Logo
WiadomościTargi SamochodoweGenewa 2009: europejska premiera Forda Ranger

Genewa 2009: europejska premiera Forda Ranger

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun

Podczas salonu samochodowego w Genewie odbędzie się europejski debiut najnowszej generacji terenowego Forda Ranger.

Genewa 2009: europejska premiera Forda Ranger
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Genewa 2009: europejska premiera Forda Ranger

W swoim najnowszym wcieleniu Ford Ranger łączy nowoczesną, elegancką sylwetkę z solidną budową i wytrzymałością.

Nowoczesna, sportowa linia nadwozia i eleganckie wykończenie wnętrza sprawiają, że nowy Ranger doskonale sprawdza się jako alternatywa dla normalnego samochodu osobowego w codziennym użytkowaniu i na weekendowe wypady. Jednocześnie jego uniwersalny charakter, znaczna ładowność i solidna konstrukcja czynią go niezawodnym partnerem w biznesie.

Jeżeli chodzi o stylistykę przedniej części nadwozia, nowy Ford Ranger ma znacznie smuklejszą sylwetkę.

Wyraźnie dominującym elementem jest krata wlotu powietrza z dwiema poziomymi poprzeczkami dzielącymi kratę na trzy poziome pola i wyraźnie wytłoczonymi literami tworzącymi nazwę „Ranger”. O nowym obliczu przodu decydują także dodatkowe pionowe wąskie otwory nawiewu po obu stronach kraty wlotu powietrza oraz dodatkowy wlot powietrza pod przednim zderzakiem oraz duże reflektory o charakterystycznym kształcie, zachodzące na boki nadwozia. We wnękach w dolnej części przedniego zderzaka znajdują się jeszcze wbudowane reflektory przeciwmgielne.

W parze z nowoczesną stylistyką Forda Ranger idzie nowoczesna konstrukcja. Przód nadwozia ma nieco smuklejszy i bardziej aerodynamiczny kształt, płynnie przechodzący w boki nadwozia, obejmując przy tym wydatnie zaznaczone obrzeża nadkoli. To jeden z kluczowych elementów decydujących o bardzo solidnym, wręcz agresywnym wyglądzie Forda Ranger, który zarazem podkreśla dynamikę i dobre własności jezdne, zarówno w wersji z napędem 4x2 jak i w wersji terenowej 4x4.

Ford Ranger jest oferowany z trzema różnymi wersjami kabiny: z kabiną pojedynczą, kabiną przedłużoną RAP (Rear Access Panel – dodatkowe wąskie tylne drzwi) oraz z kabiną podwójną (Double Cab). Kabina przedłużona RAP jest kabiną czterodrzwiową mającą dwoje normalnych drzwi z zawiasami z przodu i dwoje dodatkowych drzwi z zawiasami z tyłu.

Dobrze wyciszone wnętrze nowego Forda Ranger zapewnia komfort typowy dla wysokiej klasy aut osobowych. Decydują o tym wygodne, ergonomiczne fotele, klimatyzacja oraz radioodtwarzacz z możliwością odsłuchiwania plików w formacie MP3. Nie mniej ważna jest jednak konstrukcja szkieletu nadwozia, która skutecznie zatrzymuje drgania i odgłosy pochodzące z układu jezdnego.

W dolnej części środkowej konsoli znalazły się dwa integralne gniazdka 12V oraz dodatkowe gniazdo AUX umożliwiające podłączenie iPoda lub innego dodatkowego zewnętrznego odtwarzacza muzyki.

Ford Ranger dysponuje znaczną liczbą pomysłowych i funkcjonalnych schowków. Duża centralna konsola składa się z dwóch sekcji. W górnym zagłębieniu jest miejsce na mniejsze drobiazgi takie jak telefon komórkowy. Niżej natomiast jest użyteczna przestrzeń na większe przedmioty, łącznie z 10 pudełkami mieszczącymi płyty kompaktowe.

Standardowe wyposażenie wszystkich czterech wersji Forda Ranger obejmuje także elektrycznie sterowane szyby.

W kabinie pojedynczej są dwa miejsca. Kabina przedłużona (RAP) mieści cztery osoby, zaś w kabinie podwójnej może podróżować nawet pięć osób. Tylne siedzenia w kabinie przedłużonej (RAP) można złożyć dla uzyskania w ten sposób miejsca na przechowywanie cennego sprzętu, który jest bezpieczniejszy we wnętrzu niż w otwartej skrzyni ładunkowej.

Ofertę jednostek napędowych tworzą dwa silniki Diesla Duratorq TDCi z turbodoładowaniem. Są to nowoczesne silniki z wtryskiem common-rail o pojemności 2,5 litra lub 3,0 litrów.

Oba silniki wysokoprężne mogą napędzać jedną lub obie osie (napęd 4x2 lub 4x4), przy czym napęd jest przenoszony na koła za pośrednictwem 5-stopniowej ręcznej skrzyni biegów lub 5-biegowej przekładni automatycznej.

Silnik Duratorq TDCi w wersji 2,5-litrowej rozwija moc 143 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 330 Nm. Zużycie paliwa mierzone w europejskim cyklu mieszanym wynosi 8,3 l / 100 km dla wersji z napędem 4x2 i8,9 l / 100 km w wersji 4x4.

Silnik Duratorq TDCi o pojemności 3,0 litrów ma moc 156 KM. W szczytowym momencie płasko przebiegającej krzywej momentu obrotowego jednostka ta dysponuje maksymalnym momentem 380 Nm.

Ford Ranger w wersji 4x4 dysponuje bardzo dużym prześwitem poprzecznym.

O bardzo dobrych własnościach przewozowych Forda Ranger decyduje pojemna, otwarta skrzynia ładunkowa za ścianami bocznymi o zwiększonej wysokości. Tak skonstruowana skrzynia zwiększa ładowność i pozwala na przewożenie bardzo zróżnicowanych ładunków.

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun