W Hondzie CR-V 2010 zastosowano uznany silnik Diesla 2.2 l i-DTEC.

Jest on mocniejszy od jednostki i-CTDi oferowanej w poprzedniej wersji modelu oraz spełnia wymogi najnowszych norm dot. emisji spalin, Euro 5. Dodatkowym atutem nowej Hondy CR-V jest możliwość nabycia wersji z jednostką wysokoprężną oraz automatyczną skrzynią biegów. Takie zestawienie zastosowano w tym modelu po raz pierwszy.

Silnik i-DTEC, przenoszący moc za pośrednictwem przekładni automatycznej, zyskał duże uznanie wśród użytkowników modelu Accord, m.in. za sprawą wysokiego momentu obrotowego osiąganego w szerokim zakresie prędkości.

Przekładnia stosowana w modelu CR-V została przeprojektowana pod kątem charakterystyki układu napędu na cztery koła oraz możliwości wykorzystywania samochodu w różnych warunkach drogowych.

W celu obniżenia zużycia paliwa, automatyczna skrzynia biegów otrzymała układ podgrzewania znajdującego się w niej oleju, który dba o szybsze rozgrzanie przekładni po rozruchu silnika, a także pomaga zredukować tarcie wewnętrzne. Z kolei o utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy przy dużym obciążeniu, np. podczas jazdy z przyczepą, troszczy się system chłodzenia oleju w przekładni automatycznej.

Genewa 2010: Honda CR-V – odświeżona stylistyka (dane techniczne) Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Honda CR-V – odświeżona stylistyka (dane techniczne)

W porównaniu do jednostki i-CTDi, silnik i-DTEC odznacza się wyższą o 10 KM mocą maksymalną (150 KM) oraz wyższym o 10 Nm maksymalnym momentem obrotowym (350 Nm), a jednocześnie obniżonym poziomem emisji CO2 (zmniejszono go do 171 g/ km w przypadku wersji z manualną skrzynią biegów oraz do 195 g / km - z przekładnią automatyczną).

Najnowsza jednostka wysokoprężna Hondy została wyposażona w system wtrysku common rail trzeciej generacji firmy Bosch, pracujący przy maksymalnym ciśnieniu 1 800 bar, który dba o precyzyjne dawkowanie paliwa.

W wyposażeniu seryjnym znalazł się także filtr cząstek stałych DPF umiejscowiony tuż przy silniku. Taka lokalizacja filtra pozwala na szybką jego regenerację. Poziom emisji NOx i innych szkodliwych związków został więc istotnie zredukowany.

W ofercie nadal dostępny będzie oszczędny silnik benzynowy 2.0 i-VTEC, który w najnowszej odsłonie spełnia surowe normy emisji Euro 5. Do przeniesienia napędu posłuży w tym przypadku manualna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach lub 5-biegowa przekładnia automatyczna.

Wersje Hondy CR-V ze skrzynią manualną otrzymają wskaźnik zmiany przełożenia SIL (Shift Indicator Light), pomagający kierowcy zredukować zużycie paliwa i emisję CO2. Wewnętrzne testy wykazały, iż stosowanie się do zaleceń systemu pozwala obniżyć spalanie o 0,2 litra/100 km oraz emisję CO2 o 5 g/km.

Przeprojektowane zawieszenie

W modelu CR-V przeprojektowano geometrię zawieszenia i konstrukcję amortyzatorów. Dzięki temu samochód oferuje większy komfort podróżowania przy zachowaniu doskonałych właściwości jezdnych i dużej zwrotności, z których słynęła poprzednia wersja modelu.

Wysoki komfort podróżowania, zredukowany poziom hałasu oraz jeszcze bardziej precyzyjne trzymanie się drogi to zasługa zoptymalizowanego kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz zmodyfikowanych elementów metalowo-gumowych zawieszenia.

Stylistyka nadwozia

Genewa 2010: Honda CR-V – odświeżona stylistyka (dane techniczne) Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Honda CR-V – odświeżona stylistyka (dane techniczne)

Zmodyfikowane zderzaki zostały pokryte lakierem w kolorze nadwozia na większej niż dotychczas powierzchni, co podkreśla wysoką klasę samochodu.

W najbogatszej wersji wyposażeniowej modelu – Executive - dostępne są także zderzaki w całości polakierowane w kolorze nadwozia, podkreślające nowe linie przedniej i tylnej części karoserii. Osłona chłodnicy zawiera węższą poprzeczkę z centralnie umieszczonym logo w kształcie litery „H”. W najnowszej wersji auta, element ten został wykończony w kolorze nadwozia, podczas gdy w poprzedniku był on chromowany.

Honda CR-V 2010 otrzymała również dwa nowe kolory nadwozia: Urban Titanium oraz Alabaster Silver. Oprócz tego, dostępnych jest sześć lakierów metalicznych – Premium White, Crystal Black, Polished Metal, Sparkle Grey, Deep Bronze i Deep Sapphire Blue – oraz jeden odcień niemetaliczny, Milano Red.

Wnętrze

We wnętrzu modelu CR-V 2010 wprowadzono liczne zmiany, dzięki którym stylistyka kabiny pasażerskiej stała się bardziej atrakcyjna. Zastosowano tu panele wykończeniowe o nowej fakturze, odświeżono kolorystykę oraz zmieniono tapicerkę siedzeń, dywaniki podłogowei uchwyty drzwiowe.

Przyjemny nastrój w czasie podróży zapewniają nowe plastikowe powierzchnie, które zyskały wspólny temat stylistyczny. Projektanci Hondy zadbali także o odpowiednie wykończenie przestrzeni bagażowej, montując tu nowy aluminiowy próg oraz nowe elementy ozdobne bagażnika.

O wysokim standardzie wnętrza modelu CR-V świadczą również materiały zastosowane do wykończenia siedzeń. W wersji z tapicerką materiałową wykorzystano nowe, lepsze jakościowo i bardziej atrakcyjne tkaniny.

Dostępne jest także pokrycie z alkantary ze skórzanymi wstawkami w bocznych podparciach. Wersja z tapicerką skórzaną otrzymała przeszycia w kontrastujących kolorach, a w modelach wykończonych skórą w odcieniu kości słoniowej zastosowano praktyczne, brązowe dywaniki podłogowe. Ponadto, składane podłokietniki po stronie kierowcy i pasażera zostały poszerzone, co znacząco poprawiło komfort podróżowania.

W nowej Hondzie CR-V zastosowano zmodernizowany system audio, który w wybranych wersjach daje możliwość podłączenia urządzeń typu iPod lub MP3. Wejście USB umieszczono w dyskretnym miejscu, w górnej części schowka przed pasażerem, dzięki czemu wszystkie kable połączeniowe i gniazdka wejściowe pozostają w ukryciu.

Łatwy w obsłudze system HFT – dostępny w wersji z nawigacją - kompatybilny z Bluetooth, również przeszedł niewielkie modyfikacje. Jedną z nich jest możliwość eksportowania do systemu numerów ze współpracującego z nim telefonu komórkowego. W wersjach wyposażonych w nawigację satelitarną, numery telefonów mogą być wybierane za pośrednictwem klawiatury wyświetlanej na dotykowym ekranie systemu.

Inżynierowie Hondy uczynili nowy model CR-V bardziej praktycznym, instalując w nim dodatkowe funkcje. Wybranie biegu wstecznego w najbogatszej wersji wyposażeniowej Executive powoduje nieznaczne opuszczenie lusterka po stronie pasażera, co umożliwia kierowcy obserwację krawężnika lub przeszkód znajdujących się wokół pojazdu.

Genewa 2010: Honda CR-V – odświeżona stylistyka (dane techniczne) Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Honda CR-V – odświeżona stylistyka (dane techniczne)

Wyposażenie obejmuje również automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, które zwiększa bezpieczeństwo jazdy nocą.

W celu zapewnienia pasażerom komfortowych warunków podróżowania Hondą CR-V, wiele uwagi poświęcono zredukowaniu hałasu i wibracji (NVH). Zastosowano tu dodatkowe materiały wygłuszające, nowe izolatory oraz zmodyfikowane uszczelnienia, które w istotny sposób przyczyniły się do zmniejszenia poziomu hałasu w kabinie pasażerskiej.

Rozwiązania techniczne podnoszące bezpieczeństwo

Po raz pierwszy we wszystkich wersjach CR-V pojawił się system ostrzegający o niskim ciśnieniu w oponach (Deflation Warning System – DWS), który redukuje ryzyko powstania uszkodzeń związanych z przebiciem opony.

Na pokładzie nowego modelu znalazły się także inne zaawansowane systemy bezpieczeństwa opracowane przez inżynierów Hondy.

Należy do nich tempomat adaptacyjny ACC (Adaptive Cruise Control) - układ korzystający z radaru, który pozwala utrzymać zaprogramowaną, bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu oraz CMBS (Collision Mitigation Braking System) - system ograniczający skutki kolizji, który przewiduje potencjalnie niebezpieczną sytuację na drodze i ostrzega kierowcę, a w krytycznych okolicznościach inicjuje hamowanie i napina przednie pasy bezpieczeństwa. Powyższe systemy wchodzą w skład wyposażenia standardowego wersji Executive.

DANE TECHNICZNE

Dane Techniczne wersja wersja
SILNIK 2.0 i-VTEC 2.2 i-DTEC
Typ Czterocylindrowy, 16-zaworowy rzędowy silnik benzynowy, jeden wałek rozrządu (SOHC), aluminiowa głowica cylindrów i aluminiowy blok, zmienne fazy rozrządu (i-VTEC) Czterocylindrowy, 16 zaworowy rzędowy silnik wysokoprężny, podwójny wałek rozrządu (DOHC), aluminiowa głowica cylindrów i aluminiowy blok, turbosprężarka, chłodnica powietrza doładowującego (intercooler)
Pojemność skokowa (cm3) 1997 2199
Średnica cylindra x skok tłoka(mm) 81×96.9 85×96.9
Stopień sprężania 10,5 16,3
Moc maksymalna KM (KW) / obr./min. 150 (110) / 6200 150 (110) / 4000
Maksymalny moment obrotowy Nm / obr./min. 192 / 4200 350 / 2000
Wtrysk Wielopunktowy Common rail
Norma emisji spalin EURO 5 EURO 5
EKONOMIKA - -
Rodzaj paliwa Pb 95 Diesel
Zużycie paliwa(man./aut.) - -
Cykl miejski (l/100 km) 10.5 / 11.1 8.0 / 9.5
Cykl pozamiejski (l/100 km) 6.9 / 6.8 5.6 / 6.2
Cykl mieszany (l/100 km) 8.2 / 8.4 6.5 / 7.4
Emisja CO2 (g / km) 190 / 193 171 / 195
OSIĄGI (man. / aut.) - -
Prędkość maksymalna (km/h) 190 / 177 190 / 187
Przyspieszenie 0-100 (km/h - s) 10.2 / 12.2 9.6 / 10.6
Elastyczność 60-100 km/h na 4 biegu - s) 10.1 / 8.2 7.9 / 7.6
ZAWIESZENIE - -
Przednia oś Kolumny MacPhersona Kolumny MacPhersona
Tylna oś Podwójne wahacze poprzeczne Podwójne wahacze poprzeczne
KOŁA I OPONY - -
17-calowe obręcze 225/65R17 94T 225/65R17 94T
18-calowe obręcze 225/60R18 94T 225/60R18 94T
UKŁAD HAMULCOWY - -
Hamulce z przodu Tarcze wentylowane Tarcze wentylowane
Hamulce z tyłu Tarcze Tarcze
Średnica tarcz hamulcowych z przodu (mm) 293 293
Średnica tarcz hamulcowych z tyłu (mm) 302 302
WYMIARY - -
Długość (mm) 4574 4574
Szerokość bez lusterek (mm) 1820 1820
Szerokość z lusterkami (mm) 2091 2091
Wysokość bez anteny / z anteną (mm) 1675 / 1805 1675 / 1805
Rozstaw osi (mm) 2620 2620
Rozstaw kół przednich / tylnych (mm) 1565 / 1565 1565 / 1565
Dopuszczalna liczba pasażerów 5 5
Średnica zawracania (od środka koła - m) 11,1 11,1
POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA (VDA - litry) - -
Siedzenia rozłożone - bez rolety bagażnika / z roletą bagażnika (l) 556 / 513 556 / 513
Siedzenia złożone - do linii okien / do dachu (l) 955 / 1532 955 / 1532
Pojemność zbiornika paliwa (l) 58 58
Prześwit (z kierowcą) (mm) 175 155
WAGI (man. / aut.) - -
Masa własna (kg) 1495 / 1530 1647 / 1707
Maksymalna masa całkowita (kg) 2050 / 2080 2160 / 2220
Maksymalna ładowność (kg) 555 / 550 513 / 513
Maksymalna masa przyczepy z hamulcami (kg) 1600 / 1500 2000 / 1500
Maksymalna masa przyczepy bez hamulców (kg) 600 / 600 600 / 600
Maksymalny nacisk na hak (kg) 100 100
Maksymalny nacisk na dach (kg) 80 80
PRZENIESIENIE NAPĘDU 4x4 4x4
UKŁAD KIWEROWNICZY Elektrycznie wspomagany Hydraulicznie wspomagany
PRZEŁOŻENIA (man. / aut.) - -
1 bieg 3.642 / 2.785 3.933 / 2.697
2 bieg 1.880 / 1.684 2.037 / 1.606
3 bieg 1.212 / 1.128 1.250 / 1.071
4 bieg 0.972 / 0.772 0.928 / 0.765
5 bieg 0.780 / 0.592 0.777 / 0.580
6 bieg 0.659 / - 0.653 / -
Bieg wsteczny 3.583 / 2.000 4.008 / 1.888
Przełożenie końcowe 5.333 / 4.500 4.111 / 4.533