„Koncepcja Renegade to pojazd z elektrycznym napędem każdej osi.” – mówi Tony Shamenkov, główny projektant nadwozia.

Podstawowym przesłaniem konstrukcyjnym nowego Jeep’a jest szeroko pojęta odpowiedzialność za stan środowiska naturalnego, stąd pojazd ten skonstruowano z materiałów nadających się do powtórnego wykorzystania.

Jeep Renegade adresowany jest do klientów segmentu „zielonej estetyki” – zorientowanej na bezwzględną ochronę środowiska, lecz doceniającej innowacyjność w stylu ‘high-tech’ i dobre osiągi pojazdu w warunkach przestrzegania wymogów ekologii.

Technologie napćdu

Istotnym elementem systemu napędu koncepcyjnego Renegade jest bateria akumulatorów litowo-jonowych o pojemności wystarczającej na przejechanie 64 kilometrów. Zwiększenie zasięgu do 664 km umożliwia ‘range extender’ – w tym przypadku jest to niewielki, 3-cylindrowy silnik wysokoprężny BLUETEC o pojemności 1,5 litra. W razie potrzeby jednostka ta zdolna jest wytworzyć moc 117 KM DIN (86 kW) przy znacznie niższej emisji spalin niż klasyczne silniki benzynowe. Średnie zużycie paliwa Renegade wynosi około 2,1 litra/100 km – tj. cztero- lub pięciokrotnie mniej niż ekwiwalentnego pojazdu napędzanego wyłącznie silnikiem benzynowym.

Niskiemu zużyciu energii sprzyja system jej odzysku podczas hamowania (renegerative braking) oraz lekka, aluminiowa architektura pojazdu. Skuteczny napęd 4x4 – łącznie z reduktorem terenowym oraz blokadą mechanizmów różnicowych zapewniają dwa silniki elektryczne o mocy 200 kW (272 KMDIN) kaýdy.

Nadwozie

Charakter „jedności z naturą” koncepcyjnego Renegade podkreślony został wielkimi nadkolami, równie potężnymi kołami i ogumieniem oraz niską szybą czołową typu ‘speedster’ – elementami zwiastującymi sprawność w warunkach terenowych oraz dużą dozę przyjemności z jazdy.

Godne uwagi są specyficzne detale nadwozia – oprawione w gumę, ‘techniczne’reflektory i lampy tylne oraz trójkątne prześwity fantazyjnie tłoczonych drzwi kierowcy i pasażera.

Mimo obecności pałąka kapotażowego – Jeep Renegade nie posiada dachu. Ale w zamian za to znajdujący się za kokpitem bagażnik można wyposażyć w pokrywy różnego przeznaczenia, m.in. zwykłą płaską albo do przewozu sprzętu rekreacyjnego w postaci roweru albo kajaka. W wersji „surowej”– bagażnik mieści dwa skutery wodne i pojemnik na inny sprzęt pod spodem. W komplecie są korki drenów i apteczka pierwszej pomocy.

Jeep Renegade o masie własnej 1429 kg, ma długość całkowitą 3885 mm, szerokość (w ˝ wysokości) 1598 mm), szerokość maksymalną 1814 mm, wysokość 1431 mm oraz rozstaw osi 2580 mm.

Wnętrze

Za podstawową przesłankę w projektowaniu wnętrza koncepcyjnego Renegade przyjęto ekologię– czyli proporcję pomiędzy energią zużywaną na produkcję i dostawę pojazdu do nabywcy, a stopniem oddziaływania tych procesów na środowisko naturalne. Wszystkie materiały wystroju wnętrza zostały dobrane pod katem troski o naturę – zarówno na poziomie produkcji, jak i recyklingu (powtórnego wykorzystania) przy złomowaniu.

Do innowacyjnych rozwiązań należą formowane techniką wtryskową – jednoczęściowe fotele i drzwi z pianki pochodzenia sojowego, panel deski rozdzielczej z natryskiem poliuretanowym, aluminiowo-silikonowy wieniec koła kierownicy oraz jednoczęściowa rama (pozbawiona szkodliwych dla środowiska żywic chemicznych) i jednoczęściowa wytłoczka kokpitu. Jest to wyraz charakterystycznej dla marki Jeep filozofii ’harmonii z naturą’.

