Logo

Genewa 2008: Toyota iQ w wersji seryjnej, w sprzedaży jeszcze w tym roku

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Toyota iQ swoimi rozmiarami lokuje się poniżej modelu Aygo. Długość poniżej trzech metrów (2985 mm) czyni małą Toyotę jedynym konkurentem modelu Smart ForTwo. Połączenie dużego rozstawu osi (2000 mm) i dużych 16-calowych kół oznacza minimalne zwisy karoserii.

Przy projektowaniu wykorzystano kilka rozwiązań oszczędzających przestrzeń. Płaski zbiornik paliwa znajduje się w podłodze. Nowa konstrukcja dyferencjału umożliwiła przesunąć przednie koła jak najbardziej do przodu – w porównaniu do rozwiązania w Yarisie kabina pasażerska mogła zostać wydłużona o 10 cm. Podobny cel mają nowa sprężarka klimatyzacji i jednostka ogrzewania, a także przekładnia układu kierowniczego umieszczona w przedziale silnikowym wyżej niż zwykle.

Dzięki asymetrycznej desce rozdzielczej w samochodzie mogą podróżować trzej dorośli i jedno dziecko. W dodatku konsola centralna w kształcie litery V od góry na dół zwęża się. Oparcia przednich foteli mają grubość zaledwie 40 mm, co także pozwoliło zaoszczędzić potrzebne centymetry.

Produkcja iQ rozpocznie się pod koniec roku, a w przyszłym roku powinno powstać w liczbie 100 tys. egzemplarzy. W ofercie będą dwa bliżej nieokreślone silniki benzynowe (prawdopodobnie nie zabraknie 3-cylindrowej jednostki 1,0 12V znanej z modeli Aygo i Yaris) oraz jeden turbodiesel. Niska masa i aerodynamiczne kształty pomogą w uzyskaniu emisji CO2 na poziomie 100 g/km.

Toyota oczekuje zysk pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu