Toyota iQ swoimi rozmiarami lokuje się poniżej modelu Aygo. Długość poniżej trzech metrów (2985 mm) czyni małą Toyotę jedynym konkurentem modelu Smart ForTwo. Połączenie dużego rozstawu osi (2000 mm) i dużych 16-calowych kół oznacza minimalne zwisy karoserii.
Przy projektowaniu wykorzystano kilka rozwiązań oszczędzających przestrzeń. Płaski zbiornik paliwa znajduje się w podłodze. Nowa konstrukcja dyferencjału umożliwiła przesunąć przednie koła jak najbardziej do przodu – w porównaniu do rozwiązania w Yarisie kabina pasażerska mogła zostać wydłużona o 10 cm. Podobny cel mają nowa sprężarka klimatyzacji i jednostka ogrzewania, a także przekładnia układu kierowniczego umieszczona w przedziale silnikowym wyżej niż zwykle.
Dzięki asymetrycznej desce rozdzielczej w samochodzie mogą podróżować trzej dorośli i jedno dziecko. W dodatku konsola centralna w kształcie litery V od góry na dół zwęża się. Oparcia przednich foteli mają grubość zaledwie 40 mm, co także pozwoliło zaoszczędzić potrzebne centymetry.
Produkcja iQ rozpocznie się pod koniec roku, a w przyszłym roku powinno powstać w liczbie 100 tys. egzemplarzy. W ofercie będą dwa bliżej nieokreślone silniki benzynowe (prawdopodobnie nie zabraknie 3-cylindrowej jednostki 1,0 12V znanej z modeli Aygo i Yaris) oraz jeden turbodiesel. Niska masa i aerodynamiczne kształty pomogą w uzyskaniu emisji CO2 na poziomie 100 g/km.
Toyota oczekuje zysk pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP.