Logo
WiadomościTargi SamochodoweGenewa 2009: Mitsubishi Colt ClearTec – poniżej 5 litrów, nawet bez turbodiesla

Genewa 2009: Mitsubishi Colt ClearTec – poniżej 5 litrów, nawet bez turbodiesla

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Podczas gdy dla modelu Lancer Mitsubishi przygotowuje nowy turbodiesel własnej konstrukcji, mały Colt wybrał drogę modernizacji silników benzynowych. Pierwsze wyniki przedstawione zostaną na seryjnym modelu Colt ClearTec w Genewie.

Genewa 2009: Mitsubishi Colt ClearTec – poniżej 5 litrów, nawet bez turbodiesla
Auto Świat
Genewa 2009: Mitsubishi Colt ClearTec – poniżej 5 litrów, nawet bez turbodiesla

Po niedawnym faceliftingu modelu Colt mogło być zaskoczeniem, że z oferty znikła wersja wysokoprężna. Na decyzję wpłynęły trzy zasadnicze czynniki – modernizacja turbodiesla tak, by pełnił normę emisyjną Euro 5 była technicznie nie do zrealizowania, popularność tej wersji nie była największa (od roku 2004 tworzyła zaledwie 13 % sprzedaży), a inwestycja do nowego turbodiesla była dla większości klientów nieopłacalna.

Zamiast turbodiesla Mitsubishi opracowało pakiet nowoczesnych rozwiązań dla jednostek benzynowych, który nazwano „ClearTec”. ClearTec łączony będzie z 3-cylindrową jednostką 1,1 l lub 4-cylindrową 1,3 l, w obu wypadkach w kombinacji z 5-biegową przekładnią ręczną.

Poszczególne części pakietu znane są już od konkurencji – system automatycznego wyłączania silnika i ponownego włączenia (Auto Stop & Go), opony z niższym oporem toczenia, obniżony prześwit, dłuższe przełożenie stałe czy nowy alternator, który mocniej doładowuje akumulator w czasie hamowania, mniej podczas zwykłej jazdy. Jednostki wykorzystują też specjalne oleje, mają zwiększony stopień sprężania, zmodyfikowano system zmiennych faz rozrządu, zamontowano nowe tłoki i świece zapłonowe.

Masa własna z powodu przeprowadzonych zmian zwiększyła się o ok. 5 kg, ale wartości zużycia paliwa w cyklu mieszanym należą do czołówki w swojej klasie. W przypadku silnika 1,1 l doszło do obniżenia z 5,5 l/100 km do 4,9 l/100 km, czterocylindrowa jednostka spala 5,0 l/100 km zamiast dotychczasowych 5,8 l/100 km. Kolejne informacje dostępne będą w czasie premiery na autosalonie w Genewie.

Mitsubishi Colt ClearTec produkowany jest w zakładzie NedCar firmy Mitsubishi Motors w holenderskim Born wspólnie z pozostałymi odmianami modelu Colt przeznaczonymi na rynek europejski.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: