Rajdy WRC i Dakar to z pewnością najtrudniejszy poligon doświadczalny dla firmy MMC, ale to właśnie dzięki takim imprezom umacnia się pozycję na rynku oraz wzrasta popularność modeli „cywilnych”. I to rajdy przyczyniły się w znaczącym stopniu do powstania takich legend motoryzacji, jak Lancer Evolution (duch sportowy) oraz Pajero (ekspert w dziedzinie napędu na cztery koła)… i vice versa!

Mimo odwołania Rajdu Dakar 2008, gościnna obecność modelu Pajero Evolution w Genewie przypomni odwiedzającym o dwunastokrotnym triumfie tego modelu w morderczym rajdzie. Bedzie to jednocześnie hołd złożony możliwościom Pajero oraz firmie Mitsubishi, która od lat słynie ze świetnych napędów 4WD.

Poprzednia wersja modelu Pajero Evolution to znakomity pojazd rajdowy, który swą stylistyką zainspirował twórców nowego L200 oraz Outlandera. Jednocześnie Pajero Evolution zawsze był swego rodzaju stylistycznym wyrzutkiem, ponieważ jego wyjątkowy design ciężko na pierwszy rzut oka połączyć ze stylistyką innych modeli Pajero.

Pajero Evolution to samochód rajdowy typu Super Production, który spełnia wszelkie, obowiązujące od 2002 roku wymogi techniczne Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) dotyczące zmodyfikowanych pojazdów cross-country (Group T1).

Choć nazwa obecnej wersji nie uległa zmianie, Pajero Evolution 2008 osiągnął już niemal swą doskonałą formę. Konstrukcję pojazdu zmodyfikowano tak, aby spełniał on wszelkie kryteria zgodne z najnowszymi wytycznymi i przepisami. Jednak udoskonalenia mają również niebagatelny wpływ na osiągi, prowadzenie i inne cechy pojazdu.

Modyfikacje wprowadzono w układzie wydechowym i dolotowym, gdzie zastosowano nowy ogranicznik dopływu powietrza o średnicy 31 mm (wcześniej 32 mm). Zoptymalizowano przełożenia by dostosować je do nowej pięciostopniowej skrzyni biegów, która zastąpiła sześciostopniową przekładnię z wersji na Rajd Dakar w 2007 roku. Aby wydłużyć żywotność zastosowano również sprzęgło o większej średnicy.

Jednocześnie, ostatni rok upłynął konstruktorom Mitsubishi na intensywnych testach zawieszenia. Skoncentrowano się głownie na poprawieniu stabilności toru jazdy podczas wykonywania manewrów, zwiększeniu osiągów w trudnym terenie oraz podniesieniu komfortu jazdy. Częścią programu badań był trzytygodniowy test przeprowadzony w lipcu 2007 roiku w Maroku. Team Mitsubishi pokonał wówczas łączny dystans 7600 km. Poprawione właściwości jezdne w pełni rekompensują nieco słabsze osiągi oraz nieznacznie niższy moment obrotowy.

Dane techniczne

Mitsubishi Pajero Evolution (MPR13)Rajd Dakar 2008 (kategoria T1 – zmodyfikowane pojazdy cross-country)

- Długość: 4 195 mm;- Szerokość: 1 990 mm;- Rozstaw osi:2 775 mm;- Rozstaw kół przednich / tylnych: 1 750 / 1 750 mm;- Silnik: oparty na MIVEC – 6 cylindrów, 24 zawory, dwa wałki rozrządu w głowicy (DOHC), kolektor dolotowy o stałej objętości, układ olejenia z - suchą miską olejową;- Układ paliwowy: wielopunktowy wtrysk paliwa (ECI);- Pojemność skokowa: 3 997cm3;- Moc maksymalna: 188 kW (255 KM) przy 4500obr./min,412 Nm (42,0 kGm)przy 3 500 obr./min;- Przekładnia: 5-stopniowa Ricardo, sekwencyjna zmiana biegów z możliwością mechanicznej zmiany przełożeń;- Napęd: na dwie osie, stały z mechaniczną blokadą centralnego mechanizmu różnicowego;- Przedni dyferencjał: samoczynnie blokowany typu Xtrac;- Tylny dyferencjał: samoczynnie blokowany typu Xtrac;- Zawieszenie: przód - niezależne, z podwójnymi wahaczami trójkątnymi, sprężyny śrubowe i drążki stabilizujące; tył - niezależne, z podwójnymi wahaczami trójkątnymi, sprężyny śrubowe i drążki stabilizujące;- Dampers: amortyzatory BOS (podwójne przy każdym kole), z regulowaną siłą tłumienia i systemem stabilizatorów;- Układ kierowniczy: ze wspomaganiem, przekładnia zębatkowa;- Skok koła: 250 mm – przód i tył;- Układ hamulcowy: przód i tył - tarcze wentylowane (Brembo), z sześciotłoczkowymi zaciskami (Brembo);- Felgi: ze stopów metali lekkich, 7 x 16;- Opony: BF Goodrich 235 / 85 R16;- Minimalna masa własna: 1 825 kg;- Inne dane: przestrzenna rama rurowa z wysokogatunkowej stali, nadwozie i podłoga z włókien węglowych – struktura plastra miodu;- Pojemność zbiornika paliwa: 500 litrów (zasięg na odcinku specjalnym ± 800 km - 400 kg dodatkowej masy przy pełnym zbiorniku paliwa),