Mitsubishi Motors zdecydowała się przydzielić oryginalnemu modelowi “i” minicar rolę „zielonego” ambasadora Ziemi.

Model “i” zadebiutował w Japonii w styczniu 2006 roku, otrzymał wiele nagród i został bardzo ciepło przyjęty przez media oraz klientów. “i” jest pierwszym etapem projektu firmy MMC, który zakłada stworzenie całej generacji pojazdów z napędem elektrycznym (zerowy poziom emisji spalin).

i-EV rozpoczął karierę jako pojazd badawczy napędzany kompaktowym i wyjątkowo lekkim silnikiem, który zasilają wysokonapięciowe akumulatory litowo-jonowe.

Przed wprowadzeniem pojazdu na rynek, MMC – wspólne z japońskimi firmami z branży elektrycznej – dokona dalszych udoskonaleń podzespołów modelu i-EV. Modyfikacje obejmą m.in. układ akumulatorów, silnik oraz elektroniczną jednostkę sterującą.

Oszczędność miejsca

i-EV został zbudowany na płycie podłogowej modelu “i” minicar. Zamiast tradycyjnego, umieszczonego przed tylną osią silnika spalinowego oraz montowanego w podłodze zbiornika paliwa pojazd wyposażono w układ akumulatorów litowo-jonowych, elektryczną jednostkę napędową, inwertor oraz inne urządzenia właściwe dla pojazdów z napędem elektrycznym.

Przekształcenie pojazdu z wersji benzynowej (“i”) w wersję elektryczną (i-EV) wymagało dokonania zaledwie kilku modyfikacji w konstrukcji nadwozia.

Dzięki silnikowy umieszczonemu przed tylną osią, zdecydowanie zwiększyła się ilość miejsca w przedziale pasażerskim (pojazd czteroosobowy). Zapewniło to również wystarczającą przestrzeń do montażu zespołu akumulatorów, co z kolei zwiększa zasięg pojazdu i, w rezultacie, podnosi jego atrakcyjność w oczach większej grupy docelowych nabywców. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że zamontowane w podłodze akumulatory obniżają punkt ciężkości pojazdu, dzięki czemu jest on bardziej stabilny na drodze.

Zainstalowany w pojeździe układ ładowania umożliwia ładowanie akumulatorów ze zwykłego gniazda zasilającego.

i-EV jest nie tylko bardziej praktyczny i przyjazny środowisku od swego poprzednika. Wypada również lepiej w kilku innych kategoriach: lepsze osiągi (lepsze o 31 proc. przyśpieszanie w zakresie od 40 do 60 km/godz.), wyższy moment obrotowy (180 Nm w porównaniu z 94 Nm dla turbodoładowanego silnika spalinowego o poj. 660 cm3 w modelu “i”), mniejszy poziom hałasu (o 5 dB) oraz niższy poziom drgań, co jest naturalną cechą pojazdów z napędem elektrycznym.

Duża moc

Akumulatory montowane w pojazdach elektrycznych muszą być wysokonapięciowe. Dlatego w modelu i-EV instalowano zespół wysokonapięciowych akumulatorów litowo-jonowych, z których każdy składa się z 22 modułów po 4 ogniwa na moduł. Każdy moduł może zostać umieszczony pod podłogą pionowo lub poprzecznie.

W 2007 docelowy zasięg dla pojazdów flotowych po jednym ładowaniu wynosił 160 km (gdzie dystans ten pokonano w 10-15 etapach).

i-EV oferuje dwa tryby ładowania:- Tryb domowy (Household Charging System – napięcie 100 V lub 200 V) umożliwia ładowanie akumulatorów w domu lub na parkingu. Akumulatory można ładować ze zwykłego gniazdka zasilania, do którego należy podpiąć wtyczkę znajdującą się po prawej stronie pojazdu. Używając tańszego energii nocnej, i-EV zostanie naładowany w 7 godzin, jeśli podłączono go do gniazda o napięciu 200 V (14 godzin – gniazdo o napięciu 100 V).- Tryb ładowania ekspresowego (Quick Charger System) umożliwia szybsze naładowanie akumulatorów. Aby skorzystać z tej funkcji, należy użyć wtyczki znajdującej się po lewej stronie pojazdu. Przy użyciu trójfazowego trybu Quick Charge System (200 V 50 kW), w ciągu zaledwie pół godziny akumulatory i-EV zostaną naładowane w maksymalnie 80-ciu procentach.

Dane techniczne