„Nie tylko wnętrze Jeep’a Renegade, ale i cały pojazd zaprojektowaliśmy pod kątem minimalnej ilości elementów wymagających złożonego montażu.” – mówi Scott Anderson, główny projektant wnętrza Renegade – „Naszym dążeniem było uproszczenie wszystkich podzespołów, tak w sensie komponentowym – jak i produkcji.”

I tak na przykład, w systemie ogrzewania i klimatyzacji (HVAC) nie występuje płynny czynnik chłodzący, a barwne emalie i faktura elementów wystroju wnętrza są „wtopione” w strukturę wytworzonych metoda wtrysku wytłoczek. Nawet kompozyt karoserii Renegade jest juz barwiony – aby wyeliminować rozpuszczalniki, stosowane w lakierach samochodowych.

Symetryczna tablica przyrządów składa się z oddzielnych modułów ‘plug&play’ – nadających się do łatwej zmiany na wersję LHD jak i RHD (dla ruchu prawo- i lewostronnego) przez użytkownika. Po stronie pasażera zawiera m.in. busolę, sztuczny horyzont i przechyłomierz typu „lotniczego”, a całość zasilana jest zdalnie ze ścieżki elektrycznej na biegnącym w poprzek kabiny wsporniku, pod którym dostępna jest obszerna przestrzeń na podróżne drobiazgi. Jeszcze niżej umieszczono „pływające” profile kolanowe z winylu, pełniące również rolę pochłaniaczy energii w razie zderzenia.

Do kolumny kierownicy „przyklejono” cienki, wielopozycyjny zestaw wskaźników. Ekran dotykowy innychfunkcji zamontowany jest obrotowo pośrodku – w sposób dostępny dla kierowcy i pasażera.

Na przecięciu ramion kierownicy znajduje się okrągły ekranik LED wskazujący zakres pracy skrzyni przekładniowej, pod którym umieszczono poduszkę powietrzna kierowcy. Dolna część wieńca kierownicy jest spłaszczona celem zwiększenia miejsca na nogi. Do wybierania zakresów pracy skrzyni biegów służą podświetlone na czerwono lub zielono przyciski Park, Reverse i Drive.

Drzwi otwierane są pociągnięciem klamek-uchwytów brezentowych. Poczucie beztroskiej i nieskrępowanej mobilności podnoszą trójkątne okienka-prześwity na poziomie biodrowym.

Starannie wyprofilowane fotele – wyposażone w pasy typu rajdowego oraz lekkie zagłówki w kształcie odwróconej litery „U” pokrywa warstwa wodoodpornego, miękkiego tworzywa stosowanego do produkcji skafandrów do nurkowania. Konstrukcja foteli jest trójwarstwowa: kompozytowa rama, pianka sojowa oraz szczytowa „skóra” poliuretanowa. Zarówno na mocowaniach pasów, na fotelach jak i desce rozdzielczej powtarza się kolorystyczny motyw karoserii Palm Metallic.

Jeszcze większej wygodzie kierowcy i pasażera służy zasilany z baterii akumulatorów „unit termiczny” w konsoli centralnej-podłogowej, który pozwala podgrzewać lub schładzaćartykuły żywnościowe.

„Wzorem skafandrów do nurkowania tlenowego wnętrze Renegade ma być trwałe i odporne na warunki pogodowe.” – wyjaśnia Scott Anderson.

Wnętrze Jeep’a Renegade jest łatwe do zmywania strumieniem wody z węża ogrodowego. Ponad poziomem podłogi „skanalizowanej” w kierunku zamykanych odpływów (drenów) wody zawieszono pedały wykonane z profili drążonych.

Kipiący radością życia, funkcjonalny i wykonany z materiałów poddających się recyklingowi – koncepcyjny Jeep Renegade oferuje liczący się potencjał terenowy i znakomite osiągi – lecz bez szkody dla środowiska, które przychodzi mu zgłębiaćz woli właściciela. Jako element jego (jej) aktywności życiowej stanowi atrakcyjnąpropozycję dla osób, które cieszą się dniem dzisiejszym, myślą o swym naturalnym otoczeniu także w przyszłości.