Ford RS powraca na rynek po sześcioletniej przerwie. Nowy RS ma godnie nawiązać do tradycji marki – jest to samochód o wyraźnie sportowym charakterze, dysponujący świetnymi osiągami, praktyczny, a przede wszystkim dostępny w przystępnej cenie.

Źródłem napędu najnowszego Forda Focus RS jest zaopatrzony w turbosprężarkę, 2,5-litrowy silnik Duratec RS, który decyduje o znakomitych osiągach tego modelu. Jednostka ta dysponuje mocą maksymalną 305 KM przy 6500 obr. / min. oraz maksymalnym momentem obrotowym równym 440 Nm, uzyskiwanym w przedziale 2300 - 4500 obr. / min.

Jednostka napędowa Forda Focus RS charakteryzuje się wieloma specjalnie dla tego samochodu opracowanymi rozwiązaniami. Wśród nich są: nowy układ dolotowy i nowy układ wydechowy, które mają ułatwiać skuteczne chłodzenie silnika oraz poprawiać wymianę gazową, większa i wydajniejsza turbosprężarka pozwalająca na blisko 35-procentowy wzrost mocy silnika w porównaniu z Fordem Focus ST.

Maksymalna wartość momentu obrotowego jest wyższa niż w jakimkolwiek produkowanym dotąd seryjnym Fordzie RS. Maksymalny moment obrotowy nowego Forda Focus RS – wynoszący 440 Nm - jest aż o 38 proc. wyższy niż w przypadku Forda Focus ST.

Moment obrotowy jest przekazywany na koła za pośrednictwem mechanizmu różnicowego o podwyższonym tarciu firmy Quaife. Jego charakterystykę konstruktorzy Ford Team RS precyzyjnie dostosowali do parametrów pracy 6-biegowej skrzyni przekładniowej.

Samochód przyspiesza od zera do 100 km / godz. w 5,9 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 263 km / godz. Obecnie jest to najszybszy samochód, jaki kiedykolwiek był testowany na należącym do Ford of Europe niezwykle trudnym technicznie torze doświadczalnym w Lommel w Belgii. Pod tym względem nowy Ford Focus RS okazał się szybszy nawet od słynnego Forda GT.

Modyfikacje wprowadzone w układzie jezdnym obejmowały między innymi poszerzenie rozstawu kół o 40 mm, wybór bardziej agresywnej charakterystyki układu kierowniczego, zamontowanie specjalnie zaprojektowanych opon 235 / 35 /R19 firmy Continental oraz liczne udoskonalenia w sferze aerodynamiki. Jednak największym osiągnięciem jest supernowoczesne zawieszenie noszące nazwę RevoKnuckle.

Ze względu na zastosowanie układu RevoKnuckle, Ford Focus RS jest jedynym modelem w rodzinie Forda Focus, w którym zrezygnowano z kolumn McPhersona o tradycyjnej konstrukcji. Układ RevoKnuckle jest rozwiązaniem, w którym w miejsce normalnego, jednoczęściowego przegubu zwrotnicy zastosowano przegub dwuczęściowy. Pierwszy z elementów przegubu jest mocowany na stałe do kolumny zawieszenia, drugi zaś obraca się zgodnie z kierunkiem jazdy.

Rozwiązanie to zostało opracowane i opatentowane wspólnie przez dział Ford Research & Advanced Engineering (R&AE) i Team RS.

Inne parametry charakteryzujące układ jezdny to przede wszystkim szerszy rozstaw kół, ulepszona charakterystyka tłumienia sprężyn zawieszenia oraz stabilizatory przechyłu o większej średnicy, zapewniające większą stabilność. Odpowiednią zwrotność gwarantuje bardziej dynamiczne przełożenie przekładni kierowniczej wynoszące 1,32:1. Jak przystało na samochód wyczynowy, zrzucono także zbędne kilogramy – masa własna Forda Focus RS wynosi 1468 kg.

Dla zapewnienia skuteczności hamowania z przodu zastosowano hamulce z tarczami wentylowanymi 336 mm x 30 mm, zaś z tyłu tarcze 302 mm x 11 mm. Integralnym elementem układu hamulcowego jest standardowo montowany układ ABS współpracujący z elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD) pomiędzy przednie i tylne koła, oraz elektronicznym układem stabilizacji toru jazdy (ESP).

We wnętrzu przede wszystkim dominują prawdziwe sportowe fotele Recaro, specjalnie zaprojektowane dla Forda Focus RS. Pod względem kolorystycznym fotele nawiązują do koloru lakieru nadwozia, z akcentami wykonanymi ze skóry w tonacji Ebony i ze znaczkami „RS” i „ Recaro” naszytymi na oparciach obu przednich foteli. Specjalnie ukształtowane tylne siedzenia powodują, że RS jest autentycznie samochodem czteromiejscowym.

Po raz pierwszy w historii zmieniono nieznacznie wygląd liczącego sobie już 38 lat znaczka RS. Obecnie wykonanie znaczka bardziej nawiązuje do nowoczesnego charakteru nowego samochodu. Znaczek jest solidniejszy i wyraźniejszy. Otrzymał przy tym delikatniejsze chromowane obramowanie.