie do swoich najważniejszych konkurentów w segmencie małych samochodów w Europie, które rozrosły się i przytyły, nowy Ford Fiesta praktycznie zachował swoje rozmiary. Ford Fiesta nowej generacji jest nawet lżejszy od swojego poprzednika, co korzystnie wpływa na zużycie paliwa i emisję CO2.

Fiesta dla nowej generacji

Nowy Ford Fiesta otwiera kolejny rozdział w historii popularnego małego samochodu Forda, sprzedanego w liczbie ponad 12 milionów sztuk od czasu jego wprowadzenia w 1976 r. Chociaż przez te lata ulegał zmianom i podlegał wpływom mody, zawsze pozostawał ekonomicznym, praktycznym i niezawodnym środkiem transportu dla ludzi w każdym wieku.

Począwszy od wczesnych lat 70 projekt Fiesta stał się osobistą misją Henry’ego Forda II, prezesa firmy Ford. Henry Ford był gorącym zwolennikiem małych samochodów i zjednoczył swoich pracowników wokół misji stworzenia nowego modelu. Był osobiście zaangażowany w każdy etap długiego procesu prowadzącego do wielkiego otwarcia nowego zakładu montażowego w Almusafes w Walencji, z udziałem świeżo koronowanego króla Hiszpanii Juana Carlosa.

Globalny kryzys energetyczny zadziałał jako dodatkowy bodziec i pod koniec 1973 zarząd Forda zezwolił na rozwój i wprowadzenie do produkcji projektu funkcjonującego na początku pod nazwą Bobcat. Ford Fiesta otrzymał swoją nazwę w 1974 r., po zredukowaniu listy 50 potencjalnych nazw do jedynie pięciu. Ostateczną decyzję podjął Henry Ford II. Jego wybór – Fiesta – był bardzo adekwatny, ze względu na powstanie nowej fabryki w Hiszpanii.

- Jesteśmy dumni z osiągnięć Forda Fiesta od chwili jego wprowadzenia w 1976 r. –powiedział John Fleming, prezes i dyrektor zarządzający Ford of Europe. Ford ma jasną wizję, zgodnie z którą małe samochody powinny cechować się świetną dynamiką, jakością, wyposażeniem i bezpieczeństwem na wysokim poziomie. Ta właśnie myśl przyświecała tworzeniu najnowszej, najbardziej zaawansowanej w historii generacji Forda Fiesta, a także nowego Forda Focus i Forda Mondeo.