Nowa jednostka nadchodzi ze znacznym opóźnieniem w stosunku do konkurencji. Już wcześniej silnik przedstawił się w VW Golf, chociaż nadal nie jest on dostępny w sprzedaży. W wypadku Octavii jest podobnie – chociaż znane są już konkretne dane techniczne, daty wprowadzenia do produkcji i rozpoczęcia sprzedaży nadal nie są znane.
Nową jednostkę napędową cechuje pojemność 1598 cm3, system bezpośredniego wtrysku paliwa common-rail, rozrząd 2 x OHC i jak przystało na nowoczesny turbodiesel relatywnie niski stopień sprężania 16,5:1. Z poprzednikiem nowy silnik wspólną ma średnice cylindrów (79,5 mm), z 95,5 mm do 80,5 mm zmniejszył się jednak skok tłoka.
Maksymalne wartości mocy i momentu obrotowego w obu jednostkach są takie same, w wypadku silnika 1,6 moc maksymalna 77 kW (105 KM) osiągana jest jednak przy nieco wyższych obrotach (4400 kontra 4000 obr./min). Inna charakterystyka silnika i seryjny filtr cząstek stałych (dla 1,9 TDI za dopłatą) spowodowały jednak wydłużenie czasu przyśpieszenia od 0 do 100 km/h o 0,2 s. O 0,4 l/100 km do 4,5 l/100 km spadło natomiast zużycie paliwa w cyklu mieszanym.
Środkowy słupek poniższej tabelki obejmuje dane dla oszczędnej wersji Octavia Greenline. Poprawiona aerodynamika i opony o zmniejszonym oporze toczenia redukują siły potrzebne do przyśpieszenia czy utrzymania wybranej prędkości. W tym wypadku zużycie oleju napędowego w cyklu mieszanym wynosi 4,4 l/100 km.
Škoda Octavia z nowym turbodieselem 1,6 TDI CRSilnik1,6 TDI CR DPF1,6 TDI CR DPF GL1,9 TDI PDPojemność skokowa [cm3]159815981896Cylindrów/zaworów4/44/44/2Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]77 (105)/440077 (105)/440077 (105)/4000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]250/1900250/1900250/1900Prędkość maksymalna [km/h]191191192Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]1211,811,8Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]4,54,44,9Masa własna [kg]129012951